RockShox Monarch Upgrade Kit

fireon

Medlem
Hej,

Jag sitter på en Monarch RT3 och funderar på att uppgradera till en DebonAir-luftburk.

https://www.bike-components.de/en/R...e-Kit-fuer-Monarch-RT3-ab-Modell-2013-p49926/

Är det någon här som har gjort denna uppgradering eller som har kört Monarchen med och utan DebonAir?

Är det värt en tusenlapp? Low speed compression ska ju bli bättre. Frågan är om man kommer att känna någon skillnad eller om det är bättre att lägga de pengarna på något annat? Jag tycker att dämparen idag slår igenom lite väl lätt ibland.

Hur är montering, behöver jag RockShox Dynamic Seal Grease?

Kör mest i Änggårdsbergen i Göteborg.

Räkna 5-10% procentenheter mer häng än vad du har nu. Kompressionen är densamma men kraften att röra dämparen till 50% är lägre. Så i princip kan du öka trycket och ändå ha samma finkänslighet i början av slaget.

Volymband som C-dale länkar gör en liten skillnad på progressiviteten, men pga designen på luftburken så blir det bara marginellt. Jag märker ingen skillnad på 0 eller 9,5 band.

s1200_slideshow_photo_1434511038.jpg

Jag har kört massor av olika monarch. Det är helt klart mätbar skillnad på en Monarch RL utan debonair och en Monarch RT3 med debonair. Jag vet däremot inte om jag hade betalt 1000 kr för skillnaden. En extra service är nog mer värt.

Jag har bara kört med en Monarch, en RT DebonAir med stora burken. Har icke-debonair möjligheten att göra den mer progressiv m.h.a. gummiband?
Jag löste iaf tendensen att bottna genom att stoppa i fler gummiband i min. Den är fortfarande inte så känslig och har dåligt med stöd i mitten av slaget (men duger åt mig).

Tack för svaren allihopa! Jag hade tänkt att sätta i några bottomless rings i den för att minska genomslagen men då det ändå går på en 200 kr inklusive frakt så kändes det nästan värt att utöka volymen i både den positiva och negativa kammaren för 800 kr till. Man får ju nämligen med bottomless rings.

Har iaf beställt ett uppgraderingskit nu. Återkommer förhoppningsvis i april med utlåtande!

Om någon vill läsa lite om vad Sram säger om uppgraderingen så kan man göra det här: https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...narch-debonair-shock-sleeve-upgrade-14-48907/

Senast ändrad:
Jag är lite inne på att göra samma uppgradering. Har också problem med att den bottnar ur lite väl hårt då och då.

Var det värt det tycker du?

jhdrn sa:
Jag är lite inne på att göra samma uppgradering. Har också problem med att den bottnar ur lite väl hårt då och då.

Var det värt det tycker du?

Jag är nöjd med uppgraderingen. Har fyra bottomless rings i nu men kommer nog lägga dit fler vid tillfälle. Jag upplever cykeln som mer plush och följsam med bakhjulet mer i backen. Får dock köra väldigt mycket högre tryck pga den större volymen. Har 275 PSI och 25% sagt nu på mina ca 85 kg. Kompressionen får jag även köra väldigt lågt inställd nu.

Innan hade jag 30% sag och då slog den fortfarande igenom rätt mycket. Jag skulle säga att uppgraderingen är värd om man kör en hel del stökig stig där man vill ha hjulet i backen bättre och känna ett bättre flyt. Kör man mer åt XC hållet så hade jag dock inte rekommenderat att uppgradera.

Tillbaka
Topp