Retroaktiv RR BikeRafting --- Updating

Bikzz

Aktiv medlem
Provar en retroaktiv RR från i höstas osv -:) Kanske kan det inspirera någon, lite nytt, kul det här ? Konceptet här är att köra till någon fin å / älv, parka bilen, lasta cykeln och campinggrejorna på raften och sen paddla iväg. Campa efter en lagom bit, sen rafta vidare nästa dag. Sen hitta ett bra ställe att ta upp, och cykla tillbaka till bilen. Helt suveränt, då är det möjligt att rafta en massa fina sträckor helt själv.

Hoppas på lite roliga kommentarer & frågor & inspiration & feedback osv, eller att kanske någon får lite mer inspiration. Någon som vill hänga på, snart är det dags igen, har en massa coola planer !

Från Sverkestaån & Gryckån, fick inte plats med bilder från en massa andra...

g1.jpg
g2.jpg
g3.jpg
g4.jpg
g5.jpg
b1.jpg
b2.jpg
b4.jpg
b9.jpg
b10.jpg

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Måste skicka några campingbilder oxå, hoppas någon gillar lite inspiration. Håller på att reka möjliga sträckor att rafta längs Norrlandsälvarna nu, passar ju bra i dessa tider att göra turer i Sverige, hoppas det funkar, ska bli såå kul att testa, Take it easy !!

bc6.jpg
bc7.jpg
bc9.jpg
bc10.jpg
bc12.jpg
bc17.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Några till från förra Sommaren, från BikeRafting Ljusnan ovanför Funsäsdalen, och från Görälven. Helt suveränt & supervackert! Vore qul om det blev lite fler BikeRaftare här.
bq7.jpg
bq8.jpg
bq9.jpg
bq10.jpg
bq11.jpg
bq12.jpg
Snart dags igen !!

KONAmi

Aktiv medlem
Inspirerande äventyr :) Som multisportare/adventure racer har jag själv provat en hel del märkliga grenkombinationer både på träning och tävling. Det ger ju stora möjligheter att göra spännande rutter med olika kombos

Skulle det inte ha varit möjligt att ställa/gömma cykeln på rätt plats från början för att slippa ha med den i packraften i detta fallet?

larsaw

Aktiv medlem
Fan va' nice med en uppblåsbar kanot, vad får man ge för en sån?
Helt klart ett lockande koncept!!

Bikzz

Aktiv medlem
Absolut, så kan man ju göra. Men ändå känns det bättre för mig att ha med allt hela tiden, utan att optimera & planera för mkt. Då har man ju mer frihet, och kan välja efter vägen, även om det är ganska korta sträckor, har inga ambitioner att klara x km per dag, utan mer att uppleva -- En packraft är ganska trög att paddla, så man kommer inte så långt på en dag, så ta det lugnt. Men har man en cykel så kan man cykla till start och mål ---
Finns många möjligheter. Dagsturer, eller mer. Parka någonstans, cykla 2-3 mil, hoppa i, rafta 2-3 dar med camping, cykla tillbaka till bilen.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Det är en MRS Microraft. Har ingen torrdräckt, men tänker köpa en. Det är nog att rekommendera om man vill prova lite mer forsar och Norrlandsälvar osv. Hitills har det mest blivit mindre åar & älvar & nära stranden, då behövs knappt en flytväst.

Bikzz

Aktiv medlem
Bump eller … Blir perfekt med Bikerafting nu när det är Corona-Sommar ! Get your stuff together and go out and raft & camp !
.
Bj9.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
En RR från min senaste BikeRafting / Roadtrip tur... Inte speciellt långt, men superhäftigt, passade på att testa lite nya prylar osv oxå. Började med att köra upp och campa, eldade såklart lite på kvällen och tog det lugnt.
Munsprit, handsprit och Tsprit...

br7.jpg

Vackert och lugnt ställe, lagom varmt nu, men bara ett fåtal myggor än så länge, det blir nog värre snart.

br9.jpg

Lastade ombord allt på raften och paddlade iväg nästa morgon, smalt och fint till att börja med, och väldigt vackert.

br13.jpg

br14.jpg

br15.jpg

Sen blev det mer öppet och bredare, med småsjöar. Tyvärr en häftig motvind, och vågor åt fel håll, och då är en raft inte det bästa, väldigt trögt att paddla, så fort man slutar driver man bakåt. Så jag tröttnade, hittade ett ställe att ta upp, konfigurerade tillbaka till biking, och cyklade tillbaka till bilen.

br20.jpg

br22.jpg

br23.jpg

Körde en kort bit nedströms längs älven förbi sjöarna och hittade en superfin campingplats. Guess what, eld & korv & camping. Kommer en del till...

br25.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Och så fortsättningen.

Vem har gjort det här, är det en Yeti som gått förbi på stranden ?

br31.jpg

Packade för rafting igen, nu är det mkt smalare delar av älven och ingen motvind hoppas jag.

br33.jpg
br34.jpg

Superfin dag !

br37.jpg
br38.jpg
br40.jpg

Tog upp, packade allt på cykeln, och cyklade tillbaka till bilen.

br42.jpg

Bestämde mig för att campa en extra gång innan jag körde hem. Så jag körde till ett fint ställe en bit bort som jag känner sen tidigare.

br45.jpg

Det här var lite kul oxå. För 16 månader sen så torkade jag mat här hemma i ugnen, kycklingfärs & köttfärs & blandade bönor & majs & oliver, och annat. Har legat i burkar i kylen sen dess, nu lagade jag till det igen, ca 100g torrt eller en kåsa är lagom för en portion, smakade utmärkt !! Tillsatte mkt chili & tumeric, och hällde på lite rostad lök, mkt smarrigt ! Riktigt kul att experimentera och att det funkar så bra. Ganska enkelt att göra själv, och spara tills det behövs.

br50.jpg
br51.jpg

Och som extra krydda, såg en björn på väg hem. Sant! Kom runt en krök med bilen ute i vildmarken och såg en svart skugga på väg upp på vägen, som blixtsnabbt vände om och försvann in i skogen igen. Jag stannade bilen där och kollade, ganska tät vegitation, men såg en ganska liten brun rackare som lufsade bort på alla fyra genom skogen ...

Så det blev en mkt lyckad liten tur ! Ska göra en del mer research nu, för att hitta på fler fina turer att göra i sommar.

Bikzz

Aktiv medlem
Ser kul ut! Inte något som man kan göra med tre små barn dock.. ;)
Packrafts är ju ganska dyra och lite special för vandring och cykling, blir dyrt att köpa till en hel familj. Men det finns billigare och större & tyngre uppblåsbara kanoter som kanske kan passa. Googla Gumotex.

Bikzz

Aktiv medlem
Var gick senaste turen av stapeln?
(Vilken älv?)
Bitar av Oreälven. Jag har varit där många gånger förut, short and nice, men hittade flera fina nya ställen för camping och put-in / take-out den här gången. Behöver inte vara så långt för att vara väldigt trevligt ..

Bikzz

Aktiv medlem
Snart dags för Svemester, passar ju väldigt bra nu. Roadtrip med rafting & camping, ska bli så kul. Någon annan packraftare här ? -:)
.
br2.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Offseason kan vara bra för BikeRafting, både vår och höst. I Okt-Nov kan det plötsligt bli mkt vatten i små åar pga regn, helt perfekt. Då gäller det att passa på ! Det här är från förra året, men om några dar ser det ut att bli bra igen !! :cool:
.
Br321.jpg
Br323.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer