Riktigt billig slit-och-släng bockstyre-pendlare?

shl

Medlem
Jag skriver om ett faktum jag har haft svårt att komma över.

Varför finns det i princip inga alternativ alls för den som vill köpa en riktigt billig slit-och-släng-cykel för pendling, som har bockstyre/dropbar?

Jag har cykelpendlat i över ett decennium, både i Uppsala och Stockholm, och kommit fram till att det är lika bra att ha en cykel som man inte blir alltför ledsen om den blir stulen, då cykeln kommer att behöva stå utomhus mer eller mindre, och kommer att få utstå rätt mycket slit i ur och skur hursomhelst.

Det finns ju en uppsjö av cyklar i prisklassen säg under eller kring 4-6000 kr, men i princip ingenting med bockstyre. Varför det? Eller har jag missat något?

Den cykel jag har nu, en Triban 100 med bockstyre köpte jag för kring 4000 kr på Decathlon i Kungens kurva, och den har gått fantastiskt fint i snart fem år och säkert flera hundra mil. Dock har den fälgbromsar som skavt rejält i fälgen redan när gummit tagit slut emellanåt, samt att drivlinan börjar bli utsliten, så jag funderade lite på att byta upp mig ett litet steg till något med åtminstone mekaniska skivbromsar. Men då finns ju inte ett enda alterantiv under 8-9000 kr, nu när inte Decathlon finns kvar.

Har ni några andra tankar eller tips på hur man kunde få tag i en riktigt billig bockstyre-pendlare?

X-ZITE Crosscykel 28" 2x7s SEK 5 999

Fast detta prisförhållande gällde även då :) ... d.v.s. det var bara Decathlon som hade ett alternativ under 8000 kr 🤷‍♂️
FIXIE Inc. Floater Race 8S & Vitus Razor fanns också.
Bikester har slutat sälja FIXIE INC. FLOATER RACE 8s & Vitus Razor, ROSE har slutat tillverka Rose PRO SL & White RC LTD har utgått. Så det är inte lika lätt att hitta billiga LVG cyklar längre.

Kvar på marknaden är Decathlon TRIBAN RC120 SKIVBROMSAR, Kross Vento 2.0, Scott Speedster 40 2022 & Scott SPEEDSTER 40 RB 2023. TRIBAN har skivbromsar vilka har bäst bromsverkan i blött väder, men drar upp vikten. TRIBAN har också microSHIFT växlar istället för Shimano, kan vara svårare att hitta reservdelar till. TRIBAN & Kross har kolfibergaffel, Scottarna har aluminiumgaffel.

Ha! Kikade på den där bara för någon dag sedan. De måste ha sänkt priset alldeles i dagarna. Tack för tips!
Igår

Senast ändrad:
Slit och släng är för mig betydligt billigare, nåt man kunnat ha som student och räkna med att den snart blir snodd utanför Wermlands en onsdagsnatt.

Finns billiga saker begagnat, om verkligen enda kravet är bockstyre. Men det brukar visa sig att man hade visst andra krav också, som skivbromsar, utrymme för däckbredd värdig en modern människa, vinklar som inte innebär omgående OTB-död osv. Och då blir det vips inte billigt.

Det där var ju faktiskt mer eller mindre svaret på det jag söker. Klockrent! Tack!
(Och jag som trodde att jag var hyfsat bra på på att söka på nätet).
Tyvärr har X-ZITE Crosscykel Shimano Tourney reglage vilka har en väldigt kort spak för växeln och som är svår att nå ifrån dropsen.
122857141_4_0_m_650_1100.JPG

microSHIFT R-Series Drop Bar Shifters 2×7 SB-R372 har längre spak.

Senast ändrad:
Hej alla, och tack igen för all input! Jag har nu efter en del grävande hittat fram en cykel som ser ut att ligga ganska prisvärt till på 7500 SEK, lite över THansens billiga hoj för 6000 SEK, men ändå under XXLs White grushojar som liiger på 8500-14500 SEK:

Marin Nicasio Claris

Jag noterar att den har stålram, så lite tyngre, men har förstått att det samtidigt kan ge bättre komfort. Växelkomponenterna verkar ju också vara av ett litet mer långsiktigt hållbart slag (Claris)?

Mitt uteslutande användningsområde är cykelpendling på asfalt (maximalt några hundra meter grus ibland), så även om det är ganska backigt längs Huddingevägen från Södra Stockholm ner mot Huddinge, så misstänker jag att 1kg extra kanske inte är hela världen?

Men har ni någon annan input gällande denna cykel, för det användningsområdet?

Hej alla, och tack igen för all input! Jag har nu efter en del grävande hittat fram en cykel som ser ut att ligga ganska prisvärt till på 7500 SEK, lite över THansens billiga hoj för 6000 SEK, men ändå under XXLs White grushojar som liiger på 8500-14500 SEK:
[...]
Ah, missade att frakten från bikeinn ligger på nästan 2000 SEK(!) 😟 Då är det inte så väldans budgetvänligt, även om hojen ser fin ut.

Inte så billig. Men prisvärd för att ha 10s. Cube Nuroad ONE Microshift Sword 1x10s B-D 899+69.99=968.99€ ≈ 10 568,57 SEK SpoBik 11 490 kr

För pendling så finns färdigkittade
Cube Nuroad ONE FE Claris B-D 999+69.99=1068.99€ ≈ 11 659,25 SEK SpoBik 12 790 kr

Här är en jämförelse av några av de billigaste cyklarna med Claris. Kross Esker 1.0 är inte längre på REA dock. :/
Gravel Mekaniska skivbromsar
ModellCube Nuroad ONE FEKross Esker 1.0Rock Machine Gravelride 200Rock Machine Gravelride 200
White GX LITE
ÅFB-D €999BIKESHOP 11 999,- 8 999:-
Spobik koncernen 8 990 kr

Spobik koncernen 9 490 kr
XXL 9999 8499:-
Bakväxel
Shimano Claris RD-R2000-GS
Shimano Claris RD-R2000Shimano Claris RD-R2000Shimano Claris RD-R2000Shimano Claris RD-R2000-GS
FramväxelShimano Claris FD-R2000-BM 31.8mmShimano Claris FD-R2000--Shimano Claris FD-R2000-B
VäxelreglageShimano Claris ST-R2000Shimano Claris ST-R2000-L/RmicroSHIFT SBR480microSHIFT SBR480Shimano Claris ST-R2000-L/R
KasettShimano CS-HG31 11-34TShimano CS-HG-41-8 11-32TShimano Claris CS-HG-50-8 11-34TShimano Claris CS-HG-50-8 11-34TShimano Claris CS-HG-50-8 11-34T
VevpartiShimano Claris FC-R2000, 50x34TFSA Tempo, 46/ 30T, 175 mmWheel Top SR11A 38TWheel Top SR11A 38TShimano Claris FC-RS200, 46/34T 170/175 mm
KedjaKMC Z8.3Shimano HG40KMC X10KMC X10KMC Z8.3 NPGY
BromsarTektro MD-C510, Flat Mount (160/160)Tektro MD C550 160 mmAlhonga HJ-MD18 16/160 /Tektro MD-C550 160/140 mmTektro MD-C550 160/140 mmPromax Decode R 160/160 mm
BaknavShimano FH-QB400-HM, QR, 6-BoltGL-B57R-DONE1 KTTR8R, 32H, M10x135, CASSETE, QRONE1 KTTR8R, 32H, M10x135, CASSETE, QRJoytech D762DSE
FramnavShimano DH-3D32, Hub Dynamo, QRGL-B57F-DONE1 KTTD8F, 32H, M9x100mm, QRONE1 KTTD8F, 32H, M9x100mm, QRJoytech D761DSE
FälgarCUBE GR 2.5 DiscKROSSWTB SX19 32HWTB SX19 32HWHITE RD29 32H
DäckSchwalbe G-One Comp, ActiveLine, K-Guard, 40-622WTB RIDDLER 700x37C COMPWTB Riddler Comp 47-622WTB Riddler Comp 47-622WTB Riddler 37-622
Vikt13,6 kg Utrustad11,55 kg11,4 kg11,6 kg10,9 kg

157 XCC Gravels ≥13 995 kr
BIKE24 Gravel Bikes ≥1.299,00 € 1.039,90 € BIKE24 Road Bikes ≥959,00 € 819,32 €
bike-Components Gravel & Road Bikes ≥1,460.08€
Bike Discount Gravel ≥899+69.99=968.99€ ≈ 10 568,57 SEK Road bike ≥899+69.99=968.99€ ≈ 10 568,57 SEK
Bikeshop Racercykel & Landsvägscyklar ≥8 799,-
TCMcykel CX / Gravel ≥13 990 kr
Henrikssons Cykel Racercykel ≥9 399 kr
Landsvägscykel ≥10 495 kr
SpoBik Racer, Cyclocross & Triathlon ≥8 990 kr
Stadium SCOTT speedster 40 11 999:-
XXL Gravelcykel ≥9999 8499:-

Senast ändrad:
Jag noterar att den har stålram, så lite tyngre, men har förstått att det samtidigt kan ge bättre komfort.
Det är en gammal och långlivad ja näst intill odödlig skröna som inte stämmer
Även här på Happy har det det postat resultatet av undersökningar, med maskerade ramar, som visar att sadelstolpen kan vara viktigare för den upplevda komforten än ramens material.

Mitt uteslutande användningsområde är cykelpendling på asfalt (maximalt några hundra meter grus ibland), så även om det är ganska backigt längs Huddingevägen från Södra Stockholm ner mot Huddinge, så misstänker jag att 1kg extra kanske inte är hela världen?
+1
Lås dig inte vid rammaterialet och även om backarna längs huddingevägen kan kännas tunga så är de inte oändligt långa och om du väljer en lämplig utväxling klarar du dem lättare utan att det tar särskilt mkt längre tid.
Det är ju pendling du skall ha cykeln till inte tävling, vill du göra det så skaffa (minst) en cykel till!

Det är en gammal och långlivad ja näst intill odödlig skröna som inte stämmer
Även här på Happy har det det postat resultatet av undersökningar, med maskerade ramar, som visar att sadelstolpen kan vara viktigare för den upplevda komforten än ramens material.

+1
Lås dig inte vid rammaterialet och även om backarna längs huddingevägen kan kännas tunga så är de inte oändligt långa och om du väljer en lämplig utväxling klarar du dem lättare utan att det tar särskilt mkt längre tid.
Det är ju pendling du skall ha cykeln till inte tävling, vill du göra det så skaffa (minst) en cykel till!
+1

Och titta för sjutton på begagnatmarknaden först!

+1

Och titta för sjutton på begagnatmarknaden först!
Jo, har absolut kikat en hel del där. Men även där är det inte jättelätt att hitta nåt med racerstuk och skivbromsar till rätt pris.

Just nu är jag nog lite inne på att åka och kika på THansens billiga alternativ trots allt.

XXLs GX Lite är väl egentligen kanske mer värde för pengarna, men är rädd för att det är en lite för snygg cykel för att få behålla längre än den hinner betala av sig, och är personligen inte så förtjust i färgen ändå. Men men, jag lär väl kika och känna lite på den också innan jag bestämmer mig helt.

Kan bara efterrapportera att det blev en White GX Lite tillslut ändå :)

Var och kände på både X-Zite och den. Tyckte inte Tourney-reglagen på X-Ziten var så farliga, då jag själv sällan ligger nere i dropsen, men (den enda valbara) storleken kändes däremot väl stor för mig (långt fram till styret) som brukar köra L. Styret var även väl smalt för min smak, och när den dessutom är kännbart tyngre, så föll det på Whiten, också delvis pga rean.

Whiten verkar fin. Fin och bekväm passform, bra på att ta upp småstötar (kanske är däcken?), och verkar hyfsat med låga växlar, mycket bättre än på min gamla 1x7vxl. Lite smårassel i kedjan initialt som dock verkade försvinna efter några km, och vore fint om bromsarna slutar väsa som de gör just nu efter att de slitet in sig. Men det är väl ändå kosmetiska detaljer.

Nu får man hoppas att man får behålla den för några års pendling(!)

Får också tacka er alla å det varmaste för all input! Otroligt värdefullt, och den bidrog nog en hel del i slutänden till det förhoppningsvis kloka beslutet! :D

Tillbaka
Topp