[Ride Report] Verbier 2005

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Då var vi hemma igen från Verbier-resan. Det blev inte så mycket fotande under veckan men här kommer ett urval av de bättre bilderna. Har även klippt ihop en film tack vare Olas hjälmkamera-filmande på de snällaste stigarna och diverse andra klipp.

Resan var minst sagt grymt bra på alla sätt och vis. Känns förjävligt att vara hemma i Sverige nu igen bara. ;)

[film] Verbier 2005 (40mb) - spelas ex. med QuickTime, VLC eller MPlayer

[bilder] Galleriet finns här

DSC00096.jpg

DSC00097.jpg

DSC00100.jpg

DSC00102.jpg

DSC00121.jpg

DSC00077.jpg

DSC00082.jpg

DSC04059.jpg

DSC04048.jpg

IMGP0451.jpg

DSC04117.jpg

dubbel.jpg

Senast ändrad:
Kul att du kunde köra Cal!
Det där såg ju annars inte helt fel.
Väldigt bra åking där verkar det som.

Nu ska jag ta Happy-ledigt igen och cykla lite "slickrocks" i Bohuslän :-)
Hej svej

Fina bilder, rolig åkning. Headcam ger onekligen en bra bild av åkningen! Lite okonventionellt att lägga in klipp där man måste vrida på huvudet bara.. :)

Najs. Supernajs.

Stilig vurpa dessutom, även om du glömde sträcka armarna över huvudet när du reste dig upp ;-)

/Magnus

Det kommer upp en till laddning med bilder om en stund och kanske nåt kort filmklipp ikväll.

Skrotade det där hoppet dan innan i landningen å blodade ner hjälmen lite på insidan. Man behövde
nästan ingen fart då landningen va rätt tight och upphoppet brant.

Efter andra vurpan (på filmen) kändes de ordentligt i kroppen. Blev rätt lack och slängde fullfacen
i backen efteråt. Tyvärr rullade den utför halva berget medan jag inspekterade såren, alla onda ställen
och hojjen. Det blev lite hjälmjakt efteråt altså... :D

Kan bara hålla med, grymt bra resa. Var ju i Verbier även förra året men kände mig då något begränsad av min XC-race-hoj. Med nya cyklen (skånska) gick det att stå på lite mer och det blir betydligt roligare då.

Får ladda filmen på jobbet och se vad du knåpat ihop Henrik, linan hemifrån är inte direkt snabb.

Så du har vaknat nu Ola!? ;)

Dumpade upp en till omgång med bilder nu. Får se om Roger kan dela med sig av sina filmsnuttar. Isf. blir det ett klipp till.

Erik o ni andra som varit i Verbier tidigare...

Har ni kört den här branten på DH-banan på andra sidan dalen? The Bitch kallas sektionen...

the_bitch_phil.sized.jpg

dsc04119.jpg

Eller snarare såhär. Men den riktigt branta sektionen e bakom ryggen på robban.

rob.jpg

Senast ändrad:
Skulle det gå att göra en lite kortare smalbandsversion av filmen? En best of? Mamma blir inte så glad om jag blockerar telefonen i 4 timmar...

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> ...the Bitch, ha ha ha.... kan inte sluta skratta
> när jag tänker på Rogers "bönestund"...

Berätta mer, det här låter skoj! =)

Nästa år ska jag till Verbier igen, tredje gången gillt.

Å andra sidan är det ju rätt najs här i Kanada också.. väldigt annorlunda jämfört med de alpina stigarna.

Skönt att du överlevde Henrik, det finns ett och annat ställe som kan vara lite läskigt i det där landet.

Jag ska dit nästa år. Och till BC, till Österrike, till Åre och till Skottland. Men först och främst Verbier.

Tycker det var jätteläskiga höjder i Verbiers stigar. Hade verkligen svårt att få till ett bra flyt på enkla stigar när det är stup rätt ner i döden på ena sidan.
Ska nog hålla mig till trista trygga gråa Åre.

> Hade verkligen svårt att få till ett bra flyt på enkla stigar när det är stup rätt ner i
> döden på ena sidan. Ska nog hålla mig till trista trygga gråa Åre.

Det gick ju hur bra som helst för dig Roger. Nu överdriver du allt!

Bara för att man inte är lika snabb som Rob (kör hårt 7 dagar i veckan hela sommaren)
så behöver man ju inte va långsam. ;)

Det var verkligen en kanonvecka! Switchbacks, traverse och exposure är ord man kommer minnas länge..plus bärandet av cyklarna till "The Ultimate" vilket höjde pulsen en aning.

"The Bitch" var verkligen inte att leka med. Bilderna visar inte rättvist hur brant det var eller vad man hade på sidorna att åka in i = berg. Ingen har någonsin klarat den sträckan, inte ens de som designat banan.

Roger, du hade väl den bekvämaste nedfarten av alla med din slaglängd! :) Nackdelen var ju den långa hjulbasen i alla dessa tajta switchbacks..

Grumma bilder! Videon var för go, såg ...häftigt ut!

Läskig vurpan. Hoppas det inte blev
något på vare sig mäniska eller cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken stig gillade ni bäst?

Mina tre favoriter i Verbier, i fallande ordning:

Ultimate
Erection Section
The Tobogan Run

1. Tobogan. Slutet på den slår precis allt.

2. Double Exposure, tror det var en nyfunnen stig för året eller har ni kört den? Grymt skön, ungefär samma stuk som erection section men det går att köra ännu snabbare. Mycket flow, går i skogen längs en bergssida utan switchbacks, bara svängar man kan ta i hög hastighet. Lite smådrops och annat längs med vägen.

3. Ultimate (trots regn den dagen, fick köra ganska lugnt o kontrollerat på de rotfyllda partierna)

Senast redigerad av en moderator:
Double Exposure känner jag inte igen. Inte The Bitch heller.

Körde ni JackAss? Blev aldrig av att vi åkte den förra året..

Ultimate är sanslöst skön.

Rob snackade lite löst om Jackass en dag, men vi körde inte den. Vad jag har förstått finns det en hel del "ramlar du i svängen så dör du"- switchbacks på den.

The Bitch är bara en kort sträcka av en DH bana borta i Martigny (tror jag). Banan var grymt skön men bitchen sabbade flytet ganska duktit. Det är bara ett parti på kanske 50-100m men det är så brant att man knappt kan gå ner. Finns videos när vi försöker köra den, när man ramlar glider man sådär en 10 meter.

Ja, ultimate är skön men vi hade som sagt svårt att köra fort på de tekniska partierna. Slutet är dock grymt snabbt, första delen av filmen är därifrån och där gick det hyfsat snabbt.

> 1. Tobogan.
> 2. Double Exposure
> 3. Ultimate

Sista delen av DH-banan i Martigny va riktigt bra också. Breda branta stigar med stenblock som man
kunde dundra ordentligt på tack vare rejäla bankar i kurvorna. Fullt ös helt enkelt. Synd att vi missade
liften andra gången bara, men vi vet ju vem vi har att skylla... *harkel* ;)

dsc04130.jpg

Dessutom borde vertigo komma med i slutet av listan. Andra gången man kör den kan man hålla
ganska brutal fart. Dessutom är bara avslutningsrakan då man dundrar upp i 60-70 blås på smal
grässtig i lummig buskallé värd en placering. ;)

Henrik har gjort illa sig så mycket i år att hans kvot är förbrukad.
Alltså kan han vurpa stort utan att göra sig illa resten av året, hur annars går man oskadd från den där spektakulära vurpan?

Verkar vara rikigt riktigt schysst annars, hur brant uppskattar ni att "the bitch" var i grader?
Ser rejält läbbig ut hur som helst.

Nej inte alls sur o avis alls... varför ska man behöva höra namn som ErectionSection, Ultimate, Tobogan o NewVertigo... Det är ju faktiskt de bästa stigar man någonsin har rullat på utan tvekan... nästa år är det 2 veckor i Verbier... minst... damnnnnn vad jag är avis....

De saknade dig där nere Tobbe.

- vad hände med Tobias och hans feta monstergafflar?

...undrade Lucy å Phil lite besviket. Du måste ha gjort ett bra intryck. ;)

2 veckor nästa år hade varit hur grymt som helst. Frågan är väl bara hur man ska orka.
Jag kände mig helt mörbultad varje kväll när man kom hem. 7 dagars intensiv bergscykling
sliter ordentligt på kroppen. Eller var det bara eftersvallet från 2 veckors-semestern i åre man kände av?

Vi ses väl i hellas snart. :)

De saknade dig där nere Tobbe.

- vad hände med Tobias och hans feta monstergafflar?

...undrade Lucy å Phil lite besviket. Du måste ha gjort ett bra intryck. ;)

2 veckor nästa år hade varit hur grymt som helst. Frågan är väl bara hur man ska orka.
Jag kände mig helt mörbultad varje kväll när man kom hem. 7 dagars intensiv bergscykling
sliter ordentligt på kroppen. Eller var det bara eftersvallet från 2 veckors-semestern i åre man kände av?

Vi ses väl i hellas snart. :)

Hmm... painkillers e bra skit.

DSC00112.jpg

Rob i strålande humör efter att ha käkat ett piller mot stukad fot.

Senast ändrad:
Hockey-godis:-D

cal skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm... painkillers e bra skit.
>
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-08-15
> 12:51 av cal.

Ahh, kollade precis filmen, vilket underbart flyt man verkar ha på stigarna, såg nästan ut som i Österrike fast med mindre stök och mer 'floooow'... :)

Såg ut och finnas en hel del håriga switchbacks!!

säger bara lägg ner happy... de är alldeles för mycket porr just nu... först kolfiber porren, nu börjar nästa våg av porriga utlandsbilder skölja över hela happy...

kommer att tipsa pyttemjuk om att i explorer 7.0 införa filter mot såna här attacker...

> zam skrev:
>
> Cal, bilderna fungerar fint i både firefox och ie hemma hos mig. Vilken läsare fungerar de inte i?

De e not vajsing med det där scriptet. Funkar inte alls i Safari, hjälpligt i Firefox under OSX men
däremot bra i Explorer.

Nu emigrerade jag dom till Mathias galleri istället pga. att folk inte kunde se dem ordentligt. :)

Tillbaka
Topp