Ribble CGR Ti tankar?

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Hallå!

Har börjat blivit väldigt sugen på:

Tanken är att använda den till landsvägskörning samt lite längre bikepacking äventyr på asfalt.

Är dessvärre ingen höjdare på varken ramgeo eller komponentsgrupper...
Någon som kan svara på om det är en cykel att ha eller om det finns betydligt bättre alternativ i samma prisgrupp? Väger in på 9,5-10kg enligt kundtjänsten på planetX

Fastnat något för titanium(tänker att det är hållbarare än kolfiber när det kommer till bikepacking och en mer hårdhänt hantering vid tex flygtransporter)

Har försökt hitta recensioner på cykeln men inte hittat så mycket tyvärr så vänder mig till kunniga happy

EDIT:
Beslutspendeln har svängt och lutar mer åt

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Ribble CGR Ti tankar?
Alternativ att fundera på.

NickPick

Aktiv medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Om den är prisvärd är väl verkligen inte prio om du inte vet något annat och ska cykla långt på den. Sittställning är viktigare.
Planet x gör billiga kinacyklar, är det prisvärt nog?🙄

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Alternativ att fundera på.

Helt klart! Tack!

Och som Nickpick påpekade så kanske sittställning är viktigare:

Någon som förstår ramgeo och kan ge sig på ett uttalande kring cykeln?
Vettig eller är det ”kina cykel” med konstiga vinklar som i verkligheten inte funkar?

ujja

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag funderade på en Planet X Ti men valde till slut en Lynskey istället. Nu har jag inte provat Planet X cykeln men jag är väldigt nöjd med Lynskeyn, den är kanske mer en touring lvg än du är ute efter och den har ju inte skivbroms heller men ramkonstruktionen och geometrin gör den skön på vägen, lagom flex. Jag gissar att den väger in på ca 7.5kg.

moros

Aktiv medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Såg i reklamen att PX har en annan ram som heter Tempest, tror den är mer gravel. Också 1869 pund med rabatt (ultegra disc). Bra pris oavsett vad

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag funderade på en Planet X Ti men valde till slut en Lynskey istället. Nu har jag inte provat Planet X cykeln men jag är väldigt nöjd med Lynskeyn, den är kanske mer en touring lvg än du är ute efter och den har ju inte skivbroms heller men ramkonstruktionen och geometrin gör den skön på vägen, lagom flex. Jag gissar att den väger in på ca 7.5kg.
Snygg hoj!

Ska kolla in dem lite också

Hade ingen koll på att titanramar var kända för att gå sönder, är det en universell sanning som jag helt missat?

jofahjalm

Aktiv medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag tror främst det en effekt av att det är mycket svårt att tillverka ordentligt. Så om man inte går på lägsta pris är det förmodligen ett mindre problem.

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag tror främst det en effekt av att det är mycket svårt att tillverka ordentligt. Så om man inte går på lägsta pris är det förmodligen ett mindre problem.
Alright! Ja kanske värt att läsa in sig lite på då helt enkelt

Och för att klura ut storlek på framtida cykel så är det inte bara längd man ska gå på antar jag? Förra cykeln köpte jag i butik och fick hjälp att testa ut + efterföljande bikefit för att ställa in allt...
vilka mått är viktiga utöver längd?
Insida ben?

Gustav S

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag har kört rätt mycket på en Tempest och gillar den mycket. Grus, landsväg, brevet, bikepacking, pendla till sommarstugan. Den Ribble-cykel som länkas till är mer lik Tempesten på det sätt att den sväljer fetare däck och båda klarar både äventyr och asfalt. Jag tycker Hurricanen faller lite mellan stolarna: inte den roligaste och kvickaste lvg-cykeln, ej heller superduglig på annat underlag än asfalt. Att bikepacka asfalt på 30 mm däck (max enligt Planet X) låter dessutom sådär kul om det inte är väldigt slätt och fint. Har dock inte jämfört geometrierna.
På frågan om den är prisvärd så är svaret ja :)

edit: ser nu att Selcof-gaffeln som säljs till Hurricane-ramen är god för 38 mm. Ramen står det dock fortfarande 30 mm på...

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Jag har kört rätt mycket på en Tempest och gillar den mycket. Grus, landsväg, brevet, bikepacking, pendla till sommarstugan. Den Ribble-cykel som länkas till är mer lik Tempesten på det sätt att den sväljer fetare däck och båda klarar både äventyr och asfalt. Jag tycker Hurricanen faller lite mellan stolarna: inte den roligaste och kvickaste lvg-cykeln, ej heller superduglig på annat underlag än asfalt. Att bikepacka asfalt på 30 mm däck (max enligt Planet X) låter dessutom sådär kul om det inte är väldigt slätt och fint. Har dock inte jämfört geometrierna.
På frågan om den är prisvärd så är svaret ja :)

edit: ser nu att Selcof-gaffeln som säljs till Hurricane-ramen är god för 38 mm. Ramen står det dock fortfarande 30 mm på...
Tack!
Klart tänkvärt och tror du har helt rätt så får kolla på tempesten och den länkade ribble för lite jämföring

Hur länge har du haft din?
Hur funkade det med beställning/leverans från planetX?

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Döpte precis om tråden!

Tror mig ha fastnat för Ribblen och efterfrågar om någon klämt/känt eller kanske rentav äger en?

Vad säger samlade expertisen om

Gustav S

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Skillnaden stack & reach på Tempest vs CGR ger att CGR är mer upprätt/mindre rejsig. Risken är att du köper en ram som är lik din Kona i måtten.
Du får Ultegra för billigare peng hos PX :)

Amenvafan

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Skillnaden stack & reach på Tempest vs CGR ger att CGR är mer upprätt/mindre rejsig. Risken är att du köper en ram som är lik din Kona i måtten.
Du får Ultegra för billigare peng hos PX :)
Alright!
Vet inte om jag tycker det är så negativt med ungefär samma ram som Konan, trivs på den cykeln
Men för sammanfattning kan man då säga att Tempest är något mer race geo än cgr?

Sen jag började titta på cgr har det också lockats med att ha 1 hoj och två uppsättningar hjul- ett gravelpar(tänker 650b) och ett par lvg/bikepacking hjul

Gustav S

Medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Alright!
Vet inte om jag tycker det är så negativt med ungefär samma ram som Konan, trivs på den cykeln
Men för sammanfattning kan man då säga att Tempest är något mer race geo än cgr?

Sen jag började titta på cgr har det också lockats med att ha 1 hoj och två uppsättningar hjul- ett gravelpar(tänker 650b) och ett par lvg/bikepacking hjul
Med tillägget att ingen av dessa två kan beskrivas som landsvägs-rejsiga, så japp.

salle

Aktiv medlem
Ribble CGR Ti tankar?
Finns det landsvägsrejsiga ramar som tar breda däck, uppåt 45-50 mm? Lockar som sagt att ha en cykel och flera hjulpar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer