[Roadtrip med RR] Bästa MTB-cyklingen kring Mälaren?

Aron

Inventarie
Jag tänkte spendera några dagar under novemberlovet på att utforska Mälarregionen (bortanför Stockholm). Vilka områden är värda ett stop och några timmars MTB-cykling?

Inspirera mig!

Jag tänkte spendera några dagar under novemberlovet på att utforska Mälarregionen (bortanför Stockholm). Vilka områden är värda ett stop och några timmars MTB-cykling?

Inspirera mig!

Ängsö utanför Västerås tycker jag är trevligt. Rundan nedanför är 15 km. Det går bra att följa led utmed vattnet upp till bron, men sen har vi inte hunnit leta rolig led tillbaka, förutom att vända.

Screenshot_20241019-164951.png

Bor i Västerås så det är väl mest naturligt att tipsa om det, även om det säkert finns mera spännande ställen. Ängsö har du redan fått tips om så det utelämnar jag.

De uppmärkta spåren vid Rocklunda-Rönnby-Lista (röd inringning) är ganska väl uppkörda och kanske inte så väl underhållna, men bjuder på en hel del utmaningar. De norra delarna har t.o.m. lite vildmarkskänsla bitvis. Det finns även guldkorn i direkt anslutning till dessa spår som bäst hittas via Trailforks eller Stravas heatmap. Björnön har också en kortare uppmärkt slinga av det något enklare slaget.

Längs Badelundaåsen (orange inringning) finns enklare bitvis flowiga stigar som inte är uppmärkta, så där får man förlita sig på lokalsinne, Trailforks eller heatmap. Då det är stadsnära cykling blir det sällan några längre sammanhängande stigavsnitt, men står man ut med att korsa eller cykla längs med en väg eller cykelbana då och då är det fin cykling.
IMG_6867.jpeg

Strängnäs CK bana (7k) är kanske inte vackrast i världen, men ett rejält bra tekniskt pass. Finns ett par extrastigar man kan snurra på i området, men den länkade slingan är det givna huvudnumret.

Finns lite stigar i området ”Tingstuhöjden” norr om banan med. Har även kört lite stig på Tosterön i Strängnäs, men tror att de är borta pga nya bostadsområden.

om du stannar bättre delen av en vecka i västerås kan du nog nå runt en bra del av det som erbjuds av stigcykling direkt från centrala delarna.

du har ju sedan förr ett stående erbjudande om gajdning:)

Finns lite stigar i området ”Tingstuhöjden” norr om banan med. Har även kört lite stig på Tosterön i Strängnäs, men tror att de är borta pga nya bostadsområden.
Stigarna på Tosterön är kvar ☺️ Bor ett tramptag från 2,2 km-slingan i ett av de nya byggena däruppe. Tingstuhöjden har ett par fina partier, men det är lite känsligare med cykling där.

Det går att snurra runt 1-2 timmar ute på östra delen av Tosterön och få bitvis riktigt fin stigcykling. Allt är inte mappat på Strava (möjligen ser det bättre ut på Trailforks, osäker), så för att få guldkornen så bör man få lite invisning. Hojta till om du väljer att stanna i Strängnäs @Aron , så kan jag sno ihop lite fler detaljerade tips.

Senast ändrad:
Bakom golfbanan i Surahammar finns fyra fina uppmärkta leder. Blått och rött.

Det går fint att cykla bruksleden mellan Hallstahammar och Surahammar men det är tekniskt. Mellan Sura och Ramnäs går det tätt bra också, men jag har fått kliva av ibland.

I Hallstahammar finns två MTB-områden. Vid motionscentrum bakom Duvhällarna samt Kvarnskogen. Den senare är helt nyrustad av orienteringskulbben och MTB-klubben. Där mellan kan man cykla på Gula stigen.

I Köping finns det 3 bra spår, Skoftesta, Johannisdal och Karlberg. Inte jättelånga men cyklar man mellan spåren har man att göra ett par timmar i alla fall och spåren är värda besöket.

Jag har blivit guidad så jag minns inte vilket som är vilket men jag tror vi brukar parkera vid Johannisdal och cykla mellan spåren och köra dubbla varv på något av dem, då är det en halvdag ungefär.

I Kungsör finns det några kortare rundor och en längre avstickare. Jag har aldrig testat de, trots att sommarstugan ligger nära...

Screenshot_20241020-090258.png

Tack för alla fina tips så här långt! Bring em on!

Finns det något kul i följande områden?
* Norr om Västerås/Köping? Jag har cyklat i Sala, men det kanske finns mer fint i de andra bruksorterna där på gränsen till Bergslagen?
* Området mellan Mälaren och Hjälmaren, det ser ju fint ut när jag passerat förbi, finns här några trevliga stigsystem?
* Mälarstranden norr om Enhörna har ju många sommarstugeområden, knyts dessa ihop av något stigsystem?

från västerås kan man ta sig på stig och små skogsvägar olika alternativ till surahammar och sätra brunn. generellt dock roligare stigar närmare staden. både västerut, norrut, och österut. som sagt lär det ta bättre delen av en vecka cykla av detta, och då är du oftast inom en mil fågelvägen från centrum.

runt surahammar finns krävande stigar som kan hålla en sysselsatt ett par dagar.

delar av bruksleden mellan västerås och avesta via fagersta är cyklingsbara och tillåtna. dock en del eftersatt underhåll, och rekommenderas generellt inte på våren då det särskilt nära västerås är fullt av trädfällen aka granbarkborreangrepp och även många sträckor även i övrigt där stigen lagts i mer eller mindre sank ibland översvämmad terräng. delarna mellan virsbo och fagersta kring landsberget är mer bergiga; krävande och bra. räkna där med en del pushbike. finns där alternativa sträckor av leden som ger möjlighet till rundbana.

runt norberg finns stort system av torra och fina stigar, lite enklare karaktär tekniskt sett. massor av gravelmöjligheter. och engelbreksturens sträckning är uppmärkt och farbar.

det finns en arrangerad kul bana privat initiativ med en del hopp vid grällsta halvvägs mellan västerås och sala som tar en knapp timme.

finns den du kanske testat uppmärkt typ 40 min bana vid sala silvergruva. skäligen enkel svårighetsgrad, men en del trevliga perspektiv ner i några av gruvhålen. grävs en bankad bana där för närvarande.

trevlig och uppmärkt men enkel bana typ 60 min finns strax norr om heby.

strax utanför nordväst om enköping nära gokartbanan finns ett roligt stigsystem som tar cirka en timme att ta sig igenom.

osv🤩

Jag var till Kottaberget, Gyttorp idag, riktig kul om man gillar flow och hoppleder utan lift.
Fasen det här stället har ju jag missat helt. Bor i Sthlm men var i Örebro i helgen så detta hade ju varit klockrent som en liten avstickare när man ändå var i krokarna.

Kan du berätta mer om det här stället? Vad skulle du jämföra det med? Mycket utförsorienterat typ Gränna eller mer xc som Bergs Gård Trosa? Svårighetsgrad? (Som Idre/trysil eller Järvsö/Flottsbro?) Hur stora/svåra hopp/drop? Nån idé att dra med 17-åriga sonen som helst kör Twist twist i Järvsö eller Freeriden i Flottsbro?

Senast ändrad:
Kottabergs flowtrails har ett konto på Instagram där du kan se lite bilder, sen är det rätt många som redan lagt upp filmer på de flesta lederna. Det är mer inriktat på utförsåkning då det är samma uppfartsled till starten av alla leder. Sen finns det en hel del andra markerade leder man kan cykla på via Bergslagen cycling.

Det finns en större hoppled som heter Anna. Till nästa år så är tanken att de ska öppna en teknikpark där det kommer finnas några större hopp. Den största leden kommer ha 3-5 hopp eller vad det var när jag var där och snacka med han som bygger lederna.

Fasen det här stället har ju jag missat helt. Bor i Sthlm men var i Örebro i helgen så detta hade ju varit klockrent som en liten avstickare när man ändå var i krokarna.

Kan du berätta mer om det här stället? Vad skulle du jämföra det med? Mycket utförsorienterat typ Gränna eller mer xc som Bergs Gård Trosa? Svårighetsgrad? (Som Idre/trysil eller Järvsö/Flottsbro?) Hur stora/svåra hopp/drop? Nån idé att dra med 17-åriga sonen som helst kör Twist twist i Järvsö eller Freeriden i Flottsbro?
Bättre än Gränna, längre åk, större hopp.. Bergs Gård är inte i närheten av samma liga... Svårighetsgrad från Grävet till Freeride och några hopp i Twist Twist/största Barbro hoppet-storlek. Allt är platåhopp! Min 15-åring som helst kör Twist och Lite för Liten hade gillat allt, utom det faktum att det saknas lift... Men har du en tonåring som accepterar att trampa så rekommenderar jag ett besök! (Finns en bild på ena hopplinjen i 'Dagens bild-tråden')

Men har du en tonåring som accepterar att trampa...
Haha. Jag leder en grupp med ungdomar i åldern 13-18 år och innan dom fyllt 15-16 är det inte många som gillar att trampa... Dom kan köra kanonen i Flottsbro och Lite för liten i Järvsö men så fort det kommer en uppförsbacke börjar dom knorra direkt! Runt 15-16 händer däremot något magiskt och samma ungdomar har plötsligt inga problem alls med vare sig uppförsbackar eller det som är lite jobbigt... 😉

Dag 1
Jag värmde upp med att cykla Witchriden igår, det kan du läsa mer om här: https://happyride.se/forum/threads/happy-witch-ride-2024.3702503/post-4552716

Dag 2
Efter en morgonpromenad för att mjuka upp kroppen begav jag mig ut för att utforska stigarna på Härjarö.

DSCF9057.jpeg

Fina klippor längs en gråmulen sjö.

IMG_5743.jpeg

Mälarstrand

DSCF9059.jpeg

Mälarstrandcykling

IMG_5741.jpeg

Tyvärr var skogen hårt angripen av granbarkborre och stundtals ocyklingsbar.

IMG_5744.jpeg

Nydragen led. Så ny att den inte fått någon stig ännu. De korsande djurspåren var tydligare och jag villade bort mig på dem ett par gånger.

IMG_5745.jpeg

Övergivet utegym intill övergiven camping.

På eftermiddagen började det regna så jag installerade mig med en bok. Mina ben var mycket nöjda med det beslutet.

I morgon ska jag cykla på Ängsö.

Senast ändrad:
Dag 3: Ängsö

IMG_5812.jpeg

Idag har jag cyklat stigarna kring Ängsö slott.

IMG_5778.jpeg

Alldeles intill denna fina vass makade en ung havsörn lojt på sig när jag kom.

DSCF0748.jpeg

Dagens höjdpunkt…

DSCF0755.jpeg

…var de stigar som följde…

DSCF0757.jpeg

…strandkanten i 1,5 mil.

DSCF0752.jpeg

Där det finns slott finns det ekar. Här en bjässe som kroknat på ålderns höst.

Är någon intresserad finns några filmklipp från dagen på min Instagram.

I morgon blir det cykling i krokarna av Skottorp-Åkers styckebruk.

Dag 4: Skottvångs gruva - Marvikarna - Åkers styckebruk.

DSCF1664.jpeg

Höjderna runt Marvikarna är några av de mest spektakulära sträckorna på Sörmlandsleden.

IMG_5843.jpeg

Det var en minusgrad när jag rullade iväg på morgonen och dimman hängde över trädtopparna.

IMG_5883.jpeg

Halka i kombination med massor av bumlingar och rötter gjorde dagen ganska utmanande.

IMG_5835.jpeg

Jag utgick från Skottvångs gruva.

DSCF1659.jpeg

Kryssade mig fram och tillbaks omkring Marvikarna för att testa alla stigar.

IMG_5874.jpeg

Påkostad hundkyrkogård från 1800-talet ovanför Åkers.

IMG_5881.jpeg

Ett av många gruvhål som passerats idag.

DSCF1661.jpeg

Eftermiddagen rullade betydligt snällare..,

IMG_5885.jpeg

…på snabba, smala och krispiga…

IMG_5878.jpeg

…singletracks.

IMG_5844.jpeg

Allt roligt har ett slut, och så även dagsljuset. Jag körde stig till efter solnedgången, men med några kilometer kvar tog dagsljuset slut och jag fick hitta tillbaks sista biten på grusvägar.

I morgon ska jag jobba. Så det blir inga fler RR för den här gången.

Tillbaka
Topp