Risk för brinnande elcykel hos grannen

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 19579
  • Start datum Start datum
Här var det nån som hade lämnat ett batteri på laddning i cykelrummet i huset på andra sidan gatan. Cykelrummet låg i källaren. Det brann ordentligt, och plötsligt var det brandbilar, ambulanser och poliser överallt. Mitt i natten dessutom.
Har tyvärr inga bilder kvar på spektaklet.

de836f5798332c12daf6e77323eabdd9.jpg
Tramsigt jag vet! ?

Termisk rusning är lagom hälsosamt. Notera råden från kammarkollegiet.

Enl den bilbrandstatistik som finns hittills är det 20ggr större risk att en bränslebil tar eld jmf med en elbil.
Var hittar jag den statistiken?
Ny statistik
och

även vi som använder li-ionbatterier till våra lampor har anledning vara försiktiga. har själv haft en halvexplosiv brand från ett batteri som förmodligen fick intern kortslutning, inte under utan strax efter laddning.

och hade turen att närvara.

i new york har det varit såpass mycket bränder att elcyklar förbjöds ett tag, hur det var med elscooters vet jag inte. och alla cykellampor liksom vissa självbrinnande samsunglurar var väl fortsatt tillåtna? plakatpolitik...?

numera tillåts i new york iaf godkända batterier just för elcyklar, men i den artikeln nedan framgår att kontroversen inte är över.

nu är det väl risk att tråden begravs i det knappt använda elcykelforumet, men hantering av li-ionbatterier kräver oavsett användningsområde försiktighet och respekt.

Jag har fått för mig att de batterier som självantänder företrädesvis är billiga kinabatterier i elscootrar och -cyklar, utan CE- märkning och godkännande.
Det är förstås ingen tröst om det börjar hos grannen men man bör nog kolla sina egna batterier.
Glöm inte att den snarlika China Export- märkningen verkligen inte är en ansvarsfull märkning.

Problemet är också att grejerna inte är övervakade alltid och även om dom är det så finns det inte mycket man kan göra.

Om min elhoj tar eld under laddning, i hallen var den är lite i vägen för min ytterdörr så skulle bästa bettet vara att försöka kasta ut den från balkongen. Lägenheten är förmodligen rökfylld innan jag hunnit göra det. Den väger 25kg, dörrar och glas ska öppnas innan jag hiva ner den fem våningar.

Det är lite lotteri egentligen. Enda jag kan vara trygg med är att det inte är något billigt kinabatteri, och att jag i övrigt tar hand om batteriet/laddning m.m så gott jag kan. Men visst har man tänkt på worst case, det gör min hjärna alltför ofta.

Problemet är också att grejerna inte är övervakade alltid och även om dom är det så finns det inte mycket man kan göra.

Om min elhoj tar eld under laddning, i hallen var den är lite i vägen för min ytterdörr så skulle bästa bettet vara att försöka kasta ut den från balkongen. Lägenheten är förmodligen rökfylld innan jag hunnit göra det. Den väger 25kg, dörrar och glas ska öppnas innan jag hiva ner den fem våningar.

Det är lite lotteri egentligen. Enda jag kan vara trygg med är att det inte är något billigt kinabatteri, och att jag i övrigt tar hand om batteriet/laddning m.m så gott jag kan. Men visst har man tänkt på worst case, det gör min hjärna alltför ofta.
I min BRF är det förbud på att ladda elcykel/elskoter-batteri i lägenheten. (Givetvis omöjligt att kolla efterlevnaden.) Det finns låsbara skåp för batterier i cykelrummet i källaren där de som begär kan ladda.

I min BRF är det förbud på att ladda elcykel/elskoter-batteri i lägenheten. (Givetvis omöjligt att kolla efterlevnaden.) Det finns låsbara skåp för batterier i cykelrummet i källaren där de som begär kan ladda.
Vi har inget sådant för laddning, minns inte att det nämndes i stadgarna annat än att man såklart inte ska vara vårdslös. Det är inte jättemånga av fabrikaten som har enkelt löstagbara batterier. Låter annars som en vettig lösning.

Inte för att vara alarmist men det finns skäl att vara tänka klokt här. Att hålla sig till originaldelar och sköta om dessa tycks vara viktigt och vid skada byta delen ifråga. Vid brand ta sig därifrån, varna omgivningen och larma räddningstjänsten.

vti statens väg- och transportforskningsinstitut har kommit med en policy brief om brand i elcyklar.

det är nog läge att alla vi användare av li ion-batterier har en viss allmänbildning i frågan. dagens fria myndighetsutövning i frågan lär komma att stramas till?

man relaterar till situationen i new york, men det har varit bra många såna här bränder även his oss i svedala.
.

vti statens väg- och transportforskningsinstitut har kommit med en policy brief om brand i elcyklar.

det är nog läge att alla vi användare av li ion-batterier har en viss allmänbildning i frågan. dagens fria myndighetsutövning i frågan lär komma att stramas till?

man relaterar till situationen i new york, men det har varit bra många såna här bränder även his oss i svedala.
.
Min förra arbetsplats satte upp laddskåp i garaget. Både en billig försäkring förutsatt att de är rimligt brandsäkra och bra service på en och samma gång.

Vet inte om skåp för utomhusbruk är värmda också? Det är ju inte så många dagar om året det är kallt nog att vara olämpligt att ladda ute här i södern men tillräckligt för att vara ett problem som vanecyklist.

.
Nja, vad jag kan se har det bara varit en batteribrand i Svedala
Och det var en bil.
Giftig rök efter bilbrand i Svedala https://share.google/gsfMpMtS56rgEwv8h

Ny statistik
och
Gjorde en paus från Happy på ett drygt år så missade denna men nu har jag kikat på länkarna. Jag kan inte se att de stöder påståendet "Enl den bilbrandstatistik som finns hittills är det 20ggr större risk att en bränslebil tar eld jmf med en elbil.". Jag ser ingen sådan jämförelse över huvud taget.

Kanske jag bara ser illa eller så har innehållet på hemsidorna ändrats sedan ovanstående inlägg postades.

/Martin

Gjorde en paus från Happy på ett drygt år så missade denna men nu har jag kikat på länkarna. Jag kan inte se att de stöder påståendet "Enl den bilbrandstatistik som finns hittills är det 20ggr större risk att en bränslebil tar eld jmf med en elbil.". Jag ser ingen sådan jämförelse över huvud taget.

Kanske jag bara ser illa eller så har innehållet på hemsidorna ändrats sedan ovanstående inlägg postades.

/Martin
Skillnaden är väl att elbilsbränder är mer sällsynta men tar det fyr tar det fyr på allvar. Det är ju själva fan att man aldrig kan vara riktigt trygg 😏

Senast ändrad:
Skillnaden är väl att elbilsbränder är mer sällsynta men tar det fyr tar det fyr på allvar. Det är ju själva fan att man aldrig kan vara riktigt trygg 😏

Tjena!

Nej, det tar inte fyr på allvar bara för att det tar fyr. Det ska väldigt mycket till för att batteriet ska börja brinna.

Titta på garagebranden i Norge för några år sedan, började brinna i en dieseldriven bil. Branden spred sig fort och 300 bilar brann upp, branden var så intensiv att garaget kollapsade, men inte en enda elbilsbatteri i dom 60-70 elbilar som stod började brinna.

Tillbaka
Topp