Rimligt pris på beg hoj??

Lonewolf

Ny medlem
Behöver lite tips om vad ett rimligt pris är för min beg Crescent ITC 700, det är en -04 verkstadsskött helt nyservad och i nyskick max 500 km inga skador någonstans nypris 6995 kr.
Cykeln är "pendelutrustad" så det bör ju vara värt några kronor iaf eller?

Pengarna för den ska ju bli grundplåten till min nya FS så jag vill ju ha bra betalt men spekulanten är en granne och god vän så jag vill ju inte behöva skämmas när vi möts nästa gång ;-)

Så nu väntar jag på era förslag på vad jag ska begära!

Bosse

Svårt det där.

Jag reagerar ofta på att beg. priserna är ganska höga med tanke på att man kan köpa oanvända fjolårshojjar hos handlarna med 30% rabatt under lågsäsongen. Rabatter runt 30% har jag iofs bara sett på Cykloteket och de är ju lite dyrare än andra handlare, vet inte hur de förhåller sig hos andra.

Tobbes tips på 4000-4500 verkar därför ganska rimligt. Eventuellt kan du ju höja det lite om det är dyra pendlargrejjer på den.

/Hutch

Jag sålde en dykutrustning till en polare i somras. Den hade kostat mig styvt 40K, och jag släppte den till honom för 21K så ca 50% av mitt nypris som var rabatterat med 10%.

Vore jag dig hade jag försökt att få 50-60% av vad alla prylarna har kostat.

Iofs inte svar på Lonewolves fråge, men på Hutch's...

Har sett fjolårs och förfjol's hojar på Sportsson för 30% rabatt och mer :)

Finns även andra handlare här nere (NV skåne ) som har upp till 35% rabatt på sina merida cyklar bl.a

//Patrik

Jag har sett några handlare som rear ut 2004 med 50% rabatt. Iofs så kanske det är modeller som är väldigt svårsålda.

Att handlarna sänker priset i slutet av säsongen är bra för de som köper sin cykel då. Men för de som köpt på våren är det nästan som ett slag i ansiktet när de ser att priset på deras cykel dumpas på hösten, vilket direkt får återverkningar på andrahandsvärdet.

Problemet med en relativt ny begagnad cykel är också att garantier oftast inte gäller för den andre köparen. Vilket dock de flesta tror. Detta drar ner priset ännu mer.

Tyvärr Bosse så har jag dålig koll på vad du kan begära för din cykel. Det fanns väldigt få (inga?) liknande cyklar på andra annonstorg, för att få någon form av referens. Plus att det är extra svårt med priser när man säljer till en bekant.

/Anders

Mitt tips är att sälja billigare till grannen än du tänkt dig. Du förlorar på att sälja dyrt för nästa gång säljer han en gräsklippare för en spottstyver. Han är dessutom villig att sänka priset bara för att du var så bussig när han köpte din fina cykel!

Mitt tips? Sälj den för 3500 och köp en Turner Burner för 11900!

dp

Ta halva nypriset på hojen + halva nypriset på pendlargrejerna. Det är rimligt om hojen är fin.

Det borde bli 4-4500kr eller liknande. Om nu grannen värdesätter pendlargrejerna förstås.
Gör han inte det så plocka av dom och sätt dom på nästa hoj :)

Verkar som det får bli 4500 då, jo han vill ha dem prylarna för den ska användas till just sånt så slipper han köpa nytt och jag har redan dubletter av allt så det är ingen risk att jag blir utan heller ;-)

Men låset behåller jag till mitt blivande pendlarök.

Bosse

dp skrev:
Ehh, blir halva nypriset 4500? har du lagt till grejor för 2000 kronor?
dp

Nej det har jag inte!

Jag är bara en skruppellös säljarräv som alltid försöker få ut så mycket som möjligt, och vill ha lite marginal för kompisprutning vilket det sannolikt blir ;-)

Bosse

Tillbaka
Topp