Returinställning Fox 32 Talas CTD Fit 150mm Performance

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Någon som har lite tankar kring returinställning? Jag väger typ 75kg och kör just nu med 6 klick (räknat från helt öppen) på returen. Är lite rudis på det här med dämparinställning då min förra gaffel bara hade ett läge; helt stum. Kör med 20% sag men är osäker på exakt luttryck.

Ja men jag har ingen aning om var breder står. Jag körde med grundinställningen ett tag, tyckte att den stannade nere lite väl länge och snabbare upp den några hack. Behöver ju faktiskt inte vara mer raketforskning än så.

Jag brukar lägga ut en stege på marken och köra över. Då är det enkelt att ställa in returdämpningen. När du har rätt inställning flyter cykeln längs stegen utan att det hoppar i styret.

Returinställning är rätt så subjektivt. Ställ in den så den är lite långsammare än vad du upplever som studsig och jobba dig ner till när den känns seg. Någonstans mellan de två lägena skall du sedan lägga dig.

Kom ihåg att om du justerar luftfjädern måste du justera returen därefter och om du kör heldämpad hoj så håll returen på bakdämparen långsammare än framdämparen i alla lägen.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Returinställning är rätt så subjektivt. Ställ
> in den så den är lite långsammare än vad du
> upplever som studsig och jobba dig ner till när
> den känns seg. Någonstans mellan de två lägena
> skall du sedan lägga dig.
>
> Kom ihåg att om du justerar luftfjädern måste
> du justera returen därefter och om du kör
> heldämpad hoj så håll returen på bakdämparen
> långsammare än framdämparen i alla lägen.

The preacher said.

Det är bra att fundera lite på hur man använder hojen också, är det mycket hopp så tycker i alla fall jag att det blir betydligt bättre (säkrare)med lite mer retur samt lågfartskomp jämfört med vanlig teknisk stig.

Tillbaka
Topp