Rockshox Recon SL 100mm

• Trådstartare Trådstartare Zac
  • Start datum Start datum

Zac

Ny medlem
Rockshox Recon SL 100mm
Hej!

Jag undrar om Rockshox Recon SL 100mm passar om man cyklar på mindre stigar, grusvägar, asfalt samt en del grövre körning över stock och sten? Det sistnämda kanske har en fördelning på 25% av den totala sträckan.
Kommer jag att behöva en luftpump för att justera denna dämpare?
Jag vet att Reba dämparna är snäppet bättre men frågan är om det är värt det för min typ av cykling.
Av cykelmodellerna jag tittat på är det en prisskillnad på över 2000:-

MVH Simon

Rockshox Recon SL 100mm
Zac skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag undrar om Rockshox Recon SL 100mm passar om man cyklar på mindre stigar, grusvägar, asfalt
> samt en del grövre körning över stock och sten?

Oh ja! Den kommer ju inte automatiskt svälja en rejäl stock eller stora stenar, men det gör ju ingen gaffel :)

> Kommer jag att behöva en luftpump för att justera denna dämpare?

Om det är luftfjädervarianten av Recon behövs det en specifik pump för just luftgafflar. Annars om det är en stålfjäder så är det en justerratt (preload) för att ställa in fjäderhårdheten. Om du är mycket lätt eller tung kan du komma att behöva byta stålfjäder i det senare fallet. En sådan kostar ca 2-300 kr (exkl arbetskostnad om du inte gör det själv).

> Jag vet att Reba dämparna är snäppet bättre men frågan är om det är värt det för min typ
> av cykling.

Det är ju enklare dämparkonstruktion i det enklare modellerna av Recon och annat materialval, men fungerar bra ändå. Har själv kört med både Reba och Tora 302 (serien under Recon). Visst är det skillnad, men jag tyckte att Toran gjorde sitt jobb mycket bra om än ganska tung (en bit över 2 kg). Jag tror inte du kommer bli missnöjd.

Tillbaka
Topp