Retro mtb:s!!!

Nästa projekt blir en avslappnad hoj för gäster att låna. Byggd av sådant som har blivit över.

Den här köpte jag 2016 och den är i toppenskick. Förutom att nästan varenda del är bortplockad och använd på någon annan cykel (det var dess förutbestämda öde och orsaken till att jag köpte den).

Visa bilaga 816129

Bild från katalogen 1994

Visa bilaga 816128

Har delar för en XL-BMX-beach-cruiser - exempelvis det nedre styret på en kort styrstam:

Visa bilaga 816130

Funderar på att strippa färgen, polera allt och gå all-in-bling på utrustningen! Flake-handtag och sadel i flake-vinyl - en självklarhet (och jag har dessa delar).

Visa bilaga 816131
Drömmigt med en krom-gabel och lite röda delar! 😍

Testade med färgborttagningsmedel på en dold yta. Fungerade förvånansvärt bra.

En polerad vuxen-BMX-MTB... Vi får se.

Sadelstolpen är satt i sin högsta möjliga (säkra) position. Då är den precis så att jag kan använda den. Vilket inte är tanken - gästcykel är tanken. Skönt att jag är längst av alla jag känner och som besöker oss.... :-)

I verkligheten, utanför mitt huvud, behövs nog egentligen ingen gästcykel. Vi har visserligen mycket vänner/gäster men det är inte direkt stor efterfrågan på just cyklar... Kan ha med åldern att göra.

Bara att erkänna. Jag bygger nog cyklar för min egen skull i första hand.

Finns värre saker här i världen.

20260217_123335.webp

20260217_123210.webp

Nästa projekt blir en avslappnad hoj för gäster att låna. Byggd av sådant som har blivit över.

Den här köpte jag 2016 och den är i toppenskick. Förutom att nästan varenda del är bortplockad och använd på någon annan cykel (det var dess förutbestämda öde och orsaken till att jag köpte den).

Visa bilaga 816129

Bild från katalogen 1994

Visa bilaga 816128

Har delar för en XL-BMX-beach-cruiser - exempelvis det nedre styret på en kort styrstam:

Visa bilaga 816130

Funderar på att strippa färgen, polera allt och gå all-in-bling på utrustningen! Flake-handtag och sadel i flake-vinyl - en självklarhet (och jag har dessa delar).

Visa bilaga 816131
Första bilden får mig att undra: spårar den inte riktigt som den ska eller spelar perspektivet ett spratt med mina trötta gubbögon?

Haha visst har den där legat uppe ett par år?
Nån som har koll på ungefär vad den är värd? Hade varit kul och veta hur långt ute i skogen säljaren är och cyklar
I denna tråden skrivs det ju ibland lite halvt på skämt ”en nolla för mycket på priset”. I detta fall tänker jag mig att det är så ungefär. Eller vill nån ge mer än 10800kr för en gammal Crescent i slitet skick (enl bild ser den ju i alla fall sliten ut, gaffelns innerben är risiga och barendset är repat åtminstone).
Tillägg: XTR-gruppen är väl den ovanliga Rapid Rise? Omvänd bakväxel om jag minns rätt. Är det mer eller mindre attraktivt? Vevarmarna ser ju i alla fall oslitna ut.

Senast ändrad:
I denna tråden skrivs det ju ibland lite halvt på skämt ”en nolla för mycket på priset”. I detta fall tänker jag mig att det är så ungefär. Eller vill nån ge mer än 10800kr för en gammal Crescent i slitet skick (enl bild ser den ju i alla fall sliten ut, gaffelns innerben är risiga och barendset är repat åtminstone).
1800 kr kan jag tänka mig.

Han syftar nog på avsaknaden av vajerhållare/cablehanger till frambromsen…..

Den som är utan synd kastar första stenen ;-) Tror alla känner igen känslan när man gjort något och är helnöjd - för att snabbt bli varse att man missat något. Jag lade en gång i tiden ned en vansinnig mängd tid och energi på en ram. Efter att ha lackat den själv och applicerat egenhändigt gjorda dekaler - och sedan klarlackat över dem upptäckte jag ett stavfel! Det var inte så att jag inte visste hur det stavades. Jag bara inte såg vad jag hade gjort.
I jämförelse med det är det här klart mer lättfixat.

Tillbaka
Topp