Retro mtb:s!!!

150kr loppisfynd med LX drivlina och en riktigt trevlig ram.
TyvÀrr sÄ Àr gaffeln vÀldigt trött och lÀcker olja, men fungerar för lite enklare cykling.
Ska försöka fÄ tag i en stel gaffel av bra kvalitet, dock har den entums styrrör sÄ inte sÄ lÀtt att hitta nÄgot vettigt.
Kanske blir att konvertera till quillstam.

150kr loppisfynd med LX drivlina och en riktigt trevlig ram.
TyvÀrr sÄ Àr gaffeln vÀldigt trött och lÀcker olja, men fungerar för lite enklare cykling.
Ska försöka fÄ tag i en stel gaffel av bra kvalitet, dock har den entums styrrör sÄ inte sÄ lÀtt att hitta nÄgot vettigt.
Kanske blir att konvertera till quillstam.
Jag har den hÀr frÄn en skrotad Univega.
1” men inte gĂ€ngad, vilket ju iofs gĂ„r att göra om du vill. 200 mm gaffelrör.

Din för ett lagom bidrag till Power Up Ukraine.

IMG_6545.webp
IMG_6546.webp
IMG_6547.webp

Jag har den hÀr frÄn en skrotad Univega.
1” men inte gĂ€ngad, vilket ju iofs gĂ„r att göra om du vill. 200 mm gaffelrör.

Din för ett lagom bidrag till Power Up Ukraine.

Visa bilaga 755897Visa bilaga 755898Visa bilaga 755899
NÄgot kort, den som sitter nu har 22,5cm rör ungefÀr.
Men skulle det bli lite kort fÄr jag vÀl rota fram en förlÀngare helt enkelt.
Powerupukraine.se som gÀller?

NÄgot kort, den som sitter nu har 22,5cm rör ungefÀr.
Men skulle det bli lite kort fÄr jag vÀl rota fram en förlÀngare helt enkelt.
Powerupukraine.se som gÀller?
Jag har swishat dem. Just EFS och andra kyrkor Àr inte min pÄse, men i det hÀr fallet sÄ vet jag att de gör ett grymt jobb!

IMG_6553.webp

Men vÀnta tills du vet att gaffeln funkar!

Jag Àr ganska ny pÄ retro-MTB och byggde ihop den hÀr GT:n förra sommaren. Har varit nöjd med den, men upplever att ramen kÀnns lite liten. Jag Àr 179 cm lÄng och har mÀtt den till en medium, men börjar undra: Àr retrohojar generellt mindre, eller har jag en mindre modell?

TyvĂ€rr blev bĂ„de framhjulet och sadel/sadelstolpe stulna i höstas, sĂ„ nu funderar jag pĂ„ vad jag ska göra med den. Är det vĂ€rt att bygga upp igen? Finns det nĂ„got man kan göra för att fĂ„ cykeln att kĂ€nnas större (t.ex. lĂ€ngre styrstam eller liknande)?

Tacksam för alla tips eller tankar!
IMG_8829.webp

Jag Àr ganska ny pÄ retro-MTB och byggde ihop den hÀr GT:n förra sommaren. Har varit nöjd med den, men upplever att ramen kÀnns lite liten. Jag Àr 179 cm lÄng och har mÀtt den till en medium, men börjar undra: Àr retrohojar generellt mindre, eller har jag en mindre modell?

TyvĂ€rr blev bĂ„de framhjulet och sadel/sadelstolpe stulna i höstas, sĂ„ nu funderar jag pĂ„ vad jag ska göra med den. Är det vĂ€rt att bygga upp igen? Finns det nĂ„got man kan göra för att fĂ„ cykeln att kĂ€nnas större (t.ex. lĂ€ngre styrstam eller liknande)?

Tacksam för alla tips eller tankar!Visa bilaga 761590
Cyklar var mindre förr. HÀr Àr det vÀl lÀtt vÀrt att fixa nytt framhjul och stolpe, lÀgg ut en blÀnkare i yardsaletrÄden sÄ kan sÀkert nÄgon hjÀlpa dig.

För att fÄ den att kÀnna sig större Àr vÀl ett bra tips att skjuta tillbaka sadeln sÄ mycket det gÄr (tittar man pÄ bilden har du ju sÀkert 5cm i "lÀngd" att tjÀna dÀr) samt lösa styre med mer rise.

Tacksam för alla tips eller tankar!Visa bilaga 761590
Cyklar var mindre förr. HÀr Àr det vÀl lÀtt vÀrt att fixa nytt framhjul och stolpe, lÀgg ut en blÀnkare i yardsaletrÄden sÄ kan sÀkert nÄgon hjÀlpa dig.

För att fÄ den att kÀnna sig större Àr vÀl ett bra tips att skjuta tillbaka sadeln sÄ mycket det gÄr (tittar man pÄ bilden har du ju sÀkert 5cm i "lÀngd" att tjÀna dÀr) samt lösa styre med mer rise.
Jag hÄller som sÄ ofta med den gode L.and, lÀtt vÀrt att gjuta liv i den igen och yardsaletrÄden Àr en god början.
Med sadeln bakflyttad hade jag som nÀsta steg kostat pÄ mig en förlÀngare (egentligen en höjare) till stammen samt ev en lÀngre stam. DÀrpÄ ett styre med lagom svep och rise och den kommer att kÀnnas som en ny cykel.

Jag hÄller som sÄ ofta med den gode L.and, lÀtt vÀrt att gjuta liv i den igen och yardsaletrÄden Àr en god början.
Med sadeln bakflyttad hade jag som nÀsta steg kostat pÄ mig en förlÀngare (egentligen en höjare) till stammen samt ev en lÀngre stam. DÀrpÄ ett styre med lagom svep och rise och den kommer att kÀnnas som en ny cykel.

Stort tack för tipsen!
Detta gjorde mig taggad att ÄterstÀlla den:)

Tacksam för alla tips eller tankar.
Testa att byta till sÄdant hÀr "mopedstyre" som Bonicon lÀnkar till (finns mÄnga liknande -tunga men billiga. Du kan behöva BMX-stam ocksÄ för rÀtt diameter).
Jag har gjort sÄ och det blir som en ny, roligare cykel.

Kan ha rÄkat slÀpa ett dumpat hÀrke. Men vad Àr det jag egentligen slÀpat hem? Eftersom det stÄr Shasta pÄ ramen funderade jag ursprungligen om det kunde vara en MT Shasta, som tydligen tillhörde GT och ett sÀtt för GT att öka sin marknadsandel. Att det ska vara en MT Shasta tycker jag dock inte verkar stÀmma enligt lite snabbt googlande. Cykeln verkar snarare heta United med modellnamnet Shasta

KÀnns mer som att det Àr typ en biltemacykel. Den Àr som synes low end med billiga komponenter. Dock stÄr det pÄ ramen att den Àr gjord av butted Tange cr-mo, sÄ den borde vÀl inte vara helt skrÀp ÀndÄ?

Det hÀr kÀnns som peak ratbike i allafall. En mer hÀrjad cykel Àn den hÀr Àr svÄr att finna och med en sÄn hÀr underbar patina blir man ju nÀstan lite lockad att bygga den Àven om det vore ganska korkat

Bilagor

• AD9B0773-FC1C-498E-8B09-2E71E95C4FE3.webp
    AD9B0773-FC1C-498E-8B09-2E71E95C4FE3.webp
    369.8 KB · Besök: 102
  • 001E96CB-3EBF-4D35-8BCD-5345DC4AB7F4.webp
    001E96CB-3EBF-4D35-8BCD-5345DC4AB7F4.webp
    200.3 KB · Besök: 105
  • E5A3E012-6376-43D9-93C2-209DBC5DED11.webp
    E5A3E012-6376-43D9-93C2-209DBC5DED11.webp
    277.1 KB · Besök: 100
  • 7DC05DB5-7EC7-40A3-82FB-E0BFABAE839B.webp
    7DC05DB5-7EC7-40A3-82FB-E0BFABAE839B.webp
    280 KB · Besök: 108
  • 240E7FF2-65D4-47E6-8FA8-DBCDC11E67B9.webp
    240E7FF2-65D4-47E6-8FA8-DBCDC11E67B9.webp
    302.2 KB · Besök: 123
  • 35826D98-075B-4FFC-85B7-75F48B82E1D0.webp
    35826D98-075B-4FFC-85B7-75F48B82E1D0.webp
    515.5 KB · Besök: 127
  • AD28F9D3-CF59-4D47-8E2A-E39CCED6627D.webp
    AD28F9D3-CF59-4D47-8E2A-E39CCED6627D.webp
    321.2 KB · Besök: 123
Senast Àndrad:
Kan ha rÄkat slÀpa ett dumpat hÀrke. Men vad Àr det jag egentligen slÀpat hem? Eftersom det stÄr Shasta pÄ ramen funderade jag ursprungligen om det kunde vara en MT Shasta, som tydligen tillhörde GT och ett sÀtt för GT att öka sin marknadsandel. Att det ska vara en MT Shasta tycker jag dock inte verkar stÀmma enligt lite snabbt googlande. Cykeln verkar snarare heta United med modellnamnet Shasta

KÀnns mer som att det Àr typ en biltemacykel. Den Àr som synes low end med billiga komponenter. Dock stÄr det pÄ ramen att den Àr gjord av butted Tange cr-mo, sÄ den borde vÀl inte vara helt skrÀp ÀndÄ?

Det hÀr kÀnns som peak ratbike i allafall. En mer hÀrjad cykel Àn den hÀr Àr svÄr att finna och med en sÄn hÀr underbar patina blir man ju nÀstan lite lockad att bygga den Àven om det vore ganska korkat
GÄ loss! Med ett sÄdant objekt har varken du eller cykeln nÄgot att förlora.

HÄller med velovin, sÀtt tÀnderna i den!
Kanske inte nÄgon helig graal med tanke pÄ hur okÀnt mÀrket verkar vara, men den har trots allt stel (dvs Àn idag anvÀndbar) gaffel, Tange CrMo och smidda gaffelÀndar sÄ den bör ÀndÄ vara ett gott skelett att bygga nÄgot roligt runt. Kör!

Testa att byta till sÄdant hÀr "mopedstyre" som Bonicon lÀnkar till (finns mÄnga liknande -tunga men billiga. Du kan behöva BMX-stam ocksÄ för rÀtt diameter).
Jag har gjort sÄ och det blir som en ny, roligare cykel.

Bra tipsđŸ‘đŸŒ
Ska kika pÄ det!

Om jag inte minns helt fel var United ett mÀrke som nu saliga Billy Guldager pÄ Marin i Sverige tog in och som jag har för mig var en billighetsvariant pÄ just Marin. Har sett mÀrket pÄ Cycling pÄ Frejgatan för tjugotalet Är sedan. Det blir nog en frÀn hoj, det dÀr!

Om jag inte minns helt fel var United ett mÀrke som nu saliga Billy Guldager pÄ Marin i Sverige tog in och som jag har för mig var en billighetsvariant pÄ just Marin. Har sett mÀrket pÄ Cycling pÄ Frejgatan för tjugotalet Är sedan. Det blir nog en frÀn hoj, det dÀr!
Superkul om det vore en Marin med andra klibbor. Hittade bild pÄ nÀtet pÄ en Marin Muirwood och detaljerna ser vÀldigt lika ut min mysteriecykel:
BAF0433C-23B5-4454-97C4-EE189559E8D7.webp
03289D7D-F4AA-4456-81E3-D0444B3F715F.webp

Det mÄste ha varit en stor fabrik i Taiwan. Har sedan innan konstaterat att Ätminstone Parkpre, Marin och Cyclepro sÄlde mer eller mindre identiska aluminiumramar runt 1993, gissningsvis var alla dessa ramar tillverkade av samma tillverkare. Den hÀr cykeln lÀr ocksÄ komma frÄn nÄgon av dessa fabriker.

Tack till @velovin @LWB och R för hejaropen! Underbart med happy, 99% av vÀrldens befolkning skulle se en sÄn hÀr cykel som totalt skrot. Men ni fÄr det att lÄta som att det Àr fullt normalt att förbarma sig över och se potentialen i var och varannan cykel man hittar i en buske!

Perfekt rat-pendlare som du kanske slipper fÄ stulen. En rejÀl dos TLC sÄ rullar den snart vidare pÄ nya Àventyr.

Superkul om det vore en Marin med andra klibbor. Hittade bild pÄ nÀtet pÄ en Marin Muirwood och detaljerna ser vÀldigt lika ut min mysteriecykel:
Visa bilaga 762192Visa bilaga 762191
Det mÄste ha varit en stor fabrik i Taiwan. Har sedan innan konstaterat att Ätminstone Parkpre, Marin och Cyclepro sÄlde mer eller mindre identiska aluminiumramar runt 1993, gissningsvis var alla dessa ramar tillverkade av samma tillverkare. Den hÀr cykeln lÀr ocksÄ komma frÄn nÄgon av dessa fabriker.

Tack till @velovin @LWB och R för hejaropen! Underbart med happy, 99% av vÀrldens befolkning skulle se en sÄn hÀr cykel som totalt skrot. Men ni fÄr det att lÄta som att det Àr fullt normalt att förbarma sig över och se potentialen i var och varannan cykel man hittar i en buske!
Ser fram emot att följa detta projekt!

Ser fram emot att följa detta projekt!
Kul! Med tanke pÄ skicket har jag svÄrt att tro att den hÀr kommer lÄta sig demonteras genom att frÄga snÀllt. Jag rÀknar med att grövre övertalningsmetoder kommer krÀvas, men dom grövre övertalningsmetoderna finns pÄ annan ort Àn mig sjÀlv. Dessutom har jag 2 byggen som stÄr före i kön, hopplös skrotsamlare som man Àr. Men inom sinom tid ska det nog bli cykel av den hÀr ocksÄ

Kul! Med tanke pÄ skicket har jag svÄrt att tro att den hÀr kommer lÄta sig demonteras genom att frÄga snÀllt. Jag rÀknar med att grövre övertalningsmetoder kommer krÀvas, men dom grövre övertalningsmetoderna finns pÄ annan ort Àn mig sjÀlv. Dessutom har jag 2 byggen som stÄr före i kön, hopplös skrotsamlare som man Àr. Men inom sinom tid ska det nog bli cykel av den hÀr ocksÄ
Vi tar detta som ett löfte om en saftig byggtrÄd. Jag svarar med citat för att vi andra ska ha kvar beviset.

Vet inte om du fortfarande pluggar i Linköping, men kan verkligen tipsa om Makerspace i Ebbepark. En öppen verkstad dÀr du hittar diverse övertalningsmetoder för fastrostade prylar.

Rastade min Hoo koo e koo idag. Blev riktigt stabil med lite grövre dÀck istÀllet för de smala pendlardÀcken som satt pÄ tidigare.

Den har en del patina, rost och skrap men tycker det Àr kul att originaldekalerma finns kvar.

Funderar pÄ om jag ska spraya bakgaffeln eller bara bÀttre pÄ med pensel? Kanske spraya bakgaffeln i rött? Men det lutar nog Ät att bÀttre pÄ med pensel.

IMG_7307.webp
IMG_7311.webp
IMG_7308.webp

För att förtydliga vad Dahl menar.
En av bilarna skulle jag kunna tĂ€nka mig. Jag sĂ€ger inte vilken. 😉

Bilagor

• e93d7d62433d9de2a9b07e84aa7e2da5.webp
    e93d7d62433d9de2a9b07e84aa7e2da5.webp
    212.3 KB · Besök: 62
  • volvo-144-1971-v1568-037.webp
    volvo-144-1971-v1568-037.webp
    168.3 KB · Besök: 60
Kom ut en bortskÀnkes pÄ den hÀr GT Panteran, hade dÀck, styrkombo och korgen liggande frÄn skrotade cyklar. SÄ bygget har kostat mig dryga hundringen i delar.
Provade cykla med bmx kombo men föredrar mountainbike styret.
Styrkombo frÄn en scot mtb
DĂ€ck Kenza k-rad 2.3
Korg Biltema och lite plattjÀrn
Inget speciellt men jĂ€vligt trevlig cykel att trampa runt pĂ„đŸ€˜

Bilagor

• IMG_0389.webp
    IMG_0389.webp
    1.7 MB · Besök: 100
  • IMG_0382.webp
    IMG_0382.webp
    1.3 MB · Besök: 114
  • IMG_0330.webp
    IMG_0330.webp
    1.1 MB · Besök: 113
Riktig trevlig
Kom ut en bortskÀnkes pÄ den hÀr GT Panteran, hade dÀck, styrkombo och korgen liggande frÄn skrotade cyklar. SÄ bygget har kostat mig dryga hundringen i delar.
Provade cykla med bmx kombo men föredrar mountainbike styret.
Styrkombo frÄn en scot mtb
DĂ€ck Kenza k-rad 2.3
Korg Biltema och lite plattjÀrn
Inget speciellt men jĂ€vligt trevlig cykel att trampa runt pĂ„đŸ€˜

Riktigt trevligt!

Tillbaka
Topp