Ro Ro TB luftvolym...

Skogling

Aktiv medlem
Ro Ro TB luftvolym...
Vill eventuellt byta upp från 2,1" till 2,25" men undrar om det finns någon som kan mäta bredden på 2,1" jämfört med 2'25" på Thunder Burt och Rocket Ron.

Kan det vara så att någon här har dessa däck luftfyllda och ett skjutmått till sitt förfogande?

Lurar lite på Ikon också.

Har tidigare även kört Conti RK 2,25" som är JÄTTESTORA!

Ro Ro TB luftvolym...
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Grym länk me. TB och ZTR-fälgar fanns ej med...
> Leta fram skjutmåttet nu. :)

Kanske avd dumma frågor men är det 29 eller 26" frågeställningen gäller?
Ja, jag vet ju förvisso inte om det är ngn breddskillnad på dessa.

Mina Ro Ro 29x2,25" ligger på Pacenti CL25 som har ynka 20mm innermått.
Ska försöka komma ihåg skjutmåttet imorron :)

Annars får du gärna påminna i ett PM ;)

Senast ändrad:
Ro Ro TB luftvolym...
Det är 5mm bredare än 2,1.

Undrar då om Ro Ro är mycket bredare? Dom är iaf. lättare eftersom TB 2.25" är tyngre med sitt snakeskin...

Ro Ro TB luftvolym...
Nu sprang jag ut i förrådet och mätte mina rocket ron och racing Ralph , alla 2.25" och snejkskin är 55mm breda, pumpade med 2.0kg allihopa.

Duger mätningen? :)

Alla sitter på likadana fälgar, Roval Control SL 2015, rätt bred fälg.

Senast ändrad:
Ro Ro TB luftvolym...
Mange. skrev:
> Ja? Det är mina egna, så varför skulle jag
> vilja ha något annat? ;)

Har du fått Treken skitgubbe?!

Tack Rompa. Då får dom plats i ramen. :)

Ro Ro TB luftvolym...
Nej, den har fortfarande inte dykt upp =( början av januari verkar det som, men man hoppas ju på tidigare leverans..
Men däck beställde jag tidigare för att slippa få tle varisort.

Ro Ro TB luftvolym...
En liten tanke bara!
Konstigt att det ska skilja så mkt på mått mellan olika tillverkare å däcksstorlekar...
Har själv just nu på cykeln ett par Conti RaceKing 29x2.2 RaceSport som är 57mm breda å väger 521+524gram lite under det angivna 535gram!

Ro Ro TB luftvolym...
Jag kan i vanlig ordning missförstått informationen. Men jag uppfattade det som att tlr blir tle och får lite tjockare väggar, dvs tyngre.

Kollar på http://www.schwalbetires.com/bike_tires/off-road_tires/rocket_ron438 och där finns bara cx däcket som liteskin. Det finns ett tlr däck som väger lite men står inget om liteskin. Vill minnas att någon hade köpt en nyare version av tb och fått ett däck som vägde heffa.

Edit,
Lite faktakoll om de olika ger ju lite klarare bild.
Tle och snakeskin är samma, det ska alltså bli lättare att stansa snakeskin däcken med något nytt magiskt lager i sidoväggar.
Liteskin är det lättaste alternativet men schwalbe själva säger att man kansle inte lyckas att få det att hålla lufttätt även med latexvätska. Man får försöka flera gånger helt enkelt.

Dock är det oklart om de gjorde om liteskin när tle kom vilket jag trodde, eventuellt kan de bara ha klargjort hur mycket jobbigare det är att stansa liteskin jmf tle.

Senast ändrad:
Ro Ro TB luftvolym...
Så detta är aktuellt fortfarande:

Größe:
ETRTO 57-622 (29 x 2.25 Zoll

Typ: Folding

Compound:PaceStar

Ausführung:LiteSkin

Farbe:Black

Skin:Lite

Gewicht:520g (18 oz)

Artikelnummer:11600385.01

EAN:4026495747158

Ro Ro TB luftvolym...
Rompa skrev:
> Det är stor skillnad att köra med de bredare kan
> jag säga redan efter2turer ??

Vad är det som gör att du tycker det skiljer så mycket, se nedan.
-Är det rullmotståndet, fästet, vikten etc, vad är din spontana uppfattning (positivt/ negativt) mellan de bredare resp. smalare däcken?
-Vilket underlag har du kört på?
-Mellan vilka däck gjordes jämförelsen?

Ro Ro TB luftvolym...
Det rullar ju bekvämare och lättare över hinder med stor luftkammare. Lite som en svävare. Men tyvärr så blir det lite större massa att dra rund. Och på en 29:a så blir det än mer.
Jag har kört Gravity, Race King, Nobby Nic samt Racing Ralph 2,25" tidigare. Men aldrig på en 29:a.

RoRo 2,25" kan väga så lite som 502 gram.

Det viktigaste för mig ar att ligga under (den för mig mgiska gränsen) 9 med 2,25". Och så verkar det kunna bli. :)

Ro Ro TB luftvolym...
Skogling har komplex på att allt ska vara så lätt jämt. :-(

Minns fortfarande en recension han skrev för ca 4 - 6 år sedan på gamla Cyclecomponents-sidan om att Shimano 520-pedalerna (eller om det var 540) ansågs vara "bra - men tunga" av herr Skogling.... *fniss*

Ro Ro TB luftvolym...
Skogling skrev:
> Komplex? Njae... Fetisch snarare.
>
> Beträffande 520 så stämmer ju det på pricken.
> Eller hur? ;)

Haha, jo visst stämmer det kanske lite, men den extra tyngden på några gram är ingen noterbar nackdel för mig. Men vad vet jag, den gamle Citroën- & Kermit-älskaren... :-)

Ro Ro TB luftvolym...
acranders skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är stor skillnad att köra med de bredare
> kan
> > jag säga redan efter2turer ??
>
> Vad är det som gör att du tycker det skiljer så
> mycket, se nedan.
> -Är det rullmotståndet, fästet, vikten etc, vad
> är din spontana uppfattning (positivt/ negativt)
> mellan de bredare resp. smalare däcken?
> -Vilket underlag har du kört på?
> -Mellan vilka däck gjordes jämförelsen?

Det är fästet och själva gången i dem. Mkt mjukar, jag köra lika mkt luft som i de smalare, 1.9/1.8, och det är lika bekvämt som att åka soffa :)

Jag har kört delar av HHXC banan, alltså mkt varierat, jämförelsen är mellan de 2.25" breda och de vanliga 2.1" breda däcken som jag kört i princip på alla långlopp och cykelvasan på 3h8min sen i april i övrigt har jag kört +24% som bäst med dem. Så jag tycker att jag har erfarenhet av dem.
Min spontana uppfattning är mkt positiv då jag saknat lite grepp o mjukare gång och efterfrågat bredare med större luftkammare sen de första smala kom. Rullmotståndet är lika bra som de smala, enda negativa är väl att dem är tyngre, men vill man ha större så får man väl ta att dem är tyngre.

Ro Ro TB luftvolym...
Jag körde på IKON förut innan TB kom. Det funkade väl, men så fort det blev lite blött så sätter dem igen och det rensar fanimej ingenting.

Tillbaka
Topp