Ann-Cathrine
Medlem
Rikta hjul som är nästan nytt?
Jag köpte ett nytt cykelhjul för ett kort tag sedan och har bara kört några kilometer med det. Jag vet inte om det är däcket och slangen som möjligen orsakar att hjulet går något ojämnt, i nedförsbacke så ser jag att hjulet inte löper helt rakt mellan v-bromsen fram men samtidigt är däcket något utslitet och jag misstänker att däcket eventuellt inte helt och hållet håller slangen på plats. Det blir en ojämn gång, dock ligger inte slangen i kläm och vid lägre hastighet märks inte den ojämna gången. Hjulet jag köpte ska vara färdigt att använda från köp och jag räknade inte med att behöva rikta det efter några få kilometers körning.
Jag har återkommande problem med hjul/fälgar som delvis blir skeva när de står i cykelställ och när hjulet krängt fram och tillbaka ett antal gånger tenderar hjulet till att bli skevt. Jag har ingen kunskap alls om att rikta hjul även om jag mekat en hel del med annat när det gäller cykeln. Cykeln är en ca tjugo år gammal hybridcykel som funkar bra men det är inte en cykel jag lägger typ tusen kronor eller mer på för att köpa nytt hjul.
Jag tar tacksamt emot tips och råd i det här.
Jag har återkommande problem med hjul/fälgar som delvis blir skeva när de står i cykelställ och när hjulet krängt fram och tillbaka ett antal gånger tenderar hjulet till att bli skevt. Jag har ingen kunskap alls om att rikta hjul även om jag mekat en hel del med annat när det gäller cykeln. Cykeln är en ca tjugo år gammal hybridcykel som funkar bra men det är inte en cykel jag lägger typ tusen kronor eller mer på för att köpa nytt hjul.
Jag tar tacksamt emot tips och råd i det här.