Reverb åker ej upp

Jonasm

Medlem
Reverb åker ej upp
Tjena,

Igår testade jag "Quick fixen" att ställa cykeln upp och ned, trycka in knappen och i uppochnervänt läge trycka ned sadeln. Sedan vända cykeln rätt igen och hissa upp sadeln. Detta verkar fungera för de flesta för att få bort glapp och sag. Jag har inte haft några problem alls med min men den sagade kanske 3-4 mm och därför testade jag ovan.

För mig fungerade inte detta, tvärt om. Den fungerar knappt alls längre, när jag tryckt ned den nu går det inte upp, om den går upp så går det extremt sakta..

Någon som har något tips?

Tack på förhand!

Jonas

Reverb åker ej upp
Drygt.
Bara en dum dubbelkoll; du har skruvat justeringen vid reglaget helt åt snabba hållet?
(kommer inte ihåg på rak arm vilket det är men det står väl på).

/Johan

Reverb åker ej upp
Gaffelpump, 250psi. Står på ventilhatten också ;)

Kolla även klassikern sadelstolpsklämman, Reverb är lite kinkig om man drar åt för hårt.

Reverb åker ej upp
Hade problem med att min reverb var jätteseg. Oljeslangen i sadelröret var bockad. Hade tryckt ned reverben efter leverans, av senaste cykeln Trek Remedy, för att justera maxhöjden och glömde dra ut oljeröret motsvarande bit. Lossade och rätade ut slangen. Fungerat prefekt sedan dess.

Reverb åker ej upp
article-2602328-155041EC000005DC-273_634x410.jpg

Reverb åker ej upp
Ingår om man köper en lös stolpe i retailförpackning, eller gjorde af för mig, så du borde kunna låna av nån i din närhet.

Reverb åker ej upp
Hänger på denna tråd, då jag har en fundering som också handlar om Reverb och upp/ner.

Har en nästan ny Reverb Stealth, har bara kört 5-10 mil med den, min första dropper för övrigt, ett lyft :)
Jag har för vana att lyfta cykeln i styrstammen samt i sadelstolpen eller i själva sadeln, vilket jag kanske borde vänja mig av med nu.
Nu när jag lyfter så följer stolpen med upp till maxläget (tror jag), men sedan åker den tillbaka till rätt läge.
Detta hände inte de första rundorna, kanske en initial tröghet.
Är det normalt att stolpen "följer med" om man lyfter i sadeln?

Reverb åker ej upp
Dr Dew sa:
Hänger på denna tråd, då jag har en fundering som också handlar om Reverb och upp/ner.

Har en nästan ny Reverb Stealth, har bara kört 5-10 mil med den, min första dropper för övrigt, ett lyft :)
Jag har för vana att lyfta cykeln i styrstammen samt i sadelstolpen eller i själva sadeln, vilket jag kanske borde vänja mig av med nu.
Nu när jag lyfter så följer stolpen med upp till maxläget (tror jag), men sedan åker den tillbaka till rätt läge.

Sluta genast. Du får en massa otrevliga luftbubblor i stolpen...
Lyft bara om den redan är i översta läget.

Reverb åker ej upp
Tack för tydlig rådgivning :)

Har nu läst på litet mer och förstått att hisspinnar är känsliga djur, framförallt Reverb tydligen...
Får känna efter om den verkar ha tagit skada eller släppt in luft, ofta verkar lösningen bli att skicka på garantiservice, men sådant är ju jobbigt.

Reverb åker ej upp
Reverb är väl ungefär lika känslig som många andra stolpar men det finns jäkligt många i omlopp därför är det till antalet många som har problem.

Reverb åker ej upp
marr sa:
Dr Dew sa:

Sluta genast. Du får en massa otrevliga luftbubblor i stolpen...
Lyft bara om den redan är i översta läget.

Därför man köpte en Revive ;)

Reverb åker ej upp
Dr Dew sa:
Tack för tydlig rådgivning :)

Har nu läst på litet mer och förstått att hisspinnar är känsliga djur, framförallt Reverb tydligen...
Får känna efter om den verkar ha tagit skada eller släppt in luft, ofta verkar lösningen bli att skicka på garantiservice, men sådant är ju jobbigt.

Får du luft i stolpen är det enkelt att lösa genom att hissa upp stolpen fullt upp. Sedan vänd cykeln upp och ned tryck in knappen på remoten och tryck ihop stolpen fullt släpp nu knappen och vänd cykeln tillbaka och tryck på knappen. Upprepa ett par gånger ifall det ej blivit helt 100% funkar alltid för mig.

Reverb åker ej upp
Samma skit med min. Den funkar utmärkt i vanliga fall, utan sag, men idag när det var +3° så fastnade den längst ner. Efter bara några minuter inomhus var funktionen som vanligt igen.

Hur kan detta vara möjligt på grund av luft i slangen? Borde ju inte spela nån roll vad det är för temperatur kan jag tycka.

Reverb åker ej upp
Makten sa:
Samma skit med min. Den funkar utmärkt i vanliga fall, utan sag, men idag när det var +3° så fastnade den längst ner. Efter bara några minuter inomhus var funktionen som vanligt igen.

Hur kan detta vara möjligt på grund av luft i slangen? Borde ju inte spela nån roll vad det är för temperatur kan jag tycka.

Testa att släppa pyttelite på sadelklamman så inte den är för hårt dragen. Vid kallt väder blir min grymt långsam men den skall ändå funka

Reverb åker ej upp
Jag vet inte hur det är möjligt men en stolpe i behov av luftning kan bli helkass i kyla men fungera bra i värme. Det märkte jag i somras när jag gick från +30 till +2 och stolpen la av. En luftning senare var den glad igen.

Reverb åker ej upp
CRF_Niklas sa:
Testa att släppa pyttelite på sadelklamman så inte den är för hårt dragen. Vid kallt väder blir min grymt långsam men den skall ändå funka

Jag kom faktiskt på det på hemvägen (jobbigt att ståcykla) och provade, men det hände inget ens med helt lossad klamma. Har annars märkt att hastigheten blir lite lägre om man drar åt för hårt, så jag ska hålla det i bakhuvudet.

Rattnalle sa:
Jag vet inte hur det är möjligt men en stolpe i behov av luftning kan bli helkass i kyla men fungera bra i värme. Det märkte jag i somras när jag gick från +30 till +2 och stolpen la av. En luftning senare var den glad igen.

Då får det bli luftning! Inser nu också att jag inte kollat lufttrycket en enda gång sen den införskaffades för 1,5 år sen. Kanske är dags:-))

Reverb åker ej upp
Makten sa:
CRF_Niklas sa:

Jag kom faktiskt på det på hemvägen (jobbigt att ståcykla) och provade, men det hände inget ens med helt lossad klamma. Har annars märkt att hastigheten blir lite lägre om man drar åt för hårt, så jag ska hålla det i bakhuvudet.

Rattnalle sa:

Då får det bli luftning! Inser nu också att jag inte kollat lufttrycket en enda gång sen den införskaffades för 1,5 år sen. Kanske är dags:-))

Dåligt lufttryck i stolpen och ej luftad så kan det bli så!

Reverb åker ej upp
fredrik168 sa:
Trycket sjunker i kall väderlek och fett blir segt så är det lågt tryck i stolpen så blir allt sämre i kyla.

Trycksänkningen är extremt liten (allmänna gaslagen), så det lär inte spela in nämnvärt. Att fett och olja blir trögare påverkar säkert, men även där kan man ju undra hur man kan gå från fullgod funktion vid 7°C till noll funktion vid 3°C. Det går inte ihop.

Det måste vara nåt annat som får skiten att sluta funka.

Reverb åker ej upp
Makten sa:
fredrik168 sa:
Trycket sjunker i kall väderlek och fett blir segt så är det lågt tryck i stolpen så blir allt sämre i kyla.

Trycksänkningen är extremt liten (allmänna gaslagen), så det lär inte spela in nämnvärt. Att fett och olja blir trögare påverkar säkert, men även där kan man ju undra hur man kan gå från fullgod funktion vid 7°C till noll funktion vid 3°C. Det går inte ihop.

Det måste vara nåt annat som får skiten att sluta funka.

Du har inte tänkt på att man kan lägga ihop flera faktorer????

Reverb åker ej upp
fredrik168 sa:
Du har inte tänkt på att man kan lägga ihop flera faktorer????

Jo, vad får dig att tro att jag inte tänkt på det? Om stolpen håller 17 bar vid rumstemperatur så sjunker det bara till 16 bar vid noll grader. Det är inte ett skvatt i sammanhanget. Och inga rimliga fetter blir margarinhårda vid den temperaturen heller, förutsatt att ingenjörerna hos Sram inte är komplett dumma i huvudet.

Edit: För övrigt blir inte fettet mjukare eller trycket högre för att man luftar reglaget, och om det hjälper så är det alltså nåt annat.

Senast ändrad:
Reverb åker ej upp
Nu har jag luftat reglage och slang, och det verkar hjälpa! :-) Visserligen var det 5° idag mot 3° sist, men den är markant snabbare än vad den var innan. Trevligt!

Jag gjorde misstaget att släppa ut nästan all luft ur fjädern innan luftning. Vet inte om det påverkar själva luftningen, men av detta lurades jag att tro att luftningen misslyckats eftersom reglaget inte fjädrade ut helt. Med fullt tryck i fjädern så gjorde den plötsligt det. Kan vara bra att veta.

Tillbaka
Topp