Rex Clobber 3-vxl. Växlar inte som den ska

Hej Forumet!

Jag har köpt en beg Clobber och det visade sig att den inte växlar som den ska.
Behöver hjälp och smarta idéer...

Det är en 3-växlad med ett Nexus SG-3C41 nav så jag tänkte att det är en så enkel konstruktion att den bara ska funka men nu står jag och kliar mig i huvudet...
Jag har justerat Wire'n så den gula indikatorn står i mitten när man har 2'an i men växlarna funkar ändå inte.
Växlarna går inte i när man ska byta, eller ibland så byter den växel helt självmant så man kan typ cykla på 2'an och helt plötsligt så hoppar ettan i och pedalerna snurrar på så man nästan trampar snett. Lite vag felbeskrivning... men några teorier?

/ David

Senast ändrad:
41cssl2soPL._AC_SY580_.jpg

Ok, nu har jag förstått vilka som är sidans roliga-timmen spexare. kul,

Är det så att det är nån här som kan nått om cyklar?

Eftersom min cykel växlade muppigt redan när jag köpte den och i brist på andra uppenbara saker som jag ser kan vara fel så funderar jag på om jag kanske har ett för långt/kort tryckstift... kan man få symptom att växlarna inte går i, eller hoppar ut då eller kan man inte växla över huvudtaget om stiftet är fel?

Edit: Raderat inlägg.

Senast redigerad av en moderator:
Hej.. Jag utgår ifrån att du kollat att stiftet är rakt?? Löper fint i hylsan? Ta bort klickboxen å försök växla med tummen, funkar det så är de att lyda Velocipeden här ovan. mvh borano20

Du vet att på den sortens växelnav måste man frihjula medan man växlar för att nästa växel ska gå i?

Om cykeln stått länge så kan navet börja gå lite trögt. Som tur är så går innanmätet att ta ur utan att man får en kaskad av smådelar över hela arbetsbänken. Rengör, spola igenom tills du ledsnar. Smörj och återmontera.

Hade inte koll på frihjulningen, bra att du sa det.
Har test-cyklat, justerat wire'n och testat igen men alla tre växlarna går inte i som de ska, nu funkar t.ex ettan och tvåan hjälpligt... men trean går inte i. Stiftet är rakt.

Ska verkligen tryckstiftet sticka ut så här långt? Stiftet är ca87mm vilket jag trodde var rätt men det känns som det sticker ut för mkt.

Bilagor

• clobberx.jpg
    clobberx.jpg
    513.1 KB · Besök: 58
Du hade helt rätt. Snodde ett kortare stift (82mm)från dotterns cykel och tada, allt funkade perfekt.
Lite otippat att den tidigare ägaren vid nått tillfälle fått dit fel stift men så var det iaf.

Stiftet ska sticka ut 14mm

Tack för bra tips och hjälp.

Tillbaka
Topp