Ricco är tydligen helt dum i huvudet

Ja, de som fuskar i idrott (tar otillåtna droger, rör bollen med händerna i fotboll, står innanför målområdet i handboll etc) förtjänar verkligen att dö.

Hur ska vi straffa regelbrott i vanliga livet? Jag tänker på till exempel försöka smita från tull när man för in varor och cyklar utan ringklocka?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, de som fuskar i idrott (tar otillåtna droger,
> rör bollen med händerna i fotboll, står
> innanför målområdet i handboll etc) förtjänar
> verkligen att dö.
>
> Hur ska vi straffa regelbrott i vanliga livet? Jag
> tänker på till exempel försöka smita från
> tull när man för in varor och cyklar utan
> ringklocka?

I det här fina landet döms du till fängelse i ett par år om du slår ihjäl en pensionärsdam på en parkering men däremot döms du till fleråriga straff om du fuskar med momsen i ditt bolag...
Personligen anser jag att straff ska ställas i relation till den skada brottet orsakar, alltså dödsstraff till cykeltjuvar;-)

Tille skrev:

> Ha ha ha! Är din källa Aftonbladet?
> Lästips:
> http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_insta
> nce=4&name=Ekonomisk%20brottslighet%20%28ur%20Brot
> tsutvecklingen%29&url=/dynamaster/file_archive/081
> 215/4803e4dde7afbda18d3e6ea50fb50ae6/BU_Ekobrott.p
> df

Allt som skrivs i Aftonbladet är väl sant??? Nope, du vet säkert vilken händelse jag tänkte på angående dödsfallet på en parkering och det är ett välkänt faktum att ekonomisk brottslighet straffas absurt hårt här i landet jämfört med tex mord... Mina 5 cent...

Nu är jag trött på att vara en keyboard-cowboy för tillfället och ska vingla ut på årets första ckeltur, gudars...

fredrikw skrev:
> Ja, de som fuskar i idrott (tar otillåtna droger,
> rör bollen med händerna i fotboll, står
> innanför målområdet i handboll etc) förtjänar
> verkligen att dö.
>
> ringklocka?

Håll dig till saken fröken moral, hade du brytt dig om ricco dött av de medicinska påföljder han åtdrog sig av att köra in gammalt blod i sig själv? hade det påverkat ditt liv nämnvärt? Handlar inte om att han skulle förtjäna o dö på allvar, vad jag skrev var att han lika gärna kunde dött. Bättre han hade strukit med än den norska mtb cyklisten som strök med för ett tag sen, om man nu kunde varit selektiv så hade världen klarat sig bättre utan ricco. Men det är ingen som pratat om att han skulle avlivas för att han dopat sig eller betedde sig som ett sexistiskt svin.

captain8track skrev:
> Håll dig till saken fröken moral,

ha ha ha, ja det är väl bäst det. tycker dock fortfarande att man har rejäla problem med proportionerna om man låter en sporthändelse göra att man reagerar så starkt som du och många andra gör här. klart som fasen det är trist med doping inom idrotten, men vi får de idrottpersoner vi ber om.

Oj, nu spårade det ur lite här.

Nu har Ricco iaf sparkats av Vacansoleil: http://www.cyclingnews.com/news/vacansoleil-fires-ricco-over-doping

Även om han mot förmodan skulle komma undan sanktion för den här historien (tex om ord står mot ord gällande vad han sade på sjukhuset) så har jag mycket svårt att tänka mig att något stall på hög nivå vill ta honom med tång hädanefter. Visst har dopare välkomnats tillbaka tidigare, speciellt i Italien, men Riccos fall är ganska unikt.

fredrikw skrev:

>
> ringklocka?

Jag hade klarat mig utan straff på ringklockan, men ändå torskat på grund av den otullade DX-lampan.
Mina barn är glada över att det inte är förenat med döds straff på det. "Han ville ju bara cykla"

Miss Lycka skrev:
> Nu slogs väl inte tanten ihjäl. Gärningsmannen
> är dömd för vållande till annans död.

Har du läst på om fallet? Kvinnan slogs ner och avled av fallet, enligt svensk praxis kallas det vållande till annans död men du vet säkert vad jag kallar det. En flyktigt bekant köpte fulknark av en langare så han och hans kompisar stack ihjäl langaren med skruvmejslar, även det kallades för vållande... Sjukt, sa Bill.

Nog om det, jag blir bara förbannad!

Globalistic skrev:
> Det hela är för tragiskt. Någon borde göra
> något.

ja, jag hämtar popcorn!

Hade han dött hade jag inte sörjt men cykelvärlden hade varit en pappskalle mindre. Det är ju inte så att man önskar livet ur honom, han verkar ju jobba på att fixa det själv.

Nicathu skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu slogs väl inte tanten ihjäl.
> Gärningsmannen
> > är dömd för vållande till annans död.
>
> Har du läst på om fallet? Kvinnan slogs ner och
> avled av fallet, enligt svensk praxis kallas det
> vållande till annans död men du vet säkert vad
> jag kallar det. En flyktigt bekant köpte fulknark
> av en langare så han och hans kompisar stack
> ihjäl langaren med skruvmejslar, även det
> kallades för vållande... Sjukt, sa Bill.
>
> Nog om det, jag blir bara förbannad!

Du borde läsa på andra ställen än flashback.

H. skrev:
> Hade han dött hade jag inte sörjt men
> cykelvärlden hade varit en pappskalle mindre. Det
> är ju inte så att man önskar livet ur honom,
> han verkar ju jobba på att fixa det själv.

precis det jag menar, hade inte läkarna hjälpt honom snabbt nog hade hade det varit adios ricco. Det är väll det som blir lite töntigt när folk ger sig på Armstrong, han gör ju något för andra och har väl antagligen ätit en del preparat i samband med sin sjukdom, och jag tror inte han ätit steroider som i sin tur skapat sjukdomen. Dessutom har han ju lagt ner karriären så det är väll inte mycket o gnälla om?

Miss Lycka skrev:
> Du borde läsa på andra ställen än flashback.

Har du läst dommen? Läst hur vittnen beskrev händelsen? Gör det, läs inte bara vad som skrivs på Familjeliv...

Nicathu skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, de som fuskar i idrott (tar otillåtna
> droger,
> > rör bollen med händerna i fotboll, står
> > innanför målområdet i handboll etc)
> förtjänar
> > verkligen att dö.
> >
> > Hur ska vi straffa regelbrott i vanliga livet?
> Jag
> > tänker på till exempel försöka smita från
> > tull när man för in varor och cyklar utan
> > ringklocka?
>
> I det här fina landet döms du till fängelse i
> ett par år om du slår ihjäl en pensionärsdam
> på en parkering men däremot döms du till
> fleråriga straff om du fuskar med momsen i ditt
> bolag...
> Personligen anser jag att straff ska ställas i
> relation till den skada brottet orsakar, alltså
> dödsstraff till cykeltjuvar;-)

Om du läste på lite så skulle du se att straffen för dödande våld blivit hårdare och hårdare på senare år. Kolla tex upp antalet livstidsdomar nu jmf med för 10-20 år sedan.

Sedan är det extremt ovanligt att någon döms till flera års fängelse för ekonomisk brottslighet.

Little Stereo skrev:
> Dom har polisutredning angående att ha bekände
> för läkaren på sjukhuset att han använde 25
> dagar gammalt blod vilket bryter mot dopinreglerna
> + medcinsk bevisning, eftersom han har varit
> avstängd för blir det vid fällande livstids
> avstängning... :-/ T

OK.

Kollade lite vad UCI:s regelverk säger och hittade följande (med en rejäl brasklapp för att jag mycket väl kan ha feltolkat texten):

Paragraf 306 säger att för ett andra "standardfall", vilket jag tror innebär att det inte ska vara misstagsdopning eller att det ska finnas försvårande omständigheter såsom att man hållit på med försäljning/administrerande av dopningspreparat, så är det 8 år till livstid som gäller. Första gången fälldes han väl för CERA och fick straffet reducerat från 24 till 20 månader p.g.a. samarbete.

Regel 307 säger att om man är "behjälplig" så kan straffet kortas ner till som minst en fjärdedel. Om jag tolkar det rätt innebär det att undre gränsen, givet att han fälls, är två års avstängning.

Är mycket möjligt att han får livstid, men jag är tyvärr rätt desillusionerad och cynisk vad gäller denna typ av ärenden. :-(

Jocke skrev:

> Om du läste på lite så skulle du se att
> straffen för dödande våld blivit hårdare och
> hårdare på senare år. Kolla tex upp antalet
> livstidsdomar nu jmf med för 10-20 år sedan.
>
> Sedan är det extremt ovanligt att någon döms
> till flera års fängelse för ekonomisk
> brottslighet.

Det har du helt rätt i och jag tycker det är skönt att det, i mina ögon, går åt rätt håll!

Nicathu skrev:
> Miss Lycka skrev:
> > Du borde läsa på andra ställen än
> flashback.
>
> Har du läst dommen? Läst hur vittnen beskrev
> händelsen? Gör det, läs inte bara vad som
> skrivs på Familjeliv...

Du får överklaga till HD.

Miss Lycka skrev:
> Du får överklaga till HD.

haha, nu fick du mig att skratta gott! Jag är inte riktigt där än men jag hoppas jag blir en riktig skitgubbe när jag blir äldre, en fullkornsrättshaverist:-)
Ber om ursäkt för OT i tråden från min sida...

Att han vill tillbaka är en sak och det tänker inte jag klandra honom för.
Cykel är rätt skoj.

Men den teamchef som anställer honom kommer att få mitt helhjärtade tvivel och då är det dags att justera rubriken.

Senast redigerad av en moderator:
Har det hänt något mer i själva ärendet mer än Ricco är dum huvudet eller saknar självinsikt?
Om han blir friad så kommer det säkert något lag anställa honom.

Ni tänker alldeles för svenskt... I andra länder är det ok att fuska.. så länge man inte åker dit just idag.
Jag tror att alla som är engagerade i något och brinner för sitt intresse reagerar när något hotar dess existens.. därav en hel del starka reaktioner.

Men cykel är ju trots allt inte allt i livet.. bara nästan. :)

Han kommer inte åka dit för nåt. Han har ju bara kanske eventuellt "erkänt" något för någon Dr Alban när Ricco troligen var i någon form av sinnesförvirrat tillstånd. Det lär knappast räcka för att bevisa något alls.

Han kommer säkert tillbaks. Och som han själv säger, det är många andra ex-dopare som fortfarande kör. Kanske nåt för Bjarne att anställa?

Vilket schizo, jisses, man blir ju helt matt .....
Kommer han tillbaka, om han faktiskt blir erbjuden ett kontrakt i proffsklungan då vete fan om jag pallar mer cykel som betraktare.....
Måtte han hållas borta, åtmindstånde från högsta divisionen.

Och därmed möts två trådar:

He extended his sympathy to Giro d'Italia winner Alberto Contador, who is awaiting the Court of Arbitration hearing on his positive doping control from the 2010 Tour de France. “The Spaniard is in yet another farce of cycling, embroiled in doping affairs that have little to do with cycling or anything.”

http://www.cyclingnews.com/news/ricco-lashes-out-at-doping-accusations

Och så undrar folk varför gemene man anser att alla som kör LVG är dopade?

Jag som själv kör en del landsväg har ungefär samma tankar om eliten. Bra morot för att få in folk i sporten...

Vad ni är negativa..
“I’ve spent time with him recently and he’s not the devil that everyone describes him as. He’s got the face of an angel and is always friendly and well behaved." säger sportdirektören.

Fast är det så konstigt att han får kontrakt?
Han är inte avstängd, för ett litet lag är det billigt sätt att få mer press än de kunnat drömma om. Kanske till och med lite resultat. Vem hade hört talas om Merdiana-Kamen innan dagens nyhet?

Men visst är det sorgligt, av de intervjuer jag läst med Ricco verkar han varken ångra sig eller ens se det som han gjort något fel..

Tillbaka
Topp