[Retro] Tips om kul artikel

• Trådstartare Trådstartare Boe
  • Start datum Start datum

Boe

Aktiv medlem
Hittade den här mysiga artikeln om Svenska män av stål;
http://www.algonet.se/~osarkab/mart_1/melaren/biografier.html

Tex:

moren-80.jpeg

Henrik Morén (1877-1956)
"..Han hade blivit tvåa i ett banlopp på Idrottsparkens betongvelodrom, (invigd 1895 och riven 1910 för att lämna plats åt Stadion). Intresset för bancykling var mycket stort i Stockholm vid denna tid.
..
Allra bäst trivdes han i regn och rusk och på bottenlösa vägar. Sådant kallades av konkurrenterna morén-väder!
..
1916 vann Morén 100-milaloppet Stockholm-Göteborg-Stockholm, hans troligen största bragd någonsin. Man försökte efterlikna de populära långloppen på kontinenten som exempelvis Paris-Brest-Paris.

larsson-60.jpeg

John Larsson (The Terrible Swede) (1871-1902)
"..John Larsson från Norrköpings bicycleklubb vann aldrig något Mälaren runt, men han var rätt nära. I premiärloppet slutade han femma. I besvikelsen över detta gjorde han ett solo-rekordförsök senare samma år och slog Fjæstads tid med nästan en halvtimmes marginal. Detta trots tvånget att öppna och stänga ett femtiotal väggrindar själv. Rundan genomfördes dessutom i ösregn!
..
I mitten av 1890-talet emigrerade John Larsson till USA och blev framgångsrik yrkescyklist, särkilt på bana.
..
1906 satte han två otroliga världsrekord på velodromen i Salt Lake City, vilka stod sig ända in på 1930-40-talen!

Boe skrev:
> John Larsson (The Terrible Swede) (1871-1902)
> 1906 satte han två otroliga världsrekord på
> velodromen i Salt Lake City, vilka stod sig ända
> in på 1930-40-talen!
>

Han satte inte bara ett utan två rekord 4 år efter sin död, vilken prestation.

Du läser för noga, jag klipper slarvigt. Han dog i lunginflammation 31 år gammal, hans brorsa var det som dominerade på velodromen.

Är han månne släkt med JLarsson?

Boe skrev:
> slog Fjæstads tid med nästan
> en halvtimmes marginal. Detta
> trots tvånget att öppna och
> stänga ett femtiotal väggrindar själv.

Fjæstad vann väl med över två timmar före tvåan första året?
Dom hade som krav att öppna/stänga grindar själva även under Mälaren Runt. Det var massor med gärsgårdsgrindar och liknande som skulle forsceras.

Kul läsning för övrigt.

Ha! Jag kan tänka mig taktiken när dom låg i klunga. Ingen ville vara först, utan höll ner på farten så att dom skulle slippa stiga av och öppna grinden. Sen var det nån olycklig jävel som blev tvungen, och då svischade alla dom andra förbi.

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------

> Dom hade som krav att öppna/stänga grindar själva
> även under Mälaren Runt. Det var massor med
> gärsgårdsgrindar och liknande som skulle
> forsceras.

Kul att även velodromen omnämns igen, Stockhom har historiskt sett haft ett stort antal velodromer som så småningom revs. Men den som låg på nuvarande platsen för Stadion måste ha rivits tidigare än 1910 då Torben Gruts livsverk skulle stå klar till OS 1912. Jag kan inte tänka mig att man projekterade ett så omfattande bygge på på enbart två år.

Tanken att vi kunde haft en velodrom istället för den där hemska byggnaden får mig nästan att gråta.

-"Svängis" och de andra Hammarby-ässen skapade ett publikt cykelintresse som kulminerade bl a i folkfesterna vid 6-dagarsfinalerna på Gärdet med minst 30 000 åskådare.
Under de tre raka segeråren 1940-41-42 gjorde han "sitt livs lopp" på löpande band. Mellan-året trampade han solo i 24 av näst sista etappens 27 mil, ett då för tiden normalt dagsverke på många gånger fruktansvärt dammiga och urusla grusvägar.
Han startade i tio 6-dagars, fullföljde åtta. Han var 26 år första gången, fyllda 41 den sista, 1955.

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
> -"Svängis" och de andra Hammarby-ässen skapade
> ett publikt cykelintresse som kulminerade bl a
> i folkfesterna vid 6-dagarsfinalerna på Gärdet
> med minst 30 000 åskådare.
>

Spännande att se att det varit så oerhört stort intresse för cykling, och nu finns det inte ens någon arena för det. Vad var det som gick fel?

Mattias L skrev:
> Spännande att se att det varit så oerhört stort
> intresse för cykling, och nu finns det inte ens
> någon arena för det. Vad var det som gick fel?
>
> /Mattias
>

Hur stort var intresset för fotboll på den tiden? Nu är det ju bara fotboll i tidningen, gärna ett mittuppslag där det står hur nån snubbe varit sååå duktig på en träning. Men om TdF, Paris Robaix, SM eller VM står det knappt att hitta i resultattabellerna.
Kan man inte bygga velodrom, servera öl, låta cyklister tävla om pengar och anordna betting och ligor, så borde ju publiken kunna stå där istället för på Råsunda?

Boe skrev:
> Kan man inte bygga velodrom, servera öl, låta
> cyklister tävla om pengar och anordna betting och
> ligor, så borde ju publiken kunna stå där istället
> för på Råsunda?
>

Servera öl får jag inte ihop men resten är väldigt nära, närmare än vad du tror :)

Dom gillade fotboll också på den tiden. Fotbollsmatcherna var mer välbesökta då än nu.

Nä, det var två saker som drabbade sverige: TV och bilar.

Markus F skrev:
> Nä, det var två saker som drabbade sverige: TV och
> bilar.

Lagstifta bort det kanske? I alla fall TV, kom igen liksom. Förbjud skiten.

Jaha, nu undrar man ju vad Mattias L. menar med att en velodrom är "närmare än vi tror"? Personligen skulle jag tycka det var urkul med en inomhusbana med lite kul slingor som man kunde leka runt i på vintern. Ungefär som ett "snowpark" (vad heter de där områdena i skidbackarna där man kan leka i lite hopp och grejer??) fast för cykling. Kan tänka mig att engagera mig i att bygga en sådan i ett gammalt nedlagt industriområde. Det är ju bra mycket roligare om vi skulle samlas ett gäng som byggde ihop en trevlig bana och lekte tillsamans hela vintrarna än att var och en ska försöka hitta cykelkänsla en slaskig decemberkväll på en sur trainer framför teven, eller? Min dotter som har fått smak på cykling nu när vi var och kollade på Sömnlös skulle förmodligen hänga med till "bikeparken" utan problem.

Är det en "bikepark" som Mattias planerar, undrar jag?

Ni kommer ändå att fölrora idag, sen kan du tycka vad du vill om stadion. sen kan ni ju återvända till enskede IP och grina.
Kaijan skrev:
> Tänk vad trevligt det skulle varit med en
> velodrom.Istället för moppe och hästskitstadion

Jessan skrev:
> vad du vill om stadion. sen kan ni ju återvända
> till enskede IP och grina.

Årsta IP! Årsta IP har de där j-a kräken annekterat. Hur gick det till? Det var en fin IP där det var rugbyturnering med öltält och ungar som sprang. Å så en dag... stängd grönvit grind. WTF?

J.Larsson, har du lust att åka ut på en tur med mig och Kaijan i helgen?

Vi skulla vilja diskutera detta vidare med dig, nånstans långt bort i Grödingeskogarna..

Lite skandal att det inte finns en enda velodrom i landet. Har för mig att Danmark har tre stycken, kan det stämma?
Innomhusbanan på Bosön används av en del klubbar på vintern men den tycker jag är vansinnigt tråkig att köra på. Är då heldre ute och huttrar i snöslasket.

Fast i morgon är det åter dax för en grupp "svenska män av stål" att spänna musklerna:
http://www.audax.se/docs/lopp/malaren.htm

Häromdagen (fredags måste det ha varit?) spelade D.A.D från Danmark i radiprogrammet morgonpasset i P3. De talade om att en dag varje år så sitter de unga sönerna med farsan i soffan och lär sej dricka öl samtidigt som man tittar på velodromcykling. Låter vettigt. Eller nåt. :)

haha vet inte...vet inte om den ens är för cykel men där stod velodrom...åkte två hållplatset för långt med buss och fick gå 2km extra så ja va inte så glad...men det var iaf uttåt kapyla eller nått...

Tillbaka
Topp