Rinkebyskogen

Rinkebyskogen
Cyklat två gånger senaste veckan. Gula båda gångerna. Någon som vet om Täby MTB fortsätter i rinkebyskogen?

Uppskattar att dom märkt ut och att det jobbats lite!

Rinkebyskogen
De blåsiga dagarna för nån vecka sen har gjort att det ligger 3-4 stora träd över gula spåret. Mycket kånka hoj just nu, funderar på om jag ska ut och röja lite kanske...

Hur som helst, fortfarande kul cykling! Fortsätter gneta främst gula men tänkte testa blåa och kanske röda i helgen...

Rinkebyskogen
De blåsiga dagarna för nån vecka sen har gjort att det ligger 3-4 stora träd över gula spåret. Mycket kånka hoj just nu, funderar på om jag ska ut och röja lite kanske...
Låter som ett bra initiativ. Täby MTB tror jag inte röjer spår i naturreservat mm, men eventuellt några medlemmar utan klubbens vetskap.

Rinkebyskogen
Nån som sitter på gpx för alla slingorna i rinkybeskogen? Är ju ganska bra markerat men tänkte att det vore skönt med gpx ändå när man ska göra kombinationer av dom

Rinkebyskogen
Nån som sitter på gpx för alla slingorna i rinkybeskogen? Är ju ganska bra markerat men tänkte att det vore skönt med gpx ändå när man ska göra kombinationer av dom

Den svartmarkerade officiella rundan från Trailforks: https://www.trailforks.com/trails/rinkebyskogen-mtb/
Finns även fler att ladda ner för området.

1725956618785.png

Bilagor

Rinkebyskogen

Hur som helst, fortfarande kul cykling! Fortsätter gneta främst gula men tänkte testa blåa och kanske röda i helgen...
Hej, ja tack, jag har sågat ca 20 stycken senast två veckor i Rinkebyskogen, täby och Sollentuna ( runt Röjsjön). Cykla inte gula själv sen några år tillbaka men kör oftast Blå , Detour ( som är mest blå men med lite omväg/avslut) Dangleberry ( Borja väldigt nära crossbanan , men inte samma ställe som kommunens svarta) och många andra mot och runt Röjsjön, vi har sååå många bra spår, ute och såga ,röja, bygga där det behövs ??

Rinkebyskogen
Finns det något dropp eller hopp i skogen som man kan skutta lite på? Har kört vanliga svarta nu ett år och vill lägga till lite mer roliga features till våren. Någon som byggt något på kommunala?

Rinkebyskogen
Tror det finns lite här och där. Nåt bygge har blivit nedmonterad har jag sett. Kommunens spår har nog inget särskilt heller.

bäst chans tror jag du har att utforska stigar kring klippor för att hitta lite dropp och liknande.

Rinkebyskogen
Okej jag får ge mig ut och leta lite! Någon som har tips på vilka stigar man kan kolla på i trailforks? Vore också kul att bygga något om det är någon som vill ha hjälp?

Rinkebyskogen
Hej, jag uppskattar alla hopp och drop som byggs /fixas😀📐🚴🏻‍♂️Om du är med på Strava kan du söker ” Blåa slingan” i Danderyds kommun såklart, finns en liten drop som någon byggt flera år sen eller på ”Detour” finns en rolig liten hopp som är byggt på ett fällen träd, bege två är ganska nära varandra och båda två ner mot Edsbergsvägen, sen ett segment som heter "Easy Peazy" som också har ett hopp/drop🙂

Rinkebyskogen
Hej, jag uppskattar alla hopp och drop som byggs /fixas😀📐🚴🏻‍♂️Om du är med på Strava kan du söker ” Blåa slingan” i Danderyds kommun såklart, finns en liten drop som någon byggt flera år sen eller på ”Detour” finns en rolig liten hopp som är byggt på ett fällen träd, bege två är ganska nära varandra och båda två ner mot Edsbergsvägen, sen ett segment som heter "Easy Peazy" som också har ett hopp/drop🙂
Tack för tipsen men jag lyckas inte hitta rätt! Vore super om någon kunde lägga en skärmdump eller så för jag är sjukt sugen på att öva hopp och drop!

Rinkebyskogen
Tack för tipsen men jag lyckas inte hitta rätt! Vore super om någon kunde lägga en skärmdump eller så för jag är sjukt sugen på att öva hopp och drop!
Hej, jag kan lägga upp några bilder och namn på Strava slingan

Bilagor

• IMG_8064.webp
    IMG_8064.webp
    59.8 KB · Besök: 45
Rinkebyskogen
Hej, jag kan lägga upp några bilder och namn på Strava slingan, annars kan du följa med och jag kan visa dig alla samtidigt, skicka DM , cykla varje söndag, ibland lördag och kvällar ibland också, hoppas du hittar annars, sen över skarpäng/täby sidan finns mycket mer😀

Bilagor

• IMG_8066.webp
    IMG_8066.webp
    52.5 KB · Besök: 35
  • IMG_8064.webp
    IMG_8064.webp
    59.8 KB · Besök: 41
  • IMG_8067.webp
    IMG_8067.webp
    63.2 KB · Besök: 37
Rinkebyskogen
Hej, jag kan lägga upp några bilder och namn på Strava slingan
Kartan och punkten stämmer med mina minnen. Det där droppet är:

1. Inte för helt nybörjare (stupet är högre än ½ meter)
2. Har lite sketchy landning (som alla hemmabyggda dropp egentligen bör ha)
3. Är huck-to-flat
4. Har fin startbanan

Jag rekommenderar att sopa bort skräpet på landningsbanan innan man ger sig av, bara för att minska antal variabler.

EDIT: jag menade denna punkt: https://www.trailforks.com/poi/80049/

Rinkebyskogen
Tjena! Helt ny i forumet. Har kört landsväg ett bra tag men köpte min första Mtb för några veckor sedan.
I början av augusti flyttar jag till södra Skarpäng. Är så klart otroligt nyfiken på att cyka omkring på diverse leder i Rinkebyskogen. Har laddat ner Trailforks, men har idag otroligt dålig koll på området.

Har några frågor:
1. Kan man/får man cykla från Skarpäng till Väsjöbacken smidigt via Rösjön? Gillar att springa med så min tanke var om de gick att cykla led dit, springa upp/ner och sen cykla tillbaka tex.
2. Kan man ta sig till den blå mtb leden via leder/stigar från Skarpäng eller måste man ta sig ner mot Enebyberg?
3. Finns det någon form av Mtb grupp eller liknande på FB (eller här) för folk kring Skarpäng/Enebyberg (alternativt för folk som cyklar Rinkebyskogen överlag)? Har alltid uppskattat att cykla själv (enda tysta delen av dagen pga barn) men tror det vore skoj att cykla i grupp med. :)

Tack!

Senast ändrad:
Rinkebyskogen
Utan att veta har jag förstått det som att Täby MTB är en stor klubb som aktivt cyklar tex i Rinkebyskogen.

I rinkebyskogen i danderyd har kommunen sagt att man bara får cykla på deras egen cykel-led. Vi är dock ett gäng som cyklar på tex röda och gula slingan. Som vanligt gäller det att vara skön, möter man någon bromsar man och visar tydligt att man visar hänsyn och hälsar trevligt.

Oklart vad vägen till väsjön är, finns säkert nån led.

Man kan väl cykla tex sjöslingan från skarpäng till rinkebyskogen.

Rinkebyskogen
Oklart vad vägen till väsjön är, finns säkert nån led.
Sommarvägen från Rösjötippen går nästan hela vägen till Väsjötippen. Väldigt mycket nybyggt runt Väsjöbacken, men det är bara att köra på de asfalterade vägarna sista biten. Liftarna finns på norra sidan och vägen upp till toppen börjar där.

Rinkebyskogen
2. Kan man ta sig till den blå mtb leden via leder/stigar från Skarpäng eller måste man ta sig ner mot Enebyberg?
Den ligger på andra sidan och snabbaste vägen är att ta gc och sedan svänga upp i skogen borta vid golfbanan/kraftstationen.

Det går att cykla på gröna 10 km motionsspåret moturs bort till gamla crossbanan, men det råder cykelförbud på den gröna. Det finns diverse stigar vid sidan om som tex Gula slingan som går ganska nära den blå mtb leden.

Rinkebyskogen är naturreservat och cykelförbud råder officiellt förutom på mtb slingan och några grusvägar. Ge gående, hundar och löpare företräde på stigarna så brukar det ändå gå bra. De flesta hundar och gående brukar tycka att mtb cyklister är ganska okej om de stannar och pratar. Gruppcykling tycker jag är mindre bra i området även om det förekommer.

Pga Granbarkborren har väldigt många granar dött och blåst ner eller fällts pga fallrisk. Ganska knöligt att ta sig fram på flera gamla inofficiella mtb-slingor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp