Rock Shox Boxxer world cup Hjälp!

larson01

Ny medlem
Hej

Har nyligen börjat med denna underbara sport nedförsåkning och efter att ha hyrt ett par gånger kunde jag inte låta bli o köpa en cykel. dock har jag upptäckt att fram gaffeln är för mjuk för mina 95kg vilket säkert också resulterat i det oljeläkage jag ådrog mig på senaste turen.
Gaffen är en Rock shox boxxer world cup från 2011.

Efter envist google:ande tycker jag mig förstå att det är en s.kallad "solo air" är detta korrekt?

Har den i så fall varken traditionell oljedämpning eller fjäder? (oljan som läckt kan jue vara från den lilla mängd man använder som smörjmedel i ett luftgaffel ben)

Om det är "solo air" vad har man för valmöjligheter för att styva upp gaffeln förutom att fylla fylla på mer luft samt skruva på "bottom out" vredet? eller är det just det man gör?

om man har slagit dämparen i botten så det läcker en mindre mängd olja men inga andra symtom visar sig tycker ni det räcker att plocka isär över/under ben och byta damm & olje packboxarna samt invändig rengöring och ny olja?

Jag ådrog mig en mindre repa på det andra gaffelbenet hur oskadlig gör jag denna repa på bästa sett så jag inte måste byta packboxar igen efter nästa åk?

Super tack på förhand/

larson01 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Har nyligen börjat med denna underbara sport
> nedförsåkning och efter att ha hyrt ett par
> gånger kunde jag inte låta bli o köpa en cykel.
> dock har jag upptäckt att fram gaffeln är för
> mjuk för mina 95kg vilket säkert också
> resulterat i det oljeläkage jag ådrog mig på
> senaste turen.
> Gaffen är en Rock shox boxxer world cup från
> 2011.
>
>
>
> Efter envist google:ande tycker jag mig förstå
> att det är en s.kallad "solo air" är detta
> korrekt?

Ja det torde vara så. Gaffeln har en luftfjäder i ena benet och dämparkretsen i det andra.

> Har den i så fall varken traditionell
> oljedämpning eller fjäder?

Den har oljedämpning i dämparkretsen men fjädringen sker mha luftfjädern i det ena benet.

(oljan som läckt kan
> jue vara från den lilla mängd man använder som
> smörjmedel i ett luftgaffel ben)

Vart ifrån läcker det? Packboxarna? Hur mycket isf?

> Om det är "solo air" vad har man för
> valmöjligheter för att styva upp gaffeln
> förutom att fylla fylla på mer luft samt skruva
> på "bottom out" vredet? eller är det just det
> man gör?

För att ställa sag fyller man på luft i det ena benet. läs instruktionsboken ang tryck, det borde räcka.

> om man har slagit dämparen i botten så det
> läcker en mindre mängd olja men inga andra
> symtom visar sig tycker ni det räcker att plocka
> isär över/under ben och byta damm & olje
> packboxarna samt invändig rengöring och ny
> olja?

Det är alltid bra att hålla packningar i gott skick, så gör det. Instruktionsmanualen innehåller bla serviceintervaller på sådant. Den kan du ladda ned från Srams hemsida.

> Jag ådrog mig en mindre repa på det andra
> gaffelbenet hur oskadlig gör jag denna repa på
> bästa sett så jag inte måste byta packboxar
> igen efter nästa åk?

Kika på den gode Kebarbs tråd om vad som fungerar bäst när det gäller att lägga igen repor.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1002721

Jag antar förövrigt att du menar innerbenen (de guldaktiga) när du skriver "det andra benet"

> Super tack på förhand/

För all del.

Tack för bra svar.

japp det läcker lite ur den högra packboxen (ur åkarens perspektiv) det är också den delan som har den där oljedämparkolven (dämparkrets) så den har förmodligen sprungit läck hoppas det räcker med att byta packningarna annars blir det nog lite dyrare. för oljan är väl då helt innersluten i den där kolven? Se bifogad ritning, detalj 23

Är det vanligt att man har sönder de inre delarna i en gaffel? (undantaget o-ringar o packningar som natruligtvis slits)

Grymt tips för repor på innerbenet, Japp det var innerben jag menade, torde räcka med 1200 våtpapper o autosol i mitt fall!

jag bifogar en ritning nedan !obs jag har varit inne o tagit bort alla delar som inte hör till min gaffel på den, för orginal se sram:s hemsida reservdels katalog 2012

här e bilden, misslyckades i första försöket
hoppas den kan hjälpa andra
boxxerwc2011.jpg

larson01 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för bra svar.
>
> japp det läcker lite ur den högra packboxen (ur
> åkarens perspektiv) det är också den delan som
> har den där oljedämparkolven (dämparkrets) så
> den har förmodligen sprungit läck hoppas det
> räcker med att byta packningarna annars blir det
> nog lite dyrare. för oljan är väl då helt
> innersluten i den där kolven? Se bifogad ritning,
> detalj 23
>
Rockshox kör med oljor på två ställen i sina gafflar, en smörjolja mellan ytter- och innerbenen och en i dämparkretsen som är helt innesluten i innerbenet. Det är antagligen smörjoljan som kommer ut. Meningen med denna olja är att den ska lägga sig som en oljefilm mellan packboxar och ytterben för att sänka friktionen och hålla innerbenet fräscht. Ibland kommer det ut lite extra av en eller annan anledning. Har du en repa på innerbenen så kommer mer olja läcka ut genom att repan fungerar som en "skopa" om du förstår vad jag menar?

> Är det vanligt att man har sönder de inre
> delarna i en gaffel? (undantaget o-ringar o
> packningar som natruligtvis slits)

Vet ej.
>
> Grymt tips för repor på innerbenet, Japp det var
> innerben jag menade, torde räcka med 1200
> våtpapper o autosol i mitt fall!

Grym tråd de där!
>
> jag bifogar en ritning nedan !obs jag har varit
> inne o tagit bort alla delar som inte hör till
> min gaffel på den, för orginal se sram:s hemsida
> reservdels katalog 2012
ursäkta för det sena svaret.

Största problemet med dämpat fram för mig är att den är för mjuk när man står upp, och för hård när man sitter ner.
Det är väl för att vikt-balansen ändras så väldigt mycket beroende på detta.

Jag har en RS Boxxer RC 2011 och den har nu börjat läcka lite olja, ska nu byta olja o ta isär o rengöra osv, hur viktigt är det att man använder 5wt olja i överbenen och 15wt olja i nerebenen? Jag kommer även byta dust seal'en och pressure seal'n.

Läste lite i tråden och har precis kört 5 dagar i åre (första turen med min nya begagnade dh) och jag kör väldigt mjuk dämpning, nästan så att den slår igenom vid hoppen, väger då 88 pannor så, tips på hur man kan ställa in dämparn bra? läste att de kan börja läcka för att man kör för mjukt, kan detta bero på varför det börjar läcka i gaffeln?

Grymt tacksam för snabbt svar! // Victor

Det är relativt viktigt att du använder 5wt i komp-delen (som du inte behöver ta isär om du bara skall byta tätningarna i ytterbenen) då portar etc. är designat för detta.

Sedan kan du köra lite vad som helst i ytterbenen, inte supertung olja men har du bara 5wt eller 10wt hemma så går det bra att använda i ytterbenen med. Några upplever att gaffeln blir en smula mer responsiv med tunnare än rekommenderad olja i ytterbenen.

Det kan vara idé att byta fjäder om du bottnar ur gaffeln hela tiden. Om den använder full slaglängd är det bara bra men inte om du slår igenom hela tiden.

Man bör köra med lite kompression påslagen (+) för att slippa att den dyker under inbromsningar men slår den lätt igenom så gå upp ett steg i fjäderhårdhet.

Du kanske skall ha 30-35% SAG för utförsåkning, det är hur mycket gaffeln sjunker ihop med bara dig ståendes i attackposition. Detta är väldigt subjektivt så ta det med en nypa salt.

Kör du gaffeln tokmjuk och smäller den i botten hela tiden så kan den ta skada av detta, att den skulle börja läcka är i så fall en följd av en skadad gaffel.

Med din vikt skall du nog köra FIRM (blå fjäder) eller möjligen ett steg hårdare beroende på terräng/åkstil.

Tillbaka
Topp