Roberto i Aftonbladet plus

Bert

Aktiv medlem
Han berättar b.la. hur mkt han läser på inför varje etapp av TdF.

<http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article13961125.ab?teaser=true>

Man borde kunna mikroköpa enstaka artiklar, jag vill inte köpa eller stödja Aftonbladets skvallerblaska men läser gärna den här typen av artiklar.

Ujja: Vi har redan testat det, funkade inte så bra tyvärr.

När läste du Aftonbladet senast? Bara nyfiken! Ge tidningen en ny chans om det var länge sen, den är riktigt bra nu.

/Kalle

Senast ändrad:
KalleA skrev:
-------------------------------------------------------
> Ujja: Vi har redan testat det, funkade inte så
> bra tyvärr.
>
> När läste du Aftonbladet senast? Bara nyfiken!
> Ge tidningen en ny chans om det var länge sen,
> den är riktigt bra nu.
>
> /Kalle

Det är synd att det inte funkade, på det sättet kan man ju betala för det man vill läsa.
Här är annars några exempel på artikelrubriker från dagens förstasida på webben som gör att jag tar avstånd från tidningen.

"Är du redo för en fettbrännarvecka? Expertens bästa tips"
"177 centimeter – då får du många barn"
"Hemligheten bakom Kardashians kropp? Minus fem kilo på två veckor - är det möjligt? Testa Kims nya superworkout"
"Omtalade svenska sexscener BILDEXTRA: 16 scener vi minns."
"Jag är bukis med Paris Hilton"
"Vinterns sexigaste under Underkläderna som får ..."
"Sov dig till platt mage Så går du ner i vikt och sover gott."
"Toaletten avslöjar krogens själ” Trus granskar hemlighusen"

Visst producerar tidningen några bra artiklar ibland men för mig är tidningen för lik Hänt Extra för att tas på allvar.

KalleA skrev:
> den är riktigt bra nu.
>
> /Kalle

Nej det är den verkligen inte. Riktig jävla skittidning är vad det är.

underscore: Varför tycker du det? Om du använder så starka ord är det ju nåt du tycker är RIKTIGT dåligt i den, och då förutsätter jag att du läst mer än löpsedeln det senaste året. Vilka tidningar tycker du är bra? Alltså jag är uppriktigt nyfiken.

Ujja: Klassiska kvällstidningsknäck! Grundbulten i en bra läsmix. Lägg till kultursidorna, politiknyheterna, nöje, krönikörer, diverse grävjobb, Bank&Niva, resten av sporten och du har riktigt mycket läsning för 12 kronor/ 1 kr om dan. Men om du bara hittar "några bra artiklar ibland" förstår jag (och respekterar) att du inte gillar Aftonbladet!

/Kalle

KalleA skrev:
> underscore: Varför tycker du det? Om du använder
> så starka ord är det ju nåt du tycker är
> RIKTIGT dåligt i den, och då förutsätter jag
> att du läst mer än löpsedeln det senaste året.
> Vilka tidningar tycker du är bra? Alltså jag är
> uppriktigt nyfiken.

Det är vänstervriden skitpropaganda och det är väldigt sällan någon sanning i någon av era artiklar eller analyser.

Bra tidningar är det ont om. Den enda jag läser är DN. Men skulle inte påstå att den är genuint bra.

ujja skrev:
> Det är synd att det inte funkade, på det sättet
> kan man ju betala för det man vill läsa.
> Här är annars några exempel på artikelrubriker
> från dagens förstasida på webben som gör att
> jag tar avstånd från tidningen.
>
> "Är du redo för en fettbrännarvecka? Expertens
> bästa tips"

Det var en seriös träningsartikel. Jag gillar framförallt den här listan:

Tio i topp: Förbränning per 30 min
1. Springa (18 km/h) 582 kcal
2. Kamsport (taekwondo, karate, kickboxning) 378 kcal
3. Jogging (tuff) 378 kcal
4. Roddmaskin, tuff 200 watt 378 kcal
5. Body pump tuff 344 kcal
6. Crosstrainer tuff 327 kcal
7. cykling tuff 22.4-25.6 km/h 310 kcal
8. Hoppa hopprep tuff 310 kcal
9. Aerobics tuff 242 kcal
10. poweryoga 208 kcal

Relevant jämförelse mellan att springa i 18 km/h (det är riktigt intensiv löpning, 3:20 min/km) och att cykla "tufft" i "22.4-25.6 km/h".

Nu blev det här en tråd om Aftonbladet och inte Roberto och cykling. Men ändå.
Mitt eget problem med både Aftonbladet och Expressen är att det ibland finns en bra artikel men att de helt drunknar i ett hav av skit av typen ujja beskrev. Jag retar mig så förbannat på struntet och idiotin att jag inte ens orkar bry mig om det lilla som är bra. Man kan ju inte bygga en tidning på skräp och sedan förvänta sig att läsarna ska förbise det och enbart uppskatta de få ok artiklar man tar fram.

underscore: "Vänstervriden skitpropaganda" är ju en åsikt som du gärna får ha, men citatet "Det är väldigt sällan någon sanning i någon av era artiklar eller analyser" känns inte så... väl underbyggd. Den typen av slentrianmässig kvällstidningskritik är bara slapp och oseriös. Men bra att du hittat till DN och deras högervridna skitpropaganda!

DT: De menar stökcykling i Hellas...

/Kalle

Supersonic: Ujjas lista över rubriker "syns" tydligast för läsaren på nätet. Papperstidningen får, på grund av formatet, en annorlunda och lugnare framtoning. Och var det "skräp" skulle vi inte ägna tid och kraft på det - det finns där för att människor vill läsa det. Men det är synd att du inte hittar mer som du tycker är läsvärt.

/Kalle

KalleA skrev:
> underscore: "Vänstervriden skitpropaganda" är ju
> en åsikt som du gärna får ha, men citatet "Det
> är väldigt sällan någon sanning i någon av
> era artiklar eller analyser" känns inte så...
> väl underbyggd. Den typen av slentrianmässig
> kvällstidningskritik är bara slapp och oseriös.

Nej. Det är sanningen. Bara för att du har betalt för att tala gott om Aftonbladet gör det inte skiten något seriösare.

> Men bra att du hittat till DN och deras
> högervridna skitpropaganda!

Hade varit roligt med lite högervriden journalistik i Sverige. Men lär inte hända.

Håller med i kritiken mot kvällspressen, och lägger till ett annat irriterande fenomen, nämligen "streckssjukan".

Exempel från AB i skrivande stund:

Karriärens träff – då blåste domaren
Efter den perfekta posen med Zlatan på röda mattan – här visar bilderna vad som är fel...
Ingvar Kamprad, 85, gjort sitt val – hans söner tar inte över imperiet
Visar upp sig i underkläder – efter förlossningen
Få obegränsad tillgång till Aftonbladet – både på webben och i din mobil.
177 centimeter – då får du många barn
Stjärnhästen svårt sjuk – kämpar för sitt liv
Gick ner 40 kilo – efter ”Farmen”
17-åringens överfall – mitt framför domaren
Zlatan sparkar på Chippen – igen
Hånas - på twitter
Minus fem kilo på två veckor - är det möjligt?
Närheten till mördarna – en kick
Stulen Ipad spårades – 41-åring misstänkt
Nya parkourparken – en utmaning
Flyg till Thailand – under 2 500 kr
Hudson, 3 – det nya modeoraklet
”Spricka i Chelsea – efter fem månader”
Fejk eller äkta – ser du skillnad?
Stjärnan klarade inte pressen – tvingades ta timeout
Tog revansch efter utklassningen – spurtslog Sverige
Firade med dubbla gester - men avslöjar nu att det inte var mot konkurrenterna.
Dold kamera avslöjar – kycklingar får sina näbbar bortbrända
Huspriserna sjunker – nu kan du fynda

Ibland är det befogat med den här typen av konstruktion, men för det mesta är det bara slarvigt där den som skrivit det inte orkat formulera sig vettigt. Fast oftast handlar det nog om att den som skrivit så inbillar sig att det ska få en ointressant sak att verka mer intressant och dramatisk.
Ta exemplet "Hånas - på twitter". Varför inte bara skriva "Hånas på twitter"?

underscore: Utan en lång lista på exempel blir din kritik helt meningslös. Om jag förstår dig rätt är alltså merparten av artiklarna och analyserna HELT felaktiga? Det är ju skandal om du har rätt!

Om det är ett Fox News du längtar efter hoppas jag att du får längta länge! Det räcker med den liberala/ högerslagsida vi har nu, tyvärr.

/Kalle

geologen skrev:
> strecksjukan

Haha! EXAKT vad jag precis tänkte ta upp! Det är den enskilda sak jag stör mig på (läs: hånskrattar åt) mest i AB. Grejen är ju att det i nästan samtliga fall hade blivit en helt korrekt mening utan streck, så varför inte bara slopa det..

KalleA skrev:
> underscore: Utan en lång lista på exempel blir
> din kritik helt meningslös. Om jag förstår dig
> rätt är alltså merparten av artiklarna och
> analyserna HELT felaktiga? Det är ju skandal om
> du har rätt!

Hade jag känt att det vore någon banbrytande kritik så hade du haft rätt.
Jag får rekommendera google: http://www.google.se/search?q=aftonbladet+skittidning

> Om det är ett Fox News du längtar efter hoppas
> jag att du får längta länge! Det räcker med
> den liberala/ högerslagsida vi har nu, tyvärr.

Ett fox news hade behövts för att man skall förstå att våran "liberala" media egentligen är rejält influerade av populistiska vänstern.

> /Kalle

Högerslagsida???

Hela Sveriges press är ju ett enda stort j*vla vänsterpack hela bunten. Usch!
Och ja, Aftonbladet är precis som Expressen en riktig skitblaska.

Roberto hade det varit kul att läsa om, men inte till vilket pris som helst.

underscore skrev:
> Ett fox news hade behövts för att man skall
> förstå att våran "liberala" media egentligen
> är rejält influerade av populistiska vänstern.

oj, är du på riktigt?

om man anser att Sveriges nyhetsmedia är vänstervriden undrar jag hur det står till med en politiska analysförmågan egentligen.

Jag har inte läst Expressen eller Aftonbladet på 3-4 år. Av princip då sysslar med pinsamt dålig journalistik. Detta är första gången jag är sugen på att läsa men betalar inte 1kr för det. Tyvärr!

fredrikw: +1.

underscore: Att hänvisa till en sökning på andra som använt ordet "skittidning" och "Aftonbladet" i samma text var inte det jag efterfrågade. Och jag tycker faktiskt att det är okej att tycka att Aftonbladet är en skittidning. Gör det bara inte av slentrian, och för att det är en ofarlig åsikt du sällan får mothugg på.

Att du inte kan backa upp ditt tidigare påstående om att det mesta i tidningen är osant - det är bara PINSAMT.

MTBiker: Du borde ge oss en ny chans - i höst har vi haft en stor granskning om psykvården, Peter Kadhammar (landets bäste skribent!) har gjort en USA-roadtrip i "Vredens druvor":s fotspår och Erik Niva har rest gjorden runt och gjort makalösa reportage om fotbollens uppbyggande roll efter katastrofer. Bland annat!

Att vi skriver för lite om cykling generellt tycker jag själv är en svaghet med tidningen, det blir förhoppningsvis bättre.

Edit: geologen: Strecksjukan tycker jag också är jobbig, och vi försöker jobba med den. Ofta är det för att rubriker ska fylla ut raden. Håller med dig...

/Kalle

Senast ändrad:
I de första numren (dessutom i papperstidningen) efter det som skedde i Utöja hittade jag över 100 stavfel, slarvfel och grammatiska fel i ABs artikelserie. Visst, det var stressiga tider, och man ville bomba ut artikel på artikel på artikel på kort tid kring händelsen. MEN, det är ju bl.a. här som kritiken blir befogad. För seriöst journalistik hade inte behövt att ha 50 olika undermåligt skrivna och slappt korrelästa artiklar i en och samma papperstidning, utan tar man uppdraget på allvar så gör man antingen EN jävligt bra, alt. tillsammans med en eller två biartiklar kring något intressant fenomen som inte "passar" in i huvudartikeln. Det var samma kring Juholt-affären, där man var så mån om att få ut artiklar (delegerat ut på ca ett dussintals journalister - Utöja-gigget var ännu värre, där måst det ha handlar om över 100 journalister av blandad kvalitet) att man fullkomligt sket i både kvalitet, djuplodande analys, nyhetsvärde, och även sanningshalt till stor grad. Sånt avgör om en tidning är bra, eller en jävla skitblaska.

underscore skrev:
> Ett fox news hade behövts för att man skall
> förstå att våran "liberala" media egentligen
> är rejält influerade av populistiska vänstern.

Sen tycker jag att dina påstående/åsikter Underscore är helt bisarrt uppåt väggarna. Och drar man paralleller mellan din kritik mot AB: "det är väldigt sällan någon sanning i någon av era artiklar eller analyser" och det du skriver om vänstervridna medier och ett behov av radikala högermedier a la Fox News så faller du ju i samma inskränka grop som du påstår att AB ligger i.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
KalleA skrev:
> Ujja: Vi har redan testat det, funkade inte så
> bra tyvärr.
>
> den är riktigt bra nu.
>
> /Kalle

Skitsnack, du talar i egen sak bara! Skit- och skvallertidning!

Jag tycker att det är kul att Roberto uppmärksammas i AB. Synd att man inte kan läsa det bara.

Han är väl påläst inför varje etapp verkar det som vilket AB kanske borde ta efter......

När pajkastningen ändå är igång kan jag väl lika gärna slänga in något av vad jag tycker.

För att vara tydlig vill jag påpeka att jag inte läst pappersupplagan mer än någon enstaka gång på flera år. Men nätupplagan tittar man in på ibland i alla fall. Gud vet varför. Jag borde sluta med det också.

* Sensationsrubriker som är löjligt dåligt underbyggda om man läser texten. En världsbild som är så vriden av rubriksättaren att lögn är ett väl beskrivande ord av fenomenet.

* Att ha en faktamässigt väl underbyggd artikel verkar vara en sport att undvika.

OCH..... det mest irriterande av allt.....

* Har någon på AB överhuvudtaget gått ut grundskolan med bättre betyg än med godkänd med darr på ribban i svenska språket?

De måste ha rationaliserat bort korrekturläsare i sparivern.

Anglofieringen av svenskan och konstiga meningsbyggnader behöver man inte leta länge efter.

Tyvärr är inte Expressen eller reklamtidningarna bättre. Till och med i viss mån DN och SvD börjar hemfalla åt detta. Kanske trots allt inte så underligt journalister strömmar väl fram och tillbaka mellan redaktionerna på samma sätt som i många andra branscher.

Höj kvalitén RADIKALT så skall jag gladeligen betala för mig. Men då får det ges bevis på någon sorts kvalité i det fria materialet annars får det vara. Jag lägger hellre pengarna på välgörenhet i dagsläget. (vilket jag också gör)

Jag trodde AB och Expressen levde i en underbar och blomstrande symbios med de tramsiga TV-program som sänds dygnet runt?

Om fri konkurrens dödar AB så är det tyvärr ett utslag av marknadskrafter. Likaväl som andra företeelser eller branscher försvunnit i Sverige tack vare bristande konkurrenskraft.

Så, nu skall jag stoppa min pipa och dra några bloss i chesterfieldfåtöljen...... ;)

cerberos skrev:
> Så, nu skall jag stoppa min pipa och dra några
> bloss i chesterfieldfåtöljen...... ;)

Och vänta på att butlern kommer in med The Times och ett glas sherry på en silverbricka? :-)

Tille skrev:
> Varför detta intresse för en artikel om Vacchi?

Det var väl det enda som krävdes för att någon skulle släppa på fördämningarna av uppdämd agression mot skvallerpressen ;)

DT skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så, nu skall jag stoppa min pipa och dra
> några
> > bloss i chesterfieldfåtöljen...... ;)
>
> Och vänta på att butlern kommer in med The Times
> och ett glas sherry på en silverbricka? :-)

Ja eller i mitt fall plocka ihop barnen och åka till läkarstation med grabben. Han har en djävulsk förkylning han har bjudit mig på också känns det som........ :)

Eller som "någon" sade:

- Säffle, får jag en kopp kaffe till!

cerberos skrev:
> Eller som "någon" sade:
>
> - Säffle, får jag en kopp kaffe till!

Om man är korrekt påläst så lyder citatet

"Säffle, kan man få en kopp kaffe"

:)

tarkovskij: Det är så många korrfel i ditt inlägg att jag inte orkade läsa klart det.

Pastis: Ja, det är klart att jag talar i egen sak... men jag tycker inte att allt vi trycker i tidningen eller lägger ut på sajten är bra. Det jag försvarar är helheten: När vi är som bäst är vi i världsklass.

Tille: Välkommen in i matchen!

/Kalle

Måste inte citattexten anges i ett sammanhang, typ.
Förövrigt köper jag ibland aftonbladet vid tågresor. Tidningen känns mycket mera läsbar än webbsidan. Det är lättare att ignorera nöjesdelen och de värsta rubrikerna verkar saknas.

Ta en screenshot, ladda upp på tex Imgur och länka in bilden hit. Innan aftonbladet hinner (om de ens orkar med det) få ner bilden kommer de flesta hunnit läsa den.

Aha, så där har vi problemet - ABs korrekturläsare orkar inte arbeta sig igenom texterna. Då finns det i varje fall en rimlig förklaring :)

Edit: [korrekturläsarens anteckningar]

KalleA skrev:
> tarkovskij: Det är så många korrfel i ditt
> inlägg att jag inte orkade läsa klart det.

Senast ändrad:
H. skrev:
> Ta en screenshot, ladda upp på tex Imgur och
> länka in bilden hit. Innan aftonbladet hinner (om
> de ens orkar med det) få ner bilden kommer de
> flesta hunnit läsa den.
>
Det var inte riktigt så jag menade. Undrade mest hur långa citat som anses OK i ett forum. Men efter lite googlande tror jag mig veta svaret.

T.o.m. Flashback stängde sin "Aftonbladet Plus"-tråd då den stred mot lagen och Flashbacks eget regelverk.

Hmm... kvällstidningar ... är det sådant som white-trash-människor läser?

Allvarligt talat - att känna avsmak för kvällstidningsjournalistik anser jag vara ett sundhetstecken. De få kvalitetsreportage som görs av typen grävande journalistik drunknar i övrig dynga. Själv trivs jag bäst med att läsa Svenskan medan jag lyssnar på P2 ;)

KalleA skrev:
> Pastis: Ja, det är klart att jag talar i egen
> sak... men jag tycker inte att allt vi trycker i
> tidningen eller lägger ut på sajten är bra. Det
> jag försvarar är helheten: När vi är som bäst
> är vi i världsklass.

Ditt argument är ungefär som att försvara en våldtäktsman med att han är är världens bästa löpare.

Vem fan bryr som om han är bra på att springa, han är fortfarande en våldtäktsman.

PerryE skrev:
> Själv trivs jag bäst med att läsa
> Svenskan medan jag lyssnar på P2 ;)

Bah, så vulgärt. Själv föredrar jag att läsa Times Literary Supplement medan jag lyssnar på cricketsändningar på BBC Radio 4.

;-)

JT skrev:
> KalleA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pastis: Ja, det är klart att jag talar i egen
> > sak... men jag tycker inte att allt vi trycker
> i
> > tidningen eller lägger ut på sajten är bra.
> Det
> > jag försvarar är helheten: När vi är som
> bäst
> > är vi i världsklass.
>
> Ditt argument är ungefär som att försvara en
> våldtäktsman med att han är är världens
> bästa löpare.
>
> Vem fan bryr som om han är bra på att springa,
> han är fortfarande en våldtäktsman.
>
Grym liknelse, synd att du inte fick med Hitler på ett hörn också. Isåfall hade det varit en fullpoängare.

En till sak som retar mej med AB på nätet är att först så finansierar man eländet med en massa reklam, och sen vill dom tydligen att man ska betala extra för att läsa dom få artiklar som verkar intressanta (pluskund)

Tillbaka
Topp