Rockshox Reverb vs Specialized Command Post

Matthias87

Aktiv medlem
Varit mycket snack om höj- och sänkbara sadelstolpar den senaste tiden, så var helt säker på att det skulle finnas en tråd om detta på Happy. Hittade ingen dock, så jag slänger upp denna.
Om det redan finns en bra tråd så får någon moderator gärna ta bort denna?

Vilken stolpe är det som gäller idag? Vet att väldigt många kör på Reverben.
Tänkte precis lägga en order på en Reverb Stealh 125mm, men fick i sista stund höra om Specialized Command Post, som tydligen ska vara bra - driftsäker och även lite lättare än Reverben.

Jag vill ha en med intern dragning och 125mm travel. Gravity Droppern som jag har nu har ju fungerat ypperligt, men den har inte intern dragning och är ful som stryk.

Vad säger Happy-experterna?

Senast ändrad:
Det finns massvis med trådar, de flesta använder dock anglicismen dropperpost av någon anledning (kanske för att höj- och sänksadel är jobbigt att skriva).. och google som sökmotor istf den interna. Testa. :-)

Hur som helst, MBUK testade billiga (<£200) sänkstolpar i senaste numret, och gav högst betyg till Specialized-stolpen. Minns dock inte anledningarna, men kan posta det när jag kommer hem ikväll. Den har iaf 125mm travel, dock tror jag den interna varianten kostar £50 mer än den de kollade på..

En faktor som jag inte tror de tog upp var dock hur den funkar över längre tid, och hur enkel den är att serva .. vilket helt klart är värt att väga in.

Senast ändrad:
När jag så småningom skaffar dropper så blir det sannolikt en Thomson. Dyr, men verkar vara värd det om man vill ha tillförlitlighet.

Eftersom det redan fanns trådar döper jag om denna.

Vad tror folket om Command Post IR? Den verkar ju ligga på ungefär samma pris som Reverben.
Jag tycker det verkar som väldigt många har problem med Reverben och att många klagar på känslan/glapp i handtaget. Stämmer detta eller?

Nu är jag inte Crossmax, men jag väljer att ta åt mig av tacket iaf. ;-)

Här är MBUKs sammanfattning:
dropperposts.jpg

Fö har väl Specialized fasta lägen, till skillnad från många andra?

Jag är också ute efter en hisspinne till nya hojen.
Lutar åt antingen en X-fusion HiLo eller en Reverb.
Är egentligen mest sugen på en HiLo men efter idogt webshopsurfande och lurking på eBay så verkar det som att man kan hitta en Reverb för knappt tusingen billigare.

Båda finns som med intern dragning (Strate respektive Stealth)
Verkar som att alla stolpar dras med problem och det verkar vara en fråga om när snarare än om dom går sönder.
Tror knappast att det handlar om att Reverb'en är bäst med tanke på sin popularitet utan snarare att den möjligen är minst sämst.

Jag har läst på om Command Posten också och den får bra kritik men en detalj som är bra att känna till är att den har en tre-stegs-funktion och är således inte steglös som HiLo/Reverb...

Edit:
Kolla Bike-Components för riktigt bra priser på Reverb

Senast ändrad:
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom det redan fanns trådar döper jag om
> denna.
>
> Vad tror folket om Command Post IR? Den verkar ju
> ligga på ungefär samma pris som Reverben.
> Jag tycker det verkar som väldigt många har
> problem med Reverben och att många klagar på
> känslan/glapp i handtaget. Stämmer detta eller?

Jupp. Jag har haft ett par Reverbs på olika cyklar utan problem med Command Posten på min cykel idag känns riktigt bra. speciellt med SRLreglaget när jag inte har framväxel. Gillar de tre lägena den har med. Annars kommer snart nya IRcc med en massa steg.

Fördel med mekanisk stolpe är att man kan dra den upp eller ner och den låser alltid i lägena oavsett temperatur eller hur dåligt servad stolpen är. en Reverb kan ju leva sitt eget liv om inte allt är perfekt.

Tack Zinkpasta och ni andra :)

Att Command Posten har fasta steg tycker jag bara är bra. Förstår inte riktigt meningen med steglöst, så centimeterpetigt är det ju inte med vart sadeln är. Då vill jag hellre att den är på ett ställe jag är van vid hela tiden.

Vart hittar man Command Posten för 200 pund? Billigaste jag hittar är 250 pund.

Fattar inte varför du snackar pund men du lär hitta en chefspinne för under GBP200 ganska lätt.
Kolla eBay för det finns en massa billiga såna där. Folk som fått för sig att man måste ha en trendlig Reverb som säljer sina nya eller i princip oanvända där som de just plockat av sin nya hoj.

Aldrig provat nån steg-pinne så det kanske är smutt som fan men inbillar mig att jag inte vill "leta" efter hålen när jag vill sänka snabbt. Men som sagt, aldrig provat så det kanske är toklätt.
Vet dock att HiLo har mjukare gång och inte slår i klockspelet lika mkt som en CP gör
Dessutom har den väldigt smidigt reglage..

Cerro: När kan man få tag i en steglös CP och vad kommer butikspris landa på tror du?
Och vad står CC för?

Själv gillar jag att cp,n är så snabb upp & nej har aldrig för ont av den. Första höll 6 månader då fick jag en ny. Den har funkat ett år eller så men nu har jag beställt en service sats pga att den läcker luft, så man måste pumpa varannan timme..för art den ska orka upp.

Klavikel: Jag snackade pund för att jag jämförde med priset i MBUK. Jag hittar Command Posten för 200 pund på Evanscyles. Finns inget billigare på Ebay, iaf inte som skickar till Sverige.

EST: Kör du IR-versionen? Vilken årsmodell har du nu?

Jag har haft en HILO och den var jättebra. Kolla även på xfusions hemsida hur lättservad den är!
Jag hade inte min så länge att jag behövde serva den men det verkar mycket enkelt.

prahna: Var hittade du din HiLo?
Har dammsugit hela internet men den verkar ligga högt i pris. Konstigt nog eftersom deras omtyckta gafflar kostar en bra slant under konkurrenterna i samma segment.

Eller nån annan som har tips om var hitta en X-Fusion?

Mattias prova att maila säljare direkt på eBay och fråga om de kan tänka sig att lev. till Svea.
Jag har lyckats flera ggr. med att göra så och det brukar inte vara ngt problem om man slår till på "buy it now"-pris typ.
Är d bara en välrenommerad säljare alt. butik så är d ok att göra så ;0)

Klavikel skrev:
> Aldrig provat nån steg-pinne så det kanske är
> smutt som fan men inbillar mig att jag inte vill
> "leta" efter hålen när jag vill sänka snabbt.
> Men som sagt, aldrig provat så det kanske är
> toklätt.
> Vet dock att HiLo har mjukare gång och inte slår
> i klockspelet lika mkt som en CP gör
> Dessutom har den väldigt smidigt reglage..
>
> Cerro: När kan man få tag i en steglös CP och
> vad kommer butikspris landa på tror du?
> Och vad står CC för?

Behöver inte leta efter hålen. jag droppar min typ halvvägs och så går den upp till rätt läge själv, smidigt. då vet jag alltid hur långt den är sänkt med.

Har ingen aning om när den kommer faktiskt, förutom att den sitter på den nya Stumpjumpern vi fått in. cc står för cruise control

Jag har haft min CP två år.
Har faktisk inte krånglat nångång (peppar, peppar...)
Bara torkat av och smort in innerstolpen då och då.
Det fasta trailläget upplever jag som positivt då muskelminnet snabbt lär sig var sadeln är.
Reglaget kanske inte är det bästa men gubbcyklar man som jag, så är det inga problem :-)

Den första var den kassa med en röd rund grej som höll sadeln. Blacklight eller vad den nu heter har jag nu mycket smidigare gång å allt sånt.

Jag har haft både cp och reverb. Första gången jag käpte en hoj med cp så gillade jag den inte reglaget sög och jag hade framväxel så jag kunde inte göra framväxelmanövern.

Då bytte jag till en reverb. Men till nya hojen har jag en CP med slr-reglage. Funkar klockrent! Jag gillar fasta lägen, lättare att hålla koll på tycker jag.

Det problem jag haft är att fjädern på stolpen geggar ihop lite när det sprutar upp mkt lera och grejs, då fjädrar den inte alltid tillbaka ordentligt. Men det var ju exceptionellt geggigt i falun.

Jag har kört båda och gillar CPn lite mer än Reverben. Reglaget sitter lite bättre till på CPn, den är aningen lättare att trycka ned och det är rätt bra med ett fast läge någon centimeter ned. Reverben har jag behövt lufta en hel del vilket inte direkt bidragit positivt...

Nu kommer dock CPn bytas ut mot en YEP som är enklare att kontrollera, både avseende reglage och tryck för att sänka den. Hoppas det ska ge bättre flyt på banor där man vill sänka ofta.

Trist att Spesh överger trailläget för cc. Nån som har koll på hur stort hål i ramen man behöver för en CPIR? De är precis att jag får igenom RS Connectmajig, är CP'ns koppling större eller mindre?

Tack för alla nya svar.

Har väl i princip bestämt mig för en CP. Är inte sugen på att lufta en Reverb titt som tätt, och så väger den lite mer om man ska vara sådan.

Setback, det är att sadeln hamnar lite bakom stolpen eller?

Matthias87 skrev:
> Setback, det är att sadeln hamnar lite bakom
> stolpen eller?

jepp

happymtb.fr skrev:
> Det som jag tycker kan vara begränsande med CP
> är att den har setback.

Detta är mitt problem också. Hade hellre köpt en CP för jag inbillat mig att fasta lägen passar mig bättre.

Tycker dock sadeln är lite i bakersta läget redan nu utan setback, tror att 20mm till hade blivit för mycket.

Är det någon som har den nya CPn och har lust att ta ett kort på sadelfästet? Är det 20 fasta millimeter eller går det att flytta på något?

2016 års modeller kommer tydligen med en ny stolpe:Command Post IRcc seatpost features 12 positions of up to 125mm of height adjustability

/S

Henrik83 skrev:
> Trist att Spesh överger trailläget för cc. Nån
> som har koll på hur stort hål i ramen man
> behöver för en CPIR? De är precis att jag får
> igenom RS Connectmajig, är CP'ns koppling större
> eller mindre?

mindre, är ju bara ett vajerhölje.

C-dale: Det skrevs om de lite tidigare i tråden ja. Provade en sådan idag

C-dale skrev:
> 2016 års modeller kommer tydligen med en ny
> stolpe:Command Post IRcc seatpost features 12
> positions of up to 125mm of height adjustability
>
> /S

Meh, jag vill ha 150mm! Inte 12 lägen!

Matthias87 skrev:
> Tack för alla nya svar.
>
> Har väl i princip bestämt mig för en CP. Är
> inte sugen på att lufta en Reverb titt som tätt,
> och så väger den lite mer om man ska vara
> sådan.
>
> Setback, det är att sadeln hamnar lite bakom
> stolpen eller?

Jag har 2 reverb och har aldrig luftat nån av dem, kanske cyklar för lite ?

Jag har sagt det förut, men det skadar väl inte att upprepa sig lite...

Jag körde tidigare på en Commandpost av äldre modell. Klanderfri funktion trots åldern. Nu kör jag på en Reverb från 2015.

Det egentligen största lyftet (enda?) är att den är steglös. Jag tycker det är fantastiskt skönt eftersom jag är lite av en tävlingsmänniska. Då blir jag frustrerad av att behöva leta upp lägena som man behövde med cp'n. Jag kör i princip Reverben i två lägen, "uppe" (lyssna efter klonket när den slår upp) eller "ur vägen". Det senare läget är flytande beroende på situationen. Det kan vara i botten men det kan också vara på något odefinierbart ställe där den helt enkelt är ur vägen. Bara att trycka in reglaget, låta sadeln sjunka ner en bit och sen släppa reglaget. Mkt bra vid race och Strava-hets. :)

Ser att folk pratar om Hilon och X-fusion. Skulle bara vilja säga typ VARNING VARNING VARNING!!!!

Jag bytte tre sådanna på en sommar. Skitstolpe rent ut sagt.

Vill ni ha en stolpe med samma reglage så är det YEPcomponents. Som gäller. Klart bättre på allt. Tycker den spöar RS rätt gott med.

Bumpar lite. Sugen på en ny stolpe till min Camber. Men funderar på om det inte ska bli en CP, men lite osäker på vilken modell som passar. Har ca 20 cm instick i ramen. Hur gick det för trådskaparen?

Hörni min CP var mera paj än jag trodde inuti spännhylsan var av som vanligt med. Så jag tänkte att jag kanske ska köpa en till så länge nu när det är sommar för delarna lär ju ta ett tag att få hem...
Är Nukeproof OKLO nåt att ha eller nån som har en Ø31,6mm liggandes & vill sälja till mig??? Så jag kan åka lite HT ;)

Kolla in 9 piont8 deras nya stolpar ser grymt fina ut finns även i 150mm slag. Detta är stolpen som jag helst skulle vilja köpt men surt att handa från staterna med tull osv svårt att veta exakt vad slut summan blir och jag är ju lite snål? så det fick bli en 125mm reverb stelth från bike Components till diy bansheen. Hoppas den kommer på mån☺
/M

Senast ändrad:
Har en gammal regerb med visst servicebehov att sälja? den sjunker lite när man sätter sig annars funkar den fint. Den är din för 800kr plus frakt.
31,6 100mm dropp och 400 lång med höger reglage.

Magnus.Bovall skrev:
> Orkar inte just nu, har börjat men jag lägger
> det på is lite.
> Just nu så vill jag bara cykla! Så jag best en i
> stället.
> /M

Meh.. Jag hoppades ju på den oxå.. Trodde faktiskt att du var en sån som inte ville använda grejerna utan att det var själva byggandet som var grejen.. Vinterprojekt kanske?

Vart på semester, så inte kunnat svara. Men har precis beställt en CP-stolpe nu, så lämnar lite input här när jag hunnit använda den.

Tillbaka
Topp