Reva i däck tubeless

Rydell

Medlem
Reva i däck tubeless
Som rubriken låter så har jag fått en liten reva i väggen på däcket en sten som rev upp det. Den är ca 0,5 cm lång och guckan klarar ej att täta. Någon som har något tips så jag kan laga det eller är det att cykla på med slang tills däcket är utslitet.

Reva i däck tubeless
Det kan funka med en lagningslapp inifrån, men det beror lite på hur gummit är i däcket. Kör i så fall med slang ett tag så lappen fäster riktigt ordentligt. Alternativt kan ordentlig silvertejp (från insidan såklart) hålla, i alla fall om du inte kör med särskilt högt tryck i däcket.

Reva i däck tubeless
Tänkte så här lagningslapp på insidan + Liquidsole (shoe glue) ovan på lappen som extra förstärkning på utsidan en liten klick liquidsole.
Upptäckte att det inte bara var en reva :) utan total 3 st. Däcket tyckte inte om stenigastigen idag :)

Reva i däck tubeless
Ett typisk knep som jag i och för sig aldrig testat själv är att sy ihop däcket (björntråd) och sen täta med liquidsole.

Annars så tror jag att tanken med lagningslapp + liquidsole på små revor fungerar bra. En rejäl bit vävtejp funkar nog också.

Reva i däck tubeless
Rydell sa:
Tänkte så här lagningslapp på insidan + Liquidsole (shoe glue) ovan på lappen som extra förstärkning på utsidan en liten klick liquidsole.
Upptäckte att det inte bara var en reva :) utan total 3 st. Däcket tyckte inte om stenigastigen idag :)

Du behöver oftast inte mer än en lapp eftersom lufttrycket pressar den mot däcket.

Om du verkar ha tre revor, är du inte säker att det inte är däckssidan som börjar bli sliten? Typsikt Schwalbes Liteskin-däck brukar se ut så närä de blir slitna, som om de har små revor.

Reva i däck tubeless
Fulkinesen sa:
Rydell sa:

Du behöver oftast inte mer än en lapp eftersom lufttrycket pressar den mot däcket.

Om du verkar ha tre revor, är du inte säker att det inte är däckssidan som börjar bli sliten? Typsikt Schwalbes Liteskin-däck brukar se ut så närä de blir slitna, som om de har små revor.

Nä dom är inte slitna det var mitt fel då jag körde på lite för hårt på stenigastigen. Däcken är bara 3,5 månader gamla så slitage är det ju inte utan misshandel av däck :)

Reva i däck tubeless
Rydell sa:
Fulkinesen sa:
Rydell sa:

Nä dom är inte slitna det var mitt fel då jag körde på lite för hårt på stenigastigen. Däcken är bara 3,5 månader gamla så slitage är det ju inte utan misshandel av däck :)

Vad är det för däck?

Däckens ålder är ju inte så intressant om det är Liteskin eller motsvarande. De skär man ju sönder första rundan.

Reva i däck tubeless
Lulle sa:
Ett typisk knep som jag i och för sig aldrig testat själv är att sy ihop däcket (björntråd) och sen täta med liquidsole.

Annars så tror jag att tanken med lagningslapp + liquidsole på små revor fungerar bra. En rejäl bit vävtejp funkar nog också.

Jag har sytt 3cm långa revor med flätad fiskelina och tätat med Liquisole. Det gick alldeles utmärkt!

Reva i däck tubeless
eiskall sa:
Rydell sa:
Fulkinesen sa:
Rydell sa:

Vad är det för däck?

Däckens ålder är ju inte så intressant om det är Liteskin eller motsvarande. De skär man ju sönder första rundan.

Specialized slaughter controll tubliss 27,5.
Ålder skulle jag nog räkna in då gummi är en färskvara :)

Tillbaka
Topp