Retrobygge 1994 Kona Hahanna MTB, problem

krikkit

Medlem
Hej alla!

Hittade en Kona Hahanna från 1994 på den lokala stadsmissionen för det rimliga priset 100:-. Fruktansvärt smutsig och handtag och växelhandtag (Gripshift) som hade förvandlats till gegga. Men lätt och fin, med hjul som var i fint skick (minimal skevhet). Så jag köpte den för att renovera till och med min yngste son. Efter otroligt mycket rengöring så är jag nu på sluttampen men har stött på patrull med vevlager som är ett Shimano kapslat, med fyrkantsaxel, mått 68x111,5, BC 1.37" x 24 tpi. Det satt som berget men lossnade med lite envishet och en mutterdragare. Köpte ett nytt Sunrace 68x113, samma gänga (1.37" x 24 tpi) men det går inte att hänga i, det är som att vevlagret är en aning för stort. Var rädd att jag skadat gängan så provade att skruva tillbaka originalet och det går finfint att skruva tillbaka. Har även provat ett Biltema vevlager, samma storlek och gänga men samma resultat som för Sunracelagret. Jag fattar noll. Cykeln är i stort sett färdig i övrigt så det här är frustrerande deluxe så tänkte kolla här om det är någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Skruvar du i rätt sida av lagret på rätt sida ramen? Det är höger- respektive vänstergänga på de olika sidorna sidorna.

Skumt.
Enligt listorna så borde det suttit ett Shimano lp-20 där från början vilket ser ut att vara ett enkelt fyrkantsaxligt vevlager med vanlig engelsk gänga. Så ett annat med 1.37x24 borde ju funka fint.
Som nämnt ovan är det rätt del på rätt sida ?

//j

Skulle nog säga att du satt i det från fel håll vilket är lätt hänt.

lp20.jpg

Shimano LP-20 har "hyls-delen" åt höger.

sr.png

Ett Sunrace. Dock inte säkert att det är just detta du och att alla Sunrace ser ut just så här men det verkar ha "hylsdelen" till vänster.

//j

Senast ändrad:
Tjahaja, rätt rejält med ägg i ansiktet. :-) Provade att skruva i vevlagret ”tvärtom” och si på tusan, det funkade utmärkt väl! Jag får tacka för hjälpen, nu är cykeln snart klar (ska plocka ihop framnavet, justera frambromsen och skruva fast växelvajrarna) så färdigbilder kommer strax!
IMG_0954.jpeg

Fick lite blodad tand för övrigt, håller den här så mycket original som det går men skulle gärna bygga en till men uppdatera den lite lagom med modernare bromsar, växlar etc. Ska hålla utkik på Stadsmissionen och se om jag hittar någon mer hundrakronors. :-)

Tillbaka
Topp