Yes, placeboeffekten är högst verklig, till en del läkares stora förtret...!
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men du anser väl inte
> > att de faktiskt håller _bättre_ ... som
> mytomspunnen verkar påstå?
>
> Jo det gör det. Om vi nu pratar utmattning och
> inte en fet smäll. Vid fet smäll är grövre
> ekrar bättre.
Men förklara gärna lite vad du tror händer, och varför, så får jag fundera på det. Du hävdar att en tunnare eker mer sällan drabbas av utmattningsbrott än en som är grövre, men visa på varför i så fall, kom inte bara med ett påstående rakt upp och ner. Jag är genuint intresserad av att förstå detaljerna i hjulbygge, och jag har fått många aha-upplevelser av en del saker folk har skrivit här på forumet. Jag undrade tidigare om du kanske tänkte på att reducerade ekrar håller bättre än oreducerade, det skulle vara lätt gjort.
Men - vid en stor smäll går väl fälgen sönder före ekrarna? (Tunna) rev-ekrar håller i så fall precis lika bra då. Jag har försökt läsa om havererade hjul så mycket jag kan för att förstå bättre hur de fungerar och hur man bygger hjul på bästa sätt, men jag har aldrig sett något om ekrar som dragits av innan fälgen gett med sig. Skulle det vara så behövs det ju definitivt grövre ekrar, inget snack!
Och som jag förstått det är det när ekrarna jobbar med stora lastvariationer som risken för utmattningsbrott ökar. En tunn eker belastas närmare den nivå där den faktiskt går av än vad en grövre gör, så den borde fallera oftare. Och för att fortsätta exemplet med revolutionekrar på touringhjul ovan - att revolution-ekrar håller jättebra för touring visar väl ändå inte på att tunnare ekrar motstår utmattning bättre än grövre? Hade de hållt ändå bättre om de varit två hundradelar tunnare? En tiondel?