Rikta hjul som är nästan nytt?

Jag köpte ett nytt cykelhjul för ett kort tag sedan och har bara kört några kilometer med det. Jag vet inte om det är däcket och slangen som möjligen orsakar att hjulet går något ojämnt, i nedförsbacke så ser jag att hjulet inte löper helt rakt mellan v-bromsen fram men samtidigt är däcket något utslitet och jag misstänker att däcket eventuellt inte helt och hållet håller slangen på plats. Det blir en ojämn gång, dock ligger inte slangen i kläm och vid lägre hastighet märks inte den ojämna gången. Hjulet jag köpte ska vara färdigt att använda från köp och jag räknade inte med att behöva rikta det efter några få kilometers körning.

Jag har återkommande problem med hjul/fälgar som delvis blir skeva när de står i cykelställ och när hjulet krängt fram och tillbaka ett antal gånger tenderar hjulet till att bli skevt. Jag har ingen kunskap alls om att rikta hjul även om jag mekat en hel del med annat när det gäller cykeln. Cykeln är en ca tjugo år gammal hybridcykel som funkar bra men det är inte en cykel jag lägger typ tusen kronor eller mer på för att köpa nytt hjul.

Jag tar tacksamt emot tips och råd i det här.

Köp en bra ekernyckel i rätt storlek, titta på några guider på youtube hur man riktar så du förstår principen och sen fixar du det lätt själv.

Om hjulet är skevt vill säga, kan mycket väl bara vara däcket som inte sitter helt rätt.

Tejpa fast tex en penna på gaffeln så att spetsen är nån mm från bromsytan på fälgen. Snurra på hjulet så ser du om det är fälgen som är skev eller däcket som vobblar.
Eller titta vid bromsklossen så borde det synas.

Gissar lite här men många tror att hjulet är skevt när däcket är ojämnt påsatt. Vänd upp och ner på cykeln snurra hjulen och kika om det är fälgen eller däcket som är skevt. Är det däcket pumpa till max tillåtet tryck och med lite tur så hoppar det på plats. Släpp därefter ut tryck till komforttryck. Är det fälgen och hjulet är nytt, reklamera. Nya hjul skall inte snabbt bli skeva.

En referens från ram/gaffel till fälg gör det enkelt att se om hjulet behöver riktas. en tejpbit, buntband, monterat så det nästan nuddar fälgen. Så snurrar man hjulet och ser hur mycket det slår.

Köp en bra ekernyckel i rätt storlek, titta på några guider på youtube hur man riktar så du förstår principen och sen fixar du det lätt själv.

Om hjulet är skevt vill säga, kan mycket väl bara vara däcket som inte sitter helt rätt.
Tack för tips! Jag ska nog testa med ett nytt däck först då det jag har är ganska utslitet och se om det är däcket det beror på. Det får annars bli en ekernyckel och att försöka titta igenom några instruktioner för att fixa med det själv sen.

Tejpa fast tex en penna på gaffeln så att spetsen är nån mm från bromsytan på fälgen. Snurra på hjulet så ser du om det är fälgen som är skev eller däcket som vobblar.
Eller titta vid bromsklossen så borde det synas.
Tack för tipset! Ja, jag ska se om fälgen inte passerar jämnt förbi bromsklossen, vilket jag tycker skulle vara rätt märkligt då fälgen är ny, och om det annars förhoppningsvis bara är ett nytt däck som behövs.

Gissar lite här men många tror att hjulet är skevt när däcket är ojämnt påsatt. Vänd upp och ner på cykeln snurra hjulen och kika om det är fälgen eller däcket som är skevt. Är det däcket pumpa till max tillåtet tryck och med lite tur så hoppar det på plats. Släpp därefter ut tryck till komforttryck. Är det fälgen och hjulet är nytt, reklamera. Nya hjul skall inte snabbt bli skeva.
Tack för tips! Ja, det som kan tala för att däcket inte sitter helt ok är att det verkar rulla ok vid lägre hastigheter men när jag cyklar i nedförsbacke så blir det direkt en mer ojämn gång och att det då kanske ändå finns någonstans där slangen inte ligger helt rätt. Jag chansade på ett däck jag hade på en tidigare fälg och det finns en och annan mindre spricka i det däcket så jag hoppas nu att det bara ska vara däcket det hänger på.

En referens från ram/gaffel till fälg gör det enkelt att se om hjulet behöver riktas. en tejpbit, buntband, monterat så det nästan nuddar fälgen. Så snurrar man hjulet och ser hur mycket det slår.
Tack för tips, det var ett smart sätt att gå till väga. Om det då nuddar vid ett buntband eller tejpbit vid något tillfälle och att det då är där som fälgen inte är helt rak. Jag ska göra detta test och förhoppningsvis är det istället däcket som inte sitter helt som det ska då fälgen är ny och den borde inte redan vara skev.

Sen kan man säga att man behöver inte vara perfektionistisk heller, 1 mm skevhet är ok. Jag har för mig att på vardagscyklar förr i tiden brukade man säga 2 mm är ok. För att ett hjul ska hålla sig länge är det mer viktigt att ha hyfsat jämn ekerspänning än att tvinga fram att hjulet är perfekt.

Jag brukar kolla hjulen i samband med byte mellan vinter- och sommardäck, och är fälgen inom 1 mm så gör jag ingenting.

Många tillverkare fuskar när de bygger hjul. Det verkar som att det räcker med att hjulen inte är skeva vid leverans. De rationaliserar bort knådningen av ekrarna. Jag köpte en pendlarracer för ca 16 kkr för några år sedan. Redan första eller andra gången var cykeln helt ocyklingsbar och det på bägge hjulen.

Tack för tips! Ja, det som kan tala för att däcket inte sitter helt ok är att det verkar rulla ok vid lägre hastigheter men när jag cyklar i nedförsbacke så blir det direkt en mer ojämn gång och att det då kanske ändå finns någonstans där slangen inte ligger helt rätt. Jag chansade på ett däck jag hade på en tidigare fälg och det finns en och annan mindre spricka i det däcket så jag hoppas nu att det bara ska vara däcket det hänger på.
Det finns mycket tips i denna tråd om rikta hjul gissar att det beror på rubriken. Dina problem tror jag inte beror på att hjulet är skevt i sidled. Det brukar inte ge ojämn gång utan att bromsen eller skärmen går emot. Ojämn gång brukar bero på att däcket inte är runt. Det brukar bero på att det inte sitter bra på. Hänt mig flera gånger. Händer oftare med bredare däck. Man kan även få samma problem om man har fel slang. Tex en slang som är tänkt för smalare däck. Även ett ovalt hjul kan ge motsvarande känsla. Min gissning är dock att däcket sitter dåligt på prova mitt förra trick eller bara att ta av och sätta på och försök få det jämnt påsatt.

Senast ändrad:
Tack för din kommentar!

Nej, skevt i sidled verkar det inte vara i sig då det inte går emot bromsklossarna och det skulle jag annars ha märkt. Jag har tagit av däcket ett par gånger från att det första gången var påtagligt ojämnt och det kändes hela tiden/varje varv till att sen vara betydligt bättre men då ändå långt ifrån bra, speciellt i högre hastigheter. Jag har ett ganska brett däck, dock inte "ballongdäck" som på äldre tiders cyklar.

Slangen är punkteringsfri och därmed något tjockare än en standardslang. Däck och slang fungerade felfritt med det gamla hjulet så möjligen är det nya hjulet kanske någon millimeter smalare trots samma beteckning. Däcket i sig är ganska slitet med en del mindre revor och kanske inte helt håller emot trycket när slangen pumpas upp. Tror du att ett annat lite smalare, nytt däck skulle vara lösningen?

Det finns mycket tips i denna tråd om rikta hjul gissar att det beror på rubriken. Dina problem tror jag inte beror på att hjulet är skevt i sidled. Det brukar inte ge ojämn gång utan att bromsen eller skärmen går emot. Ojämn gång brukar bero på att däcket inte är runt. Det brukar bero på att det inte sitter bra på. Hänt mig flera gånger. Händer oftare med bredare däck. Man kan även få samma problem om man har fel slang. Tex en slang som är tänkt för smalare däck. Även ett ovalt hjul kan ge motsvarande känsla. Min gissning är dock att däcket sitter dåligt på prova mitt förra trick eller bara att ta av och sätta på och försök få det jämnt påsatt.

Håll något precis ovanför däcket och snurra hjulet. Slår det i höjdled är det det som du känner och då är antingen hjulet inte runt, däcket är kasst eller däcket sitter konstigt på fälgen. Ser allt bra ut så kanske du har råkat vrida slangen ett helt varv. Fast det känns osannolikt om du har haft loss däcket flera ggr.

Tack för din kommentar!

Nej, skevt i sidled verkar det inte vara i sig då det inte går emot bromsklossarna och det skulle jag annars ha märkt. Jag har tagit av däcket ett par gånger från att det första gången var påtagligt ojämnt och det kändes hela tiden/varje varv till att sen vara betydligt bättre men då ändå långt ifrån bra, speciellt i högre hastigheter. Jag har ett ganska brett däck, dock inte "ballongdäck" som på äldre tiders cyklar.

Slangen är punkteringsfri och därmed något tjockare än en standardslang. Däck och slang fungerade felfritt med det gamla hjulet så möjligen är det nya hjulet kanske någon millimeter smalare trots samma beteckning. Däcket i sig är ganska slitet med en del mindre revor och kanske inte helt håller emot trycket när slangen pumpas upp. Tror du att ett annat lite smalare, nytt däck skulle vara lösningen?
Tror du att en reva kan vara problemet så vänd cykeln upp och ner snurra på hjulet titta och se om däcket verkar ojämt. Man brukar se en bump. Du kan även ta något och lägga mot de två rören som ledet till balnavet nära däcket ock snurra. Då får du en referens att jämföra med. Man kan även skjuta något tex en penna närmare så att bumben tar emot. Då kan du kika om revan och bumben överensstämmer. Gör det de så är revan problemet annars så något annat. Dåligt monterade däck kan bli bättre om man masserar innan man pumpar därefter pumpa till max (och kanske lite till) glöm dock inte att släppa trycket efteråt, vissa använder såpvatten några talk för att underlätta att det hamnar rätt. Själv kör jag enkom massering plus tålamod. Däcken brukar hamna rätt med tiden. Vissa däck och fälgar brukar dock vara rejält svåra att få slippa bump.

Jag har köpt detta, ett enkelt hjul men som ändå fått bra recensioner.

300 spänn för ett komplett cykelhjul är riktigt billigt. Kan tänka mig att man får kvalitet därefter. Det är ju liksom priset av ett par tvåtre dåliga pizzor:)
Men mycket dyrare hjul är inte spikrak från fabrik heller...

Tillbaka
Topp