”Ring of death” - slitage på styrrör, kolfibergaffel

Froste

Aktiv medlem
Det snackas en del om slitage på styrrör på kolfibergafflar. Inte minst på podden Geek Warning med Dave Rome och Brad Copeland.

Håller på att dra om dynamosladdarna på hojen och äntligen var gaffeln enkel att demontera. Rengjorde sedan alla skrymslen och vrår på gaffel och huvudrör samt plockade isär lager och packade med nytt fett.

När jag ska montera tillbaka allt ser jag och känner en ring kring styrröret där det ligger an mot övre styrlagret.

Nu känner jag mig osäker på var gränsen går för hur mycket slitage/deformation som är ok och när detta slitage ska klassas som ”ring of death”? Går styrröret av ligger jag riktigt risigt till. Har inget instrument för att mäta men skulle gissa att deformationen i ringen är ca 0,2mm. Godset i styrröret är dryga 3mm.

Cykeln har gått dryga 1000 mil över de senast 3 åren, i ur och skur. Gaffeln i fråga är en Ritchey Advenure Fork.

Hur ska man resonera?
När kollade ni era gafflar sist?

IMG_2485.webp

IMG_2486.webp

Åt lunch på saken och känner nog att det är ok att fortsätta. Får ha lite tätare inspektioner bara.

Googlar man på ring of death får man upp en jäkla massa skräckexempel.

Hjärnspökena är inte att leka med ibland. Jag stod just idag och bröt i lastcykelns mtb-styre och funderade över hur jäkla mycket misshandel det åker på, och än värre är det såklart på mtb. Den där situationen när man står på pedalerna med ena styrhalvan i handen och direkt efter går i backen är ganska skrämmande. Och då är ändå det rena rama drömsituationen i jämförelse med att få hela styret i händerna pga att styrröret går av vid inbromsning från 70 km/h i en asfaltsnedförsbacke. Fyfan.

Ibland funderar man gå att köra stålgafflar på alla cyklar bara för säkerhets skull...

Med det sagt ser slitaget inte så farligt ut på din gaffel!😊

Tillbaka
Topp