Revolution-ekrar på mitt 29er-hjul

Ja svaret finns i andra tråden men ja... det blev Rev men det kan man nog hoppa över. Nu väger jag ju iofs 30 pannor mer än dig Jörgen. Men ändå...

Nu har jag hunnit bygga hjul själv med revolutionekrar, då bara på vänstersidan bak, och jag kan säga att det var svårt nog att få det bra med dem där. Jag kommer aldrig använda dem på något annat ställe. De är så tunna att de vred sig rejält när jag började komma upp i en bra ekerspänning, och det var jobbigt att rikta och hitta neutralt vridningsläge när de håller emot så lite.

Att man skulle kunna märka av någon styvhetsskillnad mellan rev/comp, eller med lödda kors när man cyklar kan jag aldrig tro, det skulle vara placebo i så fall. Men grymt svårbyggt blir det med bara rev-ekrar, det är stor chans att det inte blir tillräcklig ekerspänning i hjulet, eller att ekrarna inte hamnar förvridningsfritt.

Vilken av dina hojjar förtjänade något så flott som Rev-ekrar? Den här?

Miyata_Terra_Runner_side_view-jolar.jpg

Eller var det den här godingen?

Miyata_On_Off_side_view-jolar.jpg

Stalle

Nej, men cykeln som kommer få de hjulen finns också på velospace - Miyata One Thousand, en riktig touringklassiker. Det är touringhjul: bastanta DRC ST 19 fälgar, Dura Ace-nav bak och Alfine generatornav fram. Jäklar vad ful styrstam jag hade på den förresten, fattar inte att jag inte lagt upp nya bilder. En Nitto Technomic Deluxe sitter på nu, snyggaste detaljen på hela cykeln.

Det var jäkligt kul att bygga hjul faktiskt, men till nästa gång ska jag ordna ett bättre riktställ, nu hade jag hjulen i en upp-och-nedvänd ram och buntband att rikta mot... men det gick bra. Tog längre tid än det hade gjort annars, med bättre rikthjälpmedel. Ekerspänningsmätaren var ett måste, och DT:s små ekerbrickor av mässing behövdes på framnavet för att få ekrarna tajt.

Tillbaka
Topp