[Roast-tråden] Håna ditt mest överskattade köp

Just det, kom på en grej till...

Ett Fox ryggskydd där plattan är droppformad och bredast upptill. Någon jubelidiot har ändå bestämt sig för att göra öppningen för att få ut plattan längst ner, där den är som smalast. Alltså måste man vika plattan mer eller mindre på mitten för att få ut skiten, vilket dels är fruktansvärt svårt och jobbigt, och dels har plattan börjat spricka efter bara några månader. Man vill nämligen ta ur plattan när man tvättar västen, och det blir 3-4 gånger i veckan för min del.
Skitprodukt som dessutom var ganska dyr. Extra tråkigt när den annars sitter som en smäck och är betydligt nättare än alla andra ryggskydd på marknaden, vad jag kan se.

FXBSFRMPROSL$Black!Fox%20Baseframe%20Pro%20SL%20Protective%20Vest!02.jpg

Jag körde Challenge för många år sedan och de hade hyfsad livslängd.
Däremot testade jag Tufo som höll flera kilometer. Det blev inga köp.

Peaty's tubelessvätska. Har redan spytt galla över det där förbannade glittret som förföljer mig år efter att jag slängde skiten åt helvete, men vill även minnas att det inte tätade hål särskilt väl. Även föredömligt recenserat av Rattnalle här: https://happyride.se/recensioner/tillbehor/peaty-s-tubeless-sealant.html

Utöver det köpte jag en tröja med blaffiga Fox-loggor i skrikig färg i Vallåsen av oklar anledning. Kostnad per användning: oändlig/ #division by zero error. För att bära en sån tröja med värdighet måste man dels kunna cykla, och dels vara sponsrad så man inte har någon ursäkt.

Senast ändrad:
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Johan A sa:
Ganska få hån gällande sina egna köp här. Känns mer som en tråd om någon Revivegrej som vissa gillar och andra inte.
+1 Det blev en helt vanlig Happy-tråd, en sån där som går ut på att visa att någon annan har fel.
Otippat. Att roasta en pryl utan att få mothugg är väl inte direkt vad någon hade kunnat vänta sig. Så länge det kommer nya roasts att diskutera gör det väl inte nödvändigtvis något.
Just att ”roasta” tror jag avser att driva med utan att offret får försvara sig? Men jag är nog för gammal för företeelsen, så jag kan ha missuppfattat. Men för all del, ”diskutera” vidare! Det är otroligt givande!

Hur gammal är du? Fenomenet ”Roast” har väl funnits i åtminstone drygt 40 år.

Bonzo sa:
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Johan A sa:
Ganska få hån gällande sina egna köp här. Känns mer som en tråd om någon Revivegrej som vissa gillar och andra inte.
+1 Det blev en helt vanlig Happy-tråd, en sån där som går ut på att visa att någon annan har fel.
Otippat. Att roasta en pryl utan att få mothugg är väl inte direkt vad någon hade kunnat vänta sig. Så länge det kommer nya roasts att diskutera gör det väl inte nödvändigtvis något.
Just att ”roasta” tror jag avser att driva med utan att offret får försvara sig? Men jag är nog för gammal för företeelsen, så jag kan ha missuppfattat. Men för all del, ”diskutera” vidare! Det är otroligt givande!

Spännande! Har du lust att berätta mera?

Jag gillar den här tråden! Fy f-n vad man har lagt pengar på tokiga saker.

Fortsätter på WW-temat:
- Eggbeaters... Ville verkligen att de skulle fungera för mig, coola och lätta. Avverkade tre par på en dryg säsong (två vispar och ett par med de små korgarna). Kunde iofs trixa ihop ett fjärde par av skrotet... Sen blev det Time, snacka om kontrast.

Köpte trissor med keramiska kullager till min gamla hoj med Shimano 105 som original hade glidlager i trissorna. Totalt slöseri. Växlingarna blir visserligen distinktare med riktiga lager i trissorna, men keramiska? Skäms att jag gick på den enkla. Friktion i lager beror på att de måste ha fett och att tätningarna släpar emot. Det har ju för tusan cykelmekaniker vetat i typ 60 år? Syrran tränade cykel för 40 år sedan och då minns jag att hon snodde oljeflaskan till morsans symaskin.

Borde ha tränat istället för att surfa på nätet efter delar.....och istället för att sitta på Happy också förresten....

Fabric’s vattenflaskor. Plupparna man sätter i ramen håller inte fast flaskorna tillräckligt bra (MTB) alt. så sprickor flaskorna när det skakar tillräckligt.
Som grädde på moset så samlas det hundbajs i den försänkta öppningen där vattnet ska ut. Helt kass produkt. Tur att jag köpte fem stycken.

Freddie L sa:
Bonzo sa:
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
Johan A sa:

Spännande! Har du lust att berätta mera?

Nope.

Effetto Mariposa Caffelatex, helt värdelöst eftersom den tar så lång tid att täta en punka.

Av dom andra jag har provat:
Stans är ok
Joe's eco är bättre
Orange seal har varit bäst

Finishline vax-smörja! Vilken skit. Återigen något jag hade höga förväntningar på, som inte fungerade i min verklighet. Gjorde rent landsvägs-kedjan och smörjde så gott jag kunde/orkade. Möjligen var den rätt ok i början, men minsta väta var den borta såpass att jag hörde kedjan. Ska jag prova ett annat fabrikat? Nej ser inte vinsten, jag håller mig till dry/wet-lube.

Makten sa:
Jag har en drös plagg med Gore-Tex och inget av dem fungerar tillfredsställande. Nu har jag äntligen insett att "aktivitet" är motsvarande en rask promenad enligt tillverkaren, men det är inte så jag själv definierar aktivitet.

När produkten beskrivs som en perforerad plastpåse laminerat med tyg borde de flesta förstå att ventilationen är klart begränsad. Vissa får dock intrycket att gtx-textilen är något magiskt som håller kroppen torr under alla förhållanden. På Utsidan.se har användare gnällt över att deras GTX-plagg har sämre ventilation än en bomullströja!
Jag tycker att GTX fungerar ganska bra vid tex utförsåkning, dvs lite lagom ansträngande aktiviteter med liftpauser med jämna mellanrum då fukt hinner avdunsta.

Håller dock med om att GTX är en klart överhypad produkt som sällan känns prisvärd.

Henrik83 sa:
Fabric’s vattenflaskor. Plupparna man sätter i ramen håller inte fast flaskorna tillräckligt bra (MTB) alt. så sprickor flaskorna när det skakar tillräckligt.
Som grädde på moset så samlas det hundbajs i den försänkta öppningen där vattnet ska ut. Helt kass produkt. Tur att jag köpte fem stycken.

???? drömläge med spruckna hundbajsflaskor när man törstar!

Jag har ju inte köpt något dåligt tänkte jag tills ja kom på att jag ju hade en Reverb A1...
En Cannondale F700 får oxå räknas som skit, tekniskt sett en bra cykel men sittställningen var så upprätt att den nästan var stående. VERKLIGEN ingen modern geo! Så trist att jag nästan lade ner cyklingen men kom på bättre tankar och bytte till en Commencal Meta 4.

/T

glitch sa:
Henrik83 sa:

???? drömläge med spruckna hundbajsflaskor när man törstar!

Cyklar inte i hundbajs men en bit eltejp på flaskan där plupparna fäster gjorde att det blev mer "snug" fit. Inget för MTB dock.

Ett av mina sämsta köp är den här faktiskt

IMG_20200101_120011.jpg

Bontrager Pyscharger, det är inget med den här som förtjänar ordet charge i sitt produktnamn.

Raggamuffin sa:

Bontrager Pyscharger, det är inget med den här som förtjänar ordet charge i sitt produktnamn.

Va de den jäveln man behövde fylla kammaren på för att kunna använda som vanlig pump?

marr sa:
Raggamuffin sa:

Va de den jäveln man behövde fylla kammaren på för att kunna använda som vanlig pump?

Typ ja, kammaren är en del av systemet när du pumpar så det blir några fler pumptag. Annars tycker jag den fungerat bra för att skjuta på mina tubelessdäck.

Raggamuffin sa:

Puh tur man inte köpte den. Har varit sugen på en chargerpump men fått känslan av att dem är lite si och så.

glitch sa:
Raggamuffin sa:

Puh tur man inte köpte den. Har varit sugen på en chargerpump men fått känslan av att dem är lite si och så.

Min topeak funkar bra. Även som vanlig pump.

dardos sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Typ ja, kammaren är en del av systemet när du pumpar så det blir några fler pumptag. Annars tycker jag den fungerat bra för att skjuta på mina tubelessdäck.

Ja runt 15 pumptag men jag tömmer oftast inte den mellan så man har lite tryck från början.

Det går bra att pysa på 1 kilosdäck i DD och dh-casing, de står ju av sig själva. Men ett fladdrigt XC-däck som inte håller formen är ren lögn ibland.
Men skjuta är inte rätt ord..
en sån är jag van att skjuta med, fast däck då - inte byxor ;)

Raggamuffin sa:
dardos sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:

Ja runt 15 pumptag men jag tömmer oftast inte den mellan så man har lite tryck från början.

Det går bra att pysa på 1 kilosdäck i DD och dh-casing, de står ju av sig själva. Men ett fladdrigt XC-däck som inte håller formen är ren lögn ibland.
Men skjuta är inte rätt ord..
en sån är jag van att skjuta med, fast däck då - inte byxor ;)

Fast det är ju på de fladdriga jävlarna man vill ja airshoten. Stadigare däck funkar fint med min Rennkompressor även om man får en bra workout på köpet?

Kolla PelleP

De använder Hi:Res som finns i ett antal olika varianter. Sopar banan med GoreTex enligt mig.

Makten sa:
Just det, jag ska väl såga nåt själv också! Jag väljer ALLT med Gore-Tex. Det mest meningslösa skitmaterial man kan tänka sig.
Det är...

#1: Apdyrt
#2: Inte (tillräckligt) vattentätt
#3: Andas inte (tillräckligt)

Jag har en drös plagg med Gore-Tex och inget av dem fungerar tillfredsställande. Nu har jag äntligen insett att "aktivitet" är motsvarande en rask promenad enligt tillverkaren, men det är inte så jag själv definierar aktivitet.
Tyget måste impregneras för att vara vattentätt, så varför ens ha ett membran då? Verkar bättre att impregnera ett plagg utan membran så kanske det andas dugligt i alla fall.

Gore-Tex är en myt.

Jag ansluter mig tubgänget. Köpte en gång en CX av en annan happyit med tuber.
Fick med ett par tre stycken och tänkte gött det där kommer räcka en livstid.
Hjulen var ju så lätta och smutta, och det där låga trycket skulle göra grusvägarna som små fluffiga moln. Skulle så klart inte tävla på perfekta anlagda CX banor av golfbanegräs och mjuk jord utan leka gravel innan gravelbegreppet fanns.

Inom en vecka hade jag punkat sönder alla tuber och lärt mig allt om montering av tuber såsom bulor i däcket och att alltid minst ha 2 stora extratuber med mig.....körde sen ett tag med Conti Sprinter tuber enbart på asfalt då jag tröttnade på gruspunkor, de var typ 22 mm breda och stenhårda så framfarten var allt annat än behaglig. Krashade sen sönder hojen och därmed slutade även mitt tubäventyr gudskelov. :)

Jag vill roasta mig själv ordentligt tills jag blir mörkbrun för att jag köpte vinterdäck till pendlarcykeln.
Det är ju fan 9 plus o regn hele tin i den här jävla stan... ?‍♂️

Och ja, jag är för lat för att kränga av dom... Suck...!

Min roast gäller en (antagligen) jävligt bra produkt, Schwalbe Ice Spiker Pros. Inköpta för 2 år sedan när förhoppningen var att faktiskt cykla på vintern. Dock har de senaste vintrarna varit såpass bra att skidorna fått komma före och däcken ligger kvar i sin låda, inte ens inkörda.

xdr sa:
Min roast gäller en (antagligen) jävligt bra produkt, Schwalbe Ice Spiker Pros. Inköpta för 2 år sedan när förhoppningen var att faktiskt cykla på vintern. Dock har de senaste vintrarna varit såpass bra att skidorna fått komma före och däcken ligger kvar i sin låda, inte ens inkörda.

Jag köpte också isp pro till mountainbiken för ett gäng år sedan. Visserligen ligger de inte kvar i lådan, men det enda jag har cyklat med dem är 5 mil asfalt i torrt väder för att köra in dem. Inte en meter skog...

Klavikel sa:
Jag vill roasta mig själv ordentligt tills jag blir mörkbrun för att jag köpte vinterdäck till pendlarcykeln.
Det är ju fan 9 plus o regn hele tin i den här jävla stan... ?‍♂️

Och ja, jag är för lat för att kränga av dom... Suck...!

Jag köpte vinterdäck till dåvarande pendlarcykel härom året. Innan jag hann montera dem köpte jag en ny pendlarcykel, givetvis med annan hjulstorlek så de förstköpta vinterdäcken står och skäms i ett hörn i garaget.

Bumpar den här tråden med en roastning av mina Öhlins-dämpare. Har på min Mojo 3 en RXF 36 Air gaffel som sedermera fått "EVO"-uppdateringen, samt en STX 22 bakdämpare.

Om vi börjar med gaffeln: den är ungefär lika plush som att sandpappra en rasp - massiv stiction innan den ens börjar röra sig. Jag misstänker att bussningarna är för tighta, vilket var något som "EVO"-uppgraderingen påstods lösa, men det har inte varit fallet för mig (eller så har de som monterade EVO-kittet skitit i att justera för eventuellt för tighta bussningar). Det skulle dock också kunna vara friktion i någon annan del av (det överkomplicerade) systemet med tre luftkammare. Vidare så är klicken på HSC-vredet alldeles för tighta, glappet i vredet är ungefär lika stort som ett klick, så man måste "överklicka" för att få rätt inställning i vissa fall.

Bakdämparen? Den har jag i och för sig varit nöjd med rätt länge, men det beror på att jag kört den i fullt öppet läge. Vill man ha mer dämpning så vet jag inte vad man ska göra, ty HSC-vredet gör i princip ingen skillnad, eller så är min dämpare defekt. Eller tja, det är numera tydligt att den är, då den börjat tappa luft under tiden man kör på den, samt att det verkar kommit in luft i oljan.

Bumpar den här tråden med en roastning av mina Öhlins-dämpare. Har på min Mojo 3 en RXF 36 Air gaffel som
Har både en RXF 36 (coil) och en stx22 på min hoj, vreden känns bra samt dämparinställningen funkar fint. Huckar mycket flat och trots mycket bottning så kämpar de vidare.

Köpte en Garmin 600 Oregon. Skit! Den tror fortfarande att jag är en fågel. Köpte en ny Garmin etrex 35. Lika överdjävlig kass att skapa rutter på/i. Misstänker på goda grunder att det är jag som är en idiot som inte får till det dock

Köpte en Garmin 600 Oregon. Skit! Den tror fortfarande att jag är en fågel. Köpte en ny Garmin etrex 35. Lika överdjävlig kass att skapa rutter på/i. Misstänker på goda grunder att det är jag som är en idiot som inte får till det dock
Beror lite på vilken karta du har med...

#1: Cane Creeks styrrörsdistanser som passar i varandra. Jättebra tanke eftersom 99,99% av alla styrrörsdistanser av oklara anledningar sitter tokglappt och orsakar knak och lagerglapp helt i onödan. Vad CC inte tänkte på är att den översta distansen nu istället har mindre anliggningsyta mot styrstammen, vilket orsakar glapp. Har själv lyckats lösa det med shims som passar precis i spåret, men hur det är tänkte egentligen är en gåta.

#2: CL-skivor i allmänhet. Löser exakt noll problem men skapar en rad nya. Böjd skiva två mil hemifrån? Varsågod och knata, för du har väl inte kassett- eller vevlagerverktyg med dig va?

#3: Rockshox "Torque caps". Finns inte till alla nav, så följden blir att man infört en "förbättring" som blir en försämring eftersom anliggningen mellan navets ändpluttar och gaffeln blir noll i radiell ledd.

#4: Typ alla vattenflaskor på marknaden. HUR JÄVLA SVÅRT är det att göra en kork som inte läcker? Va? Tydligen jättejättesvårt, för korken på alla mina flaskor från allehanda tillverkare läcker.

#5: Maguras lösning med magneter som håller bromsbeläggen. Klapprar och har sig, vilket jag aldrig upplevt med fjäderbelastade belägg. Nu är det visserligen tredjepartsbelägg, men eftersom Maguras egna belägg är värdelösa av andra anledningar så räknar jag problemet som tillhörande Magura.

#1: Cane Creeks styrrörsdistanser som passar i varandra. Jättebra tanke eftersom 99,99% av alla styrrörsdistanser av oklara anledningar sitter tokglappt och orsakar knak och lagerglapp helt i onödan. Vad CC inte tänkte på är att den översta distansen nu istället har mindre anliggningsyta mot styrstammen, vilket orsakar glapp. Har själv lyckats lösa det med shims som passar precis i spåret, men hur det är tänkte egentligen är en gåta.

#2: CL-skivor i allmänhet. Löser exakt noll problem men skapar en rad nya. Böjd skiva två mil hemifrån? Varsågod och knata, för du har väl inte kassett- eller vevlagerverktyg med dig va?

#3: Rockshox "Torque caps". Finns inte till alla nav, så följden blir att man infört en "förbättring" som blir en försämring eftersom anliggningen mellan navets ändpluttar och gaffeln blir noll i radiell ledd.

#4: Typ alla vattenflaskor på marknaden. HUR JÄVLA SVÅRT är det att göra en kork som inte läcker? Va? Tydligen jättejättesvårt, för korken på alla mina flaskor från allehanda tillverkare läcker.

#5: Maguras lösning med magneter som håller bromsbeläggen. Klapprar och har sig, vilket jag aldrig upplevt med fjäderbelastade belägg. Nu är det visserligen tredjepartsbelägg, men eftersom Maguras egna belägg är värdelösa av andra anledningar så räknar jag problemet som tillhörande Magura.

#2 man skruvar av oket om det händer.

#5: + på den, lägger till bromsverkan initialt på Maguras original bromsbelägg, det verkar ta ett tag innan det börjar att greppa typ normalt, eller så är det bara jag och mina tre cyklar med Magurabromsar. Hade jag inte älskat deras enfingergrepp så hade jag bytt märke på bromsarna.

#2 man skruvar av oket om det händer.
Och gör av var då? Stoppar i fickan?

#5: + på den, lägger till bromsverkan initialt på Maguras original bromsbelägg, det verkar ta ett tag innan det börjar att greppa typ normalt, eller så är det bara jag och mina tre cyklar med Magurabromsar. Hade jag inte älskat deras enfingergrepp så hade jag bytt märke på bromsarna.
Jag lyckades aldrig köra in originalbeläggen, nån standardtyp. Tog sjukt dåligt fortfarande efter flera veckor.
Deras "race"-belägg däremot nöp som fan, men lät som en kalkon. Och tog nästan noll i väta.
Nu kör jag Brake Authority som tar bra men ger lite grusig känsla.

Lär återgå till Shimano den dag jag byter bromsar. Ett par helt vanliga Deore med organiska belägg är fortfarande bland det bästa och billigaste jag kan komma på.

Och gör av var då? Stoppar i fickan?

Jag lyckades aldrig köra in originalbeläggen, nån standardtyp. Tog sjukt dåligt fortfarande efter flera veckor.
Deras "race"-belägg däremot nöp som fan, men lät som en kalkon. Och tog nästan noll i väta.
Nu kör jag Brake Authority som tar bra men ger lite grusig känsla.

Lär återgå till Shimano den dag jag byter bromsar. Ett par helt vanliga Deore med organiska belägg är fortfarande bland det bästa och billigaste jag kan komma på.

#2 oket sitter ju fast i slangen och går att tex snurra runt övriga slangar o vajrar uppe vid styret så det hänger kvar .

En gång köpte jag en kedjetvätt-manick, en sån genomskinlig blå som man knäpper fast på kedjan och vevar runt lite. Jättedålig, om inte rengöringsvätska över halva golvet och små delar som lossnar från manicken vid första användningen ska räknas som features... Glädjen (nåja...) varade ungefär nån vecka tills jag vippade ner eländet från arbetsbänken. Sprucken behållare, manicken var bortom användning och min sinnesfrid återställd...

...tills en för sen kväll med internetcyklande när jag klickar hem _ännu en kedjetvätt_... Och med tanke på att denna bar namnet Park Tools så var var den nya ännu dyrare. Men det gjorde inget för den var Om Möjligt Ännu Mer Kass!

Mvh
SenilStofilen...

#2 oket sitter ju fast i slangen och går att tex snurra runt övriga slangar o vajrar uppe vid styret så det hänger kvar .
Det låter faktiskt krångligare än att lossa skivan och förvara den nånstans, eftersom den inte sitter med nån slang. :sneaky:
CL är säkert jättebra om man har depå-personal och måste byta skiva väldigt snabbt. I alla andra fall ser jag ingen som helst fördel.

Tillbaka
Topp