Robust brukscykel

Robust brukscykel
Hej alla cykelfantaster!

Det är så att jag behöver investera i en ny cykel, igen. Jag köpte en Vermont Eaton XXL för drygt 3,5 år sedan och har bytt bakhjul två gånger, nu senast en spricka i fälgen med risk för kollaps, till och med "fästpinnarna" under sadeln som fästs i stolpen nöttes ut och bröts, förutom allt annat som slits ut. Jag väger 125kg utan ytterkläder, och cyklar minst 12 mil i veckan. Jag älskar uppförsbackar och relativt höga hastigheter i stan, när det är möjligt. Jag handlar dagligen och har maten i påsar på styret på vägen hem. Det händer att jag måste skjutsa ett barn någon kilometer. Vilket leder mig till mitt aber. Jag behöver en robust cykel, som är trevlig att cykla på men som inte går sönder i första taget. Min cykelhandlare har en i nyskick begagnad Focus Jam 6.8 nine som de vill sälja på mig. Det gör mig absolut inget att cykeln är tung att köra i stan, mer utmaning, mer motion. Det går att ordna med en mindre pakethållare, så där är det egentligen inga problem med last. Cykeln är heldämpad, vilket är en egenskap som jag tror att jag behöver, mycket kraft behöver ju ätas upp av dämpningen istället för att gå ut i ekrarna och fälgen.
Alternativt en touringcykel. Men jag har noll koll här på vad som finns för en viking i min storlek. Kan ni ge tips och råd för vad jag kan göra. Jag har 20-25 att röra mig med, men finns det för mindre pengar så är det alltid trevligt.

Robust brukscykel
Cyklar du i skogen? Annars lär ju en hardtail eventuellt kompletterad med ett riktigt tåligt bakhjul funka bättre i stan. Det blir bra mycket billigare. Tåliga MTb-hjul ska inte gå sönder i stan bara för att man väger över 100kg.

Robust brukscykel
Jag cyklar aldrig i skogen, och kan inte tänka mig att jag skulle börja med det heller.
Det finns hjul för typ 6k som de sade borde hålla, men det kändes saftigt att sätta på min cykel som det är nu.

Robust brukscykel
Hur lång är du?
Focus-cykeln hade jag hoppat, focus lägger viktgränsen på 110kg för den, inklusive allt du ska ha med. Jag är inte van vid serviceintervall på dämpare, men 12 mil i veckan (5 timmar?) är ju en del, så ska de hålla behöver dekärlek.

Jag själv väger 115 pannor och har en touringcykel (Thorn Nomad mk2) med stålgaffel som väger död och pina men den har tagit mig på 400 mil resor med 30kg bagage och 100 mil pendling i Skåne och södra Norge och inte ett enda bekymmer.

Satsa på stötdämpning genom stora däck (Schwalbe big apple?) istället för dämpare, det räcker för stadstrafik om du nu inte kör rakt in i skarpa höga trottoarkanter i 30km/h. mindre underhåll, större driftsäkerhet, och lättare

En möjlighet är väl att få byggt ett par hjul med 36 ekrar och exempelvis touringfälgar, Ryde Andra 30/40 eller dylikt. Jag har 30-varianten på touringhojen. Tunga men robusta.

Ultegranav med 36-hål (6800-serien) har jag fått byggd upp pendlarhjul med på rekommendation, men har inte fått kört in de. Ca 100-150 mil har de väl gått. Till andra typer cyklar finns säkerligen andra navvarianter, ex shimano XT M8000.

Mindre hjuldiameter (26”) ger allmänt starkare hjul (allt annat lika). Men är inte lika vanligt idag som förr,så om man inte får de handbyggda är det svårt att veta.

vilken stad befinner du dig i? Finns kanske någon med monsterstora hojar att prova? Min finns i Malmö.

Robust brukscykel
Jag cyklar aldrig i skogen, och kan inte tänka mig att jag skulle börja med det heller.
Det finns hjul för typ 6k som de sade borde hålla, men det kändes saftigt att sätta på min cykel som det är nu.
Ska du bara cykla i stan så hade jag siktat på en Kona Unit X eller liknande odämpad modell avsedd för äventyrscykling/Mtb. 29mm hjul med stor volym lär klara det mesta. Är du orolig så kan du ju köra tubeless med cushcore både fram och bak. Ska MYCKET till att du sabbar fälgarna då. Jag väger strax under 100kg och har kört riktigt stökigt på hardtail med samma hjul utan problem.

Edit: Hittade en tråd om den med lite input.

Robust brukscykel
Hur lång är du?
Focus-cykeln hade jag hoppat, focus lägger viktgränsen på 110kg för den, inklusive allt du ska ha med. Jag är inte van vid serviceintervall på dämpare, men 12 mil i veckan (5 timmar?) är ju en del, så ska de hålla behöver dekärlek.

Jag själv väger 115 pannor och har en touringcykel (Thorn Nomad mk2) med stålgaffel som väger död och pina men den har tagit mig på 400 mil resor med 30kg bagage och 100 mil pendling i Skåne och södra Norge och inte ett enda bekymmer.

Satsa på stötdämpning genom stora däck (Schwalbe big apple?) istället för dämpare, det räcker för stadstrafik om du nu inte kör rakt in i skarpa höga trottoarkanter i 30km/h. mindre underhåll, större driftsäkerhet, och lättare

En möjlighet är väl att få byggt ett par hjul med 36 ekrar och exempelvis touringfälgar, Ryde Andra 30/40 eller dylikt. Jag har 30-varianten på touringhojen. Tunga men robusta.

Ultegranav med 36-hål (6800-serien) har jag fått byggd upp pendlarhjul med på rekommendation, men har inte fått kört in de. Ca 100-150 mil har de väl gått. Till andra typer cyklar finns säkerligen andra navvarianter, ex shimano XT M8000.

Mindre hjuldiameter (26”) ger allmänt starkare hjul (allt annat lika). Men är inte lika vanligt idag som förr,så om man inte får de handbyggda är det svårt att veta.

vilken stad befinner du dig i? Finns kanske någon med monsterstora hojar att prova? Min finns i Malmö.
Jag är drygt 189 med skor. Bor i Lund och cyklar mest där, men det blir några turer till Malmö i månaden.
Jag ska kolla in Thorn, de såg fina ut. Tack!

Robust brukscykel
Treväxlad Marathon årsmodell 1982 med fälgar av rostfritt stål och Sachs Torpedo. Håller för dig samt skjutsa din brorsa.
Modernt mög är tllverkat med hårsmånsmarginaler.
Mvh

Robust brukscykel
Hur lång är du?

Jag har god relation med killarna på Fridhems, och vi har en löpande dialog. Så det lär bli touringcykel, då jag värdesätter att kunna lasta. Jag har blivit försiktigare, men det är ändå kul att dra på uppför backen.
Jag hade en boBike barnsits för större barn som bara den vägde 15 kilo, och då var det något barn som ville åka varje dag, det var förmodligen då som sprickan i fälgen uppstod, och den använder jag inte mer.
Jag tror jag kommer att ha större nytta av en tung touring, om jag kan få tag på en Nomad, annars kommer jag bara att svära när jag handlar på Lidl ?

Robust brukscykel
Jag har god relation med killarna på Fridhems, och vi har en löpande dialog. Så det lär bli touringcykel, då jag värdesätter att kunna lasta. Jag har blivit försiktigare, men det är ändå kul att dra på uppför backen.
Jag hade en boBike barnsits för större barn som bara den vägde 15 kilo, och då var det något barn som ville åka varje dag, det var förmodligen då som sprickan i fälgen uppstod, och den använder jag inte mer.
Jag tror jag kommer att ha större nytta av en tung touring, om jag kan få tag på en Nomad, annars kommer jag bara att svära när jag handlar på Lidl ?

Vill du titta och prova på en Nomad så finns min som sagt i Malmö. Skicka PM så kan vi säkert lösa nåt. Jag är 193 cm, så ca tillräckligt nära i storlek skulle jag tro. De säljs endast av SJS Cycles (som driv/ägs av grundaren av Thorn). De har några andra poppis touring-varianter också - Raven är väl den "lättare" varianten av Nomad. När jag köpte min 2012 hade de 100-dagars no questions prova-på-garanti. Den kanske fortfarande finns.

Viktigt; Du vill inte ha en Nomad Mk1 eller Mk2 då de endast går att köra med Rohloff-växlar. I och för sig inte så dumt, men det drar iväg budgeten rejält i onödan för stadscykling.

Robust brukscykel
Vill du titta och prova på en Nomad så finns min som sagt i Malmö. Skicka PM så kan vi säkert lösa nåt. Jag är 193 cm, så ca tillräckligt nära i storlek skulle jag tro. De säljs endast av SJS Cycles (som driv/ägs av grundaren av Thorn). De har några andra poppis touring-varianter också - Raven är väl den "lättare" varianten av Nomad. När jag köpte min 2012 hade de 100-dagars no questions prova-på-garanti. Den kanske fortfarande finns.

Viktigt; Du vill inte ha en Nomad Mk1 eller Mk2 då de endast går att köra med Rohloff-växlar. I och för sig inte så dumt, men det drar iväg budgeten rejält i onödan för stadscykling.
Det kanske är lika bra att göra inför nästa besök i Malmö.
Jag har fått byta vöxelörat ett par gånger då cykeln vält eller någon klotjohan har fastnat i min cykel, så rohloff kanske inte är så hemskt tokigt ändå, även om det är 8k mer, hmmm, tål att funderas på.

Jag får götta ner mig i det tekniska om vilka specs cykeln bör ha. Passar som fin läsning när jag nattar barnen ?

Robust brukscykel
Köp en rejäl skeppshult. Svårt att se att den skulle gå sönder av vanlig cykling med din vikt.

Robust brukscykel
Det går inte att få tag på varken Thorn nomad eller Surly, som det ser ut ett tag framöver.
Men, jag fick upp ögonen för ett par andra modeller.
Genesis tour de fer 20
Trek 920 / 520. (ingen av dem klarar min vikt märkte jag)
Ridgeback Explorer.

Någon som har erfarenhet av de här modellerna?

Robust brukscykel
Varför inte? Disc trucker verkar finnas inne både i ramkit och komplett cykel på typ alla webbshoppar jag fick upp som första googleträffar.

Ifall jag vore i din sits hade jag antagligen byggt upp en Surly Ogre. Helst från ramkit för att få välja lite extra tåliga delar. Borde landa kring 20kkr för ett riktigt stabilt bygge. Men det känns kanske som ett lite väl stort projekt?

Men
Surly Ogre
Dt swiss Ex1700 hjulset
SLX växlar
Deore 4kolvsbromsar

Robust brukscykel
Varför inte? Disc trucker verkar finnas inne både i ramkit och komplett cykel på typ alla webbshoppar jag fick upp som första googleträffar.

Ifall jag vore i din sits hade jag antagligen byggt upp en Surly Ogre. Helst från ramkit för att få välja lite extra tåliga delar. Borde landa kring 20kkr för ett riktigt stabilt bygge. Men det känns kanske som ett lite väl stort projekt?

Men
Surly Ogre
Dt swiss Ex1700 hjulset
SLX växlar
Deore 4kolvsbromsar
Jag har mailat runt lite och väntar på svar, lagerstatus är låg på det mesta nu under Covid, men jag ger inte upp hoppet!
Jag får hjälp att bygga, så det är inga problem där ?

Tillbaka
Topp