Rock shpx reba race helt lås gaffel?

Hej

Har köpt en ny gaffel rock shox reba race.
Fungerar bra tills jag fick för mig att finjustera lite eftersom jag tycker
dämpningen var lite hård samt att den inte var tillräckligt låst i i "låst läge"
via Push lock. För (mycket glapp).

Tömde gaffeln på på lite luft sen blev den helt stum det hjälpte heller inte att pumpa upp gaffeln
med rätt tryck likadan ändå? Mao jag har lyckats med att få gaffeln helt stel, mycket märkligt!

Någons om ha något tips vad som hänt och hur det åtgärdas, innan jag kontaktar min säljare
för råd?

Känns som gaffeln har låst sig på något sätt, alla reglage verkar funka kan tilläggas!

Kolla så att det inte är lås-reglaget som "taggar över".
Det hände mig en gång. Jag tog i för hårt på lås-reglaget, sen när jag skulle låsa upp, så var det bara plast vredet som rörde sig, men sexkant axlen under hoppade över i reglaget. Lossa insex skruven på plastreglaget och testa att vrida försiktigt med en liten nyckel på axeln som sticker upp.

Kan du möjligen ha fått "obalans" i trycket mellan negativa och positiva kammaren? När du labbade med lufttrycket, justerade du i båda kammrarna?

Prova att släppa ut alla luft i både positiva och negativa kammaren och pumpa sedan i luft igen.

Tjena.

RS har haft lite problem med en del rebor som inte behåller oljan i motion-controllen, den läcker istället ut i höger ytterben. Detta leder till en hydraulisk låsning. Ta tillbaka gaffeln till det stället där du köpte den, det är ett garantiärende.

Det finns fler trådar här på happy om detta, även hur det hela uppstår... för det orkar jag inte berätta, för nu ska jag kolla zlaataaan;)

Hur mycket tryck i respektive kammare är lämpligt för mig som väger 85 kg?
Sen undrar jag lite vad den övrekammaren "gör", dvs hur dämparen arbetar vid högre och lägre tryck?

Hej

Verkar som någon packning eller gått sönder gaffeln är återlämnad för service!
Dessa gafflar har detta problem emellanåt enligt tillverkaren.

Tack för alla svar..... Kanon med dett forum

Svar på:
Hur mycket tryck i respektive kammare är lämpligt för mig som väger 85 kg?
Sen undrar jag lite vad den övrekammaren "gör", dvs hur dämparen arbetar vid högre och lägre tryck?

SVAR: 140 psi enligt tabellen på gaffeln om man väger 85 kg! Trycket är beroende på vikten på cyklisten ju mer man väger desto mer lufttryck!

/Peter

Tillbaka
Topp