Retro mtb:s!!!

IMG_0008.webp

Det är gropar i lagerbanorna på axeln som man känner och hör när allt är monterat, både i mekställ och när man cyklar. Vill lösa det!

Ser ju ut som man skulle kunna dra ut lagerbanan på ena sidan, men hur hitta ny att ersätta med?
Hade man haft svarv skulle man kanske kunna svarva tills groparna försvinner men gissar att de är rätt rejält härdade?

If your older Ritchey hub uses loose ball bearings: [1, 2]
  • Threaded Cones (Inner Race): The inner races are called "cones" and thread onto the axle. If they are pitted, you can unthread them and swap them out with generic matching threads if you bring the old cone to a local bike shop to match the dimensions. [1, 2]
  • Hub Shell Cups (Outer Race): If the internal pressed-in steel cups are pitted, the hub shell is permanently damaged. Your only options are to switch to a fresh wheelset, have a local shop rebuild the wheel with a completely new hub, or temporarily mask the roughness using thick waterproof grease and fresh loose steel balls. [1, 2, 3, 4, 5]
Krasst sagt är det nog kört. :(

Tack. Hub shell cups är på den ena sidan riktigt fräsch och den andra helt ok. Det är threaded cones som är dåliga.

Finns ju en uppsjö axlar att köpa men frågan är vilken som är rätt. Kanske är alla mer eller mindre samma så länge jag köper för rätt storlek kulor? Längden är ju den samma. Om thread pitch eller annat varierar är ju skit samma, hela axeln ska ju bytas. Skulle kunna vara så att ytterdimensionen på konerna skiljer sig åt. Kanske får testa och beställa och se om det lirar.

Hej. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag har ett Ritchey bakhjul där lagerbanorna på axeln är dåliga. Jag vill byta axeln. Hur tar jag reda på vilken axel jag ska köpa? Eller går det att montera nya lagerbanor på axeln?
Har frågat Ritchey support men dom har inte reservdelar kvar och verkar inte ha koll på vilken del som kan passa.

Visa bilaga 847224
Visa bilaga 847225
Visa bilaga 847227
Mitt tips är att fåga i denna grupp: https://www.facebook.com/groups/1445113295801506/

Tillbaka
Topp