Retroracer i trainer?

ganson

Medlem
Retroracer i trainer?
Debut på forumet här!
Har under året återupptäckt cykling som träningsform, fantastiskt! Nu börjar ju dock höst och sedan vinter närma sig och att slänga sig ut på asfalten därmed inte aktuellt längre. Har börjat kika på trainers och tänker att det vore en god investering för att hålla igång under vintern.

Jag kör idag en tvättäkta retroracer (se länk) som fungerar utmärkt som glad motionär men med bedömt 300 mil i benen i år är det dags för uppgradering av cykel till nästa år. Tanken är då att sätta in retroracern i en trainer för att ha den ständigt tillgänglig där som alternativ. Är det bara att spänna fast den i trainern och flytta över kassetten så kommer det fungera?

Min cykel:

Tänkt trainer:

Retroracer i trainer?
Gissar att du har 125mm old på cykeln och då måste du nog tvinga upp det till 130mm vilket kan gå men är inte optimalt i och med att du sen vill köra med 125 igen. Om du har frikrans så går den inte att flytta över till trainern.

Enklast är att köpa en billig begagnad cykel till trainern. På så sätt kan du även ha den andra cykeln ständigt redo för soliga dagar.

Retroracer i trainer?
Beroende på kassetten du sätter på trainern så kan du behöva byta kedja. En 11-speed kedja har tunnare länkar än en 7-speed t.ex och det kan orsaka problem med att växla när du har den på trainern.

Retroracer i trainer?
Gissar att du har 125mm old på cykeln och då måste du nog tvinga upp det till 130mm vilket kan gå men är inte optimalt i och med att du sen vill köra med 125 igen. Om du har frikrans så går den inte att flytta över till trainern.

Enklast är att köpa en billig begagnad cykel till trainern. På så sätt kan du även ha den andra cykeln ständigt redo för soliga dagar.

Var ute och mätte och har 135 mm på bakgaffeln, tror jag måttade på rätt ställe.

Skulle det fungera för mig att köra en motsvarande Shimanokasset och sätta på trainern likt den i länken?

Retroracer i trainer?
Var ute och mätte och har 135 mm på bakgaffeln, tror jag måttade på rätt ställe.

Skulle det fungera för mig att köra en motsvarande Shimanokasset och sätta på trainern likt den i länken?

Det fungerar. Eventuellt med spacer om det är 11s body på trainern
Är det 135mm qr och du har passande hg kassett bör det vara klart att börja cykla

Retroracer i trainer?
Ska det vara retro så passar ju en roller.
511UnWFWbtL._SL500_.jpg

De har få kompabilitetsproblem med vilken cykel du använder.

Tillbaka
Topp