Ridley X-ride CX?

RDFG

Medlem
Ridley X-ride CX?
Hej,

Har cyklat Mtb ett par år och är sugen på att komplettera med en cyclocross. Vad tror happyfolket om denna ridley hos XXL?

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/race...gra-hydisc-cyclocross-cykel/p/1108470_1_style

Har tänkt mig hydrauliska skivbromsar och ultegra komponentnivå, i övrigt är jag inte så bestämd, kan i princip inget om landsväg/cx.
Har varit och tittat på den irl och den kändes bra vad jag kunde se (har dock inte provcyklat den).

Har även tittat på denna från white, men med semihydrauliska bromsar och (vad jag förstår) gamla 105 känns den inte så prisvärd?

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/race...-cx-pro-cyclocross-cykel-15/p/1108161_1_style

Beställde min mtb från Rose och har läst om deras hyllade cross men är inte så sugen på deras leveranstid.

Ha det!
Rikard

Ridley X-ride CX?
Jag har en sån som pendlare, lite tung men helt ok. Jag har mekaniska skivbromsar och 105, kan inte direkt påstå att jag saknar hydrauliken. Ett frågetecken är väl vevpartiet, jag har trampat sönder ett sånt och tydligen är jag inte ensam om det.

Vad ska du ha den till?

Ridley X-ride CX?
Nej, Ridleyn. Det kanske jag skulle ha skrivit :)

Körde 20 mil på den på långfredagen, den funkar fint till landsväg också.

Ridley X-ride CX?
Se bara till att få rätt ramstorlek. Annars kan det bli såhär:
9036668043294_1108470_Black-Grey_1_1_122895_jpg.jpg

Ridley X-ride CX?
Svarar på min egen fråga om någon i framtiden letar referens för den här hojjen.

Det blev alltså en Ridley X-ride 10 disc igår!

För mig med lite (eller ingen) erfarenhet av crossar/lvg gav inte provcyklingen hos XXL speciellt mycket. Cykeln kändes bra från första stund men utan något att jämföra med känns det inte så relevant.

Blev en kort premiärtur när jag kom hem och Ultegraväxlarna är en fröjd och likaså de hydrauliska bromsarna, jag är glad att jag gick på det från början. Ramen känns välbyggd men cykeln är i ärlighetens namn inte särskilt lätt och jag tror att bulken av vikten sitter just i ramen..

I övrigt inga konstigheter med själva cykeln.

Eftersom det inte följde med några pedaler låtsades jag vara omedveten att så är kutym och propsade på att XXL kunde skicka med ett par SPD när cykeln ändå kostar 18k men icke, det var absolut inte aktuellt, lite snålt kan jag tycka.. Åtminstone ett par vanliga pedaler hade de väl kunnat bjuda på om man t.ex. vill cykla hem cykelskrället.

TL;DR
Ridley x-ride 10 är en kompetent cyclocross i mellansegmentet i mina ögon. Hyfsat prisvärd men inte billig. Blir nog bra för mig iaf.

Ridley X-ride CX?
Kul. Hur har det gått? Utvärdering vore skoj. Köpte en X-ride med shimano 105 nyligen. Än så länge mkt imponerad. Har den som träningshoj/pendling. Älskar asfalt/grusvägar. Blev en size M då jag är 180 cm. Några tips på däck för asfalt/grus? Har nu traktordäck på för terräng men önskar få till mera vägstuk.

Tillbaka
Topp