Rock Shox-hjälp!

Halcan76

Aktiv medlem
Rock Shox-hjälp!
Hej!

Har en Rock Shox rct3 med 160mm slaglängd. När den är helt obelastad (framhjul hänger i luften) så "fattas" det ca 30 mm slaglängd. Jag kan dra ut gafflen så jag kommer upp i ca 150 mm slag. Vad beror detta på?

/Torbjörn

Rock Shox-hjälp!
Förmodligen att utjämningen mellan positiva och negativa kammaren i luftfjädern inte fungerar. Man behöver ta isär den och ta bort överflödigt fett.

Rock Shox-hjälp!
Antingen övertryck i negativa kammaren eller undertryck i nederbenen. Troligen det senare. Fram med buntband och tryck ner mellan innerrör och packning.

Rock Shox-hjälp!
BjornR sa:
Antingen övertryck i negativa kammaren eller undertryck i nederbenen. Troligen det senare. Fram med buntband och tryck ner mellan innerrör och packning.

Blir det bara en kortsiktig lösning med tanke på jofahjalms inlägg? Tänker att det blir snart samma fort igen om det beror på fett?

Rock Shox-hjälp!
Jag tror på Jofas teori. Det kan hända att du kan lösa det genom att pumpa upp gaffeln till angivet maxtryck och sedan dra isär den så hårt du kan.

Men troligen får du ta isär den. Då ska du hålla koll på om luftfjädern drar ihop sig eller om den kan åka ut helt.

Rock Shox-hjälp!
Vilken gaffel och årsmodell är det?
Tidigare årsmodeller hade en ventil under bulten i botten på luftsidan där man kunde släppa ut övertryck i negativa kammaren.

Tillbaka
Topp