Rikta buckla i bakfälgen

TGreen80

Ny medlem
Rikta buckla i bakfälgen
När jag var ute och cyklade vid Delsjön idag hoppade jag och landade på en sten så illa att den bucklade till bakfälgen rejält. Tror ni att det går att rikta upp den hyfsat så att man kan fortsätta att använda hjulet och finns det någon Göteborgsområdet som är duktig på hjul? Har nästan precis köpt nytt hjulpar och det var dyrt!

Jag vill gärna fortsätta att köra slanglöst också.

Bilagor

• 20140827_220936.jpg
    20140827_220936.jpg
    43 KB · Besök: 176
  • 1409170681220.jpg
    1409170681220.jpg
    44.6 KB · Besök: 88
Rikta buckla i bakfälgen
Polygrip. Lägg en bit slang eller nåt emellan så att du inte repar mer än nödvändigt.

Sen är ju frågan hur pass skevt hjulet blivit och hur ovalt det är. Du ser ändå ut att ha en rimlig mängd ekrar för att kunna få det hyfsat även om fälgen även fortsättningsvis inte är perfekt runt.

Ang. slanglöst så kan det mycket väl funka ändå om du har tur men det finns bara ett sätt att ta reda på det.

Rikta buckla i bakfälgen
Har själv riktat upp böjd fälgkant med hjälp av skiftnyckel. I ditt fall hade jag nog försökt bryta upp den försiktigt, med början där den inte buktar ned så mycket för att sedan försöka nå den del som ser ut att ligga parallellt med fälgbandet. Lyckas du få upp den utan sprickbildning så är nog chansen ganska stor att du kan få det tillräckligt bra utan att byta fälgen.

Rikta buckla i bakfälgen
Kanske värt att testa ghetto-tubeless om du vill köra tubless efter det där? Fälgen kommer antagligen inte må bra efter att du har våldat ut den, men det är bättre än inget. Annars är det väl bara att leta upp en ny billig fälg med mått som gör att du kan återanvända allt annat av hjulet? Det finns en massa fälgar billigt som ser funkis ut att cykla på.

Rikta buckla i bakfälgen
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för hjul? Någon Easton modell?

Det är Easton Haven Al 29er, magnesium.

Rikta buckla i bakfälgen
Nu ser man inte om du "plattat" till fälgen, men skiftnyckel plus något platt och hårt som tex en pedalnyckel för att hålla emot när du bänder (se bild!) och sedan tex en stålskala eller vinkelhake för att se till att det blir rakt.

Använd inte polygrip då det är mer risk att du skadar och skrapar fälgen om du klämmer.

Troligen kan du lösa det om den låter sig böjas tillbaka utan sprickor.

Googla på "dented bicycle rim repair" så finns både texter, bilder och youtube-klipp.

image.jpg

Rikta buckla i bakfälgen
Ok, det verkar som att jag får ge det ett försök. ser inte ut som att fälgen är tillplattad men den är ju lite sned givetvis. Ekarna verkar vara hyfsat spända.

/Tony

Rikta buckla i bakfälgen
Kristoffer R skrev:
> Nu ser man inte om du "plattat" till fälgen, men
> skiftnyckel plus något platt och hårt som tex en
> pedalnyckel för att hålla emot när du bänder
> (se bild!) och sedan tex en stålskala eller
> vinkelhake för att se till att det blir rakt.
>
> Använd inte polygrip då det är mer risk att du
> skadar och skrapar fälgen om du klämmer.
>

Kan varmt rekommendera en Knipex för detta moment:

Knipex.jpg

Fast det finns en risk att en sån här tång kostar mer än en ny fälg :/
// Larsa

Rikta buckla i bakfälgen
larsaw skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu ser man inte om du "plattat" till fälgen,
> men
> > skiftnyckel plus något platt och hårt som tex
> en
> > pedalnyckel för att hålla emot när du
> bänder
> > (se bild!) och sedan tex en stålskala eller
> > vinkelhake för att se till att det blir rakt.
> >
> > Använd inte polygrip då det är mer risk att
> du
> > skadar och skrapar fälgen om du klämmer.
> >
>
> Kan varmt rekommendera en Knipex för detta
> moment:
>
>
>
> Fast det finns en risk att en sån här tång
> kostar mer än en ny fälg :/
> // Larsa

Smutt! Ett klockrent kit för ryggan för 625kr! ;)

002072V014.jpg

http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_34_0_165_170/products_id/1746

Rikta buckla i bakfälgen
Återanvänder gammal tråd då dagens möte med trottoarkant bucklat min fälg på liknande sätt som TS fälg.

Går det att få det bra, och vilket är bästa tillvägagångssättet med vanliga verktyg? Vill gärna slippa köpa nytt men hjulet används mest till pendling/lvg/cx så kör med rätt högt tryck, dock inte tubeless.

Bilagor

• _20160826_190352.JPG
    _20160826_190352.JPG
    144 KB · Besök: 95
Rikta buckla i bakfälgen
Det där ser spontant inte så farligt ut.

Alternativ 1: Låt det vara. Givet att du inte märker av det på något negativt sätt i övrigt. Säkrast på alla sätt eftersom du inte utmattar materialet mer. Du kanske ska kolla ekerspänningen lite snabbt bara så att det inte är helt slappa ekrar precis vid bulan.

Alternativ 2: Polygrip. Skydda fälgen genom att tejpa den eller lägga en bit slang emellan om det estetiska är viktigt.

Rikta buckla i bakfälgen
Såhär i efterhand skulle jag valt alt. 1 men bucklan såg värre ut i verkligheten så jag gav alt.2 ett försök. Försökte trycka tillbaka bucklan med polygrip och en blocknyckel som mothåll, men det resulterade tyvärr (och inte helt oväntat) i en rak men sprucken fälg.

Tips på bra och billiga hjulbyggare för fälgtransplantation i Stockholm, gärna västerort?

Rikta buckla i bakfälgen
Fast vore det mjukost borde jag kunnat rädda fälgen som tydligen bara var plastisk i en riktning.

Gånggärnsriktare såg intressant ut men bänder väl i fälgen? Polygrip, tving, motsvarande med mothåll då att man drar eller trycker fälgen rätt, eventuellt + värme, känns mest rimligt ändå.

Nytt hjul från tyska internet är billigast, men jag drar iväg ett mail till min engelska hjulbyggare på måndag. Tack för tips om dr spoke, fel del av stan men lätt cykelavstånd.

Rikta buckla i bakfälgen
På den sista bucklan hade jag nog lagt en träklots på utsidan och en på insidan. För att sedan gå på det med en hammare klotsarna på utsidan ska vara större en bucklan. Sedan är det bara att knacka försiktigt.

Tillbaka
Topp