Röd pickup som sotar cyklister

• Trådstartare Trådstartare BMF
  • Start datum Start datum
Vore intressant att införa en ny typ av bötesstraff som gör att sådana här personer kan dömas till dyrare bränslepriser vid trafikföreteelser. Vi snackar inte 2% utan snarare 50%, 100%, 150% osv. I min fantasi skulle det användas vid just sådana här fall av miljöbrott och inte tex när man kört för fort. Kan även appliceras på veteranbilar och annat som inte har samma strikta miljökrav utan att miljöbrott begåtts eftersom tanken är att det ska vara sällan-bilar som används av entusiaster mest på utställningar, cruising enstaka gånger osv.

Om politik inte hade varit förbjudet på det här forumet hade jag sagt ”rösta på mig nästa val”.
Du får köra en kampanj likt danska komikern Jacob Haugård som valdes in nångång på nittiotalet på löftet om ständig medvind för alla på cykelbanorna. Den politiken torde falla i god jord här. Sen tar du det övriga när du tagit din plats.

Japp. Tror det var på reddit dom länkade till någon grupp på fb som heter truckers paradise och där hyllas han av alla.
I'm not surprised. :cry: 🥲 😅

Det är trots allt lite tragikomiskt detta med vissa halvgalna personer som sticker ut (inte allt för sällan på vischan). Sedan är det skojigt när de anklagar cyklister för att vara mesiga medan de har en egen testosteronnivå som sannolikt ligger på närmast minusnivå. För min del får de gärna sakta in för en givande diskussion :sneaky: (problemet är väl att halva traktens trash då hoppar ut 🙃...).

Senast ändrad:
Fast lite svårt att få till... ?
Kameror som läser av regskylt vid varje pump?
Edit. Till farfars förslag
BankID vid pumpen. För att skydda barnen såklart. Självklart ska lösningen krångla också så att det blir halvt omöjligt att pumpa även för ostraffade bilister. Lägger in regelbundna driftstopp i tjänsten så att den helt ligger nere inför storhelger. Kanske till och med inför nåt i stil med cigarettförsäljningsförbudet i UK (?) där man inte får köpa cigg alls om man är född efter ett visst årtal. Fast för bensin och diesel.

Varje person ska också få ett cykelbidrag per cykel man äger. 5000 kr per år. Plus milersättning.

Jag ska i alla fall köra fler grusrundor i Sorunda. Får man se Persbrandt i sin porsche och micke kranbil så är det ju en sorundaklassiker.
Tyvärr verkar han röra sig lite överallt i Stockholm/söderort. Både pga jobb och sina filmade influencer-pranks. Finns nog tyvärr en risk att han får för sig att köra rally på grusvägarna också tyvärr.

Du får köra en kampanj likt danska komikern Jacob Haugård som valdes in nångång på nittiotalet på löftet om ständig medvind för alla på cykelbanorna. Den politiken torde falla i god jord här. Sen tar du det övriga när du tagit din plats.
Ber regeringskansliet ta hjälp av forskare för hur vi skulle kunna använda vindkraftverk till detta. Bra idé! Inte konstigt att danskarna ligger före oss i mycket.

Borde ju både kunna vara en personlig procentsats, och en kopplad till fordonet. Så blir det också ekonomiskt kännbart genom tappat andrahandsvärde. Och så kan man inte låta någon annan tanka bilen och komma undan.

Borde ju både kunna vara en personlig procentsats, och en kopplad till fordonet. Så blir det också ekonomiskt kännbart genom tappat andrahandsvärde. Och så kan man inte låta någon annan tanka bilen och komma undan.
Mycket smart tänkt! Då kan man inte komma undan genom att köra en annan bil heller. Regnumret måste kopplas till pumpen av personalen inne på macken så att det inte går att fuska heller. Samt att personalen får info om bilen med färg, tillverkare, modell osv så att dom snabbt kan göra en kontroll på att regnumret överensstämmer med bilen. På så sätt sker inget fusk med falska plåtar heller.

I'm not surprised. :cry: 🥲 😅

Det är trots allt lite tragikomiskt detta med vissa halvgalna personer som sticker ut (inte allt för sällan på vischan). Sedan är det skojigt när de anklagar cyklister för att vara mesiga medan de har en egen testosteronnivå som sannolikt ligger på närmast minusnivå. För min del får de gärna sakta in för en givande diskussion :sneaky: (problemet är väl att halva traktens trash då hoppar ut 🙃...).

Länka till denna tråden i fb gruppen så kanske någon kommer in och diskuterar.👍😀

Vore intressant att införa en ny typ av bötesstraff som gör att sådana här personer kan dömas till dyrare bränslepriser vid trafikföreteelser. Vi snackar inte 2% utan snarare 50%, 100%, 150% osv. I min fantasi skulle det användas vid just sådana här fall av miljöbrott och inte tex när man kört för fort. Kan även appliceras på veteranbilar och annat som inte har samma strikta miljökrav utan att miljöbrott begåtts eftersom tanken är att det ska vara sällan-bilar som används av entusiaster mest på utställningar, cruising enstaka gånger osv.

Om politik inte hade varit förbjudet på det här forumet hade jag sagt ”rösta på mig nästa val”.
Meningslöst. Kommer bara tanka villaolja eller liknande istället.

Bättre vore av med körkortet i ett år, samt fotboja i 10 år. Sen går det att knyta fanskapet till allt som anmäls mot honom i framtiden. Gör han om samma skit eller nåt liknande så fängelse i 5 år och aldrig mer körkort.

Meeen, saft och bullar blir det nog istället. Verkar ju funka skitbra.

Ja håll politik borta. Att spekulera om vilket parti personer med Thai anknytning röstar på känns extremt långsökt och icke relevant? :unsure: :unsure: Bäst är väl ändå att behandla människor som individer? Idioter finns överallt totalt oavsett var ens mamma eller pappa nu råkar komma ifrån.
Förvisso...Men om galningen i fråga är på riktigt, kan jag knappt klassa honom som individ ens...

Kamelen driver inte bara med journalisterna utan även i flera klipp där han stoppas av polisen!

"" Influencers: Här dränker motormannen cyklister i avgasrök - Publicerad 29 maj (Uppdaterad 2 juni)

Dagens ETC ”Rolling coal” kallas fenomenet där bilentusiaster med modifierade dieselfordon sprutar ut stora avgasmoln. Nu har den amerikanska trenden kommit till Sverige.
I ett videoklipp som setts över 900 000 gånger dränks två cyklister i tjock svart rök från en amerikansk pickup.

Samtidigt varnar experter för att beteendet inte bara är en hälso- och miljöfara – det kan också vara brottsligt.

”Rolling coal” handlar om att förare av dieselfordon modifierar motorer och avgasrening för att medvetet spruta ut stora mängder svart avgasrök – ofta mot elbilar eller förbipasserande gång- och cykeltrafikanter.

Företeelsen är vanlig i USA och sprids på sociala medier, där den ofta beskrivs som en protest mot miljöregler och vad som uppfattas som en ”PK-elit”.

Trenden har nu börjat uppmärksammas i Sverige, och här kallar polisen fenomenet för ”svärtning”.

Virala svärtningsklipp
En motorinfluencer från en mindre ort i Mellansverige har i sina kanaler på Instagram, Tiktok och Youtube bland annat delat videor där han ”svärtar ner” förbipasserande cyklister. I andra filmklipp driver han med Greta Thunberg och klimatbudskap i allmänhet. Bilen han äger och gärna visar gärna upp är en Dodge Ram 2500 – en tung amerikansk pickup med dieselmotor.

På både Instagram och Tiktok har han pinnat och framhävt en av svärtningsfilmerna, som sammanlagt fått över en miljon visningar. När Dagens ETC ringer upp säger han sig dock vara ångerfull.

– Vi visste inte att de fick lite rök på sig. Det var ju inte meningen, vi fick väldigt mycket klimatångest över det.

Influencern hävdar att han inte körde bilen, utan satt i passagerarsätet. Föraren ska enligt honom i stället ha varit en vän. Han säger också att han är förvånad över det stora genomslaget och alla kommentarer som strömmat in.

– Jag trodde inte att videon skulle dra iväg så mycket. Det är faktiskt en från USA som har hört av sig och bett om att få en ansiktsmålning av mig.

En ansiktsmålning innebär i sammanhanget att en person dränks av svart rök till den grad att den lämnar ett sotigt avtryck på huden.

”Får sån jävla klimatångest”
Motormannen säger att den svarta röken beror på att ”det inte går bra för honom och hans bilar.”

– De går sönder hela tiden och ryker ibland. Man får sån jävla klimatångest bara. Men vi gör ju vårt bästa för att klimatkompensera.

Vad gör du för att klimatkompensera?
– Vi har bestämt oss för att vi inte ska resa till rymden till exempel.

Och det har du möjlighet att göra?
– Det vet man aldrig. Ingen dröm är för liten. Sen går vi ut i skogen på helgerna och samlar plast i sopsäckar.

Kan vara brottsligt
Stockholmspolisens presstalesperson Marcus Björling säger att rolling coal eller svärtning skulle kunna falla under rubriceringar som ofredande och även misshandel, om det går att konstatera skada hos målsägande.

”Det skulle även kunna vara flera olika trafikbrott, till exempel onödigt utsläpp av avgaser, onödig och störande körning i bostadsbebyggelse, samt att man inte framfört sitt fordon i föreskrivet skick”, skriver han i en kommentar.

Om ljudnivån från motorn eller avgasröret är för högt eller om avgassystemet utgör en direkt säkerhetsrisk kan polisen också förbjuda fordonet från att åka från platsen.

”Man riskerar även att få brister på fordonet vid en flygande inspektion”, skriver Marcus Björling.

Marcus Björling, presstalesperson PO Stockholm Syd, polisregion Stockholm. Bild: Anna Z Ek
Rolling coal beskrivs av experter inte bara som ett potentiellt brott, utan också som en miljö- och hälsorisk.

Ågot Watne, luftmiljöexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, säger att dieselbilar med fungerande partikelfilter är byggda för att minska utsläppen av ämnen som är skadliga för hälsan.

– Om man ser svart rök handlar det om ofullständig förbränning, vilket innebär utsläpp av bland annat sotpartiklar, flyktiga organiska ämnen och i vissa fall även kolmonoxid.

Hälsoskadliga utsläpp
Hon ser inte enstaka exponeringar som någon akut hälsorisk, eftersom de oftast är kortvariga och föroreningarna späds ut relativt snabbt.

– Samtidigt är det förstås inte bra att utsättas för den typen av utsläpp. Fina partiklar från trafiken kan påverka andningsorganen och är kopplade till bland annat hjärt- och kärlsjukdomar samt ökad risk för förtida död.

Ågot Watne är luftmiljöexpert. Bild: IVL
Motorinfluencern tycks dock inte bekymra sig över hälsoriskerna. Han säger att han gärna hade tagit emot en sotpust i ansiktet:

– Jag har alltid velat få en riktig ansiktsmålning.

Hur ser du på att svärtningen skulle kunna vara brottslig?
– Det var ju inte jag själv som framförde fordonet. Men det är lite omoget, det köper jag. Hon som körde fick en jävla avhyvling, det kan jag säga.

Influencern säger även att både han och hans vän givetvis ”ber om ursäkt till de som känner sig kränkta” av beteendet. Däremot kan han inte lova att de håller sig borta från liknande bilutflykter i framtiden.

Maria Sandmon, Text
Fanny Jönsson, Text ""

Senast ändrad:
De är klart att diesel med typ E10 diesel 36 typ svavel tjära kraft diesel ryker som den men slår ju stopp filter i motorn med mera följder på komponenter i pumpen och spridare oavsett typ ny eller gammal motor är pumpen uppställda blir mer rök.

Det skulle aldrig gå köra med vissa utan EVO 100 som Scania hot rod den ryker inget trots stor kubik men har EVO 100 i tanken och sid paip med fel diesel skulle aldrig stå vid sidan då.
Plus är olagligt använda färgad diesel i fordon.

Senast ändrad:
De är klart att diesel med typ E10 diesel 36 typ svavel tjära kraft diesel ryker som den men slår ju stopp filter i motorn med mera följder på komponenter i pumpen och spridare oavsett typ ny eller gammal motor är pumpen uppställda blir mer rök.

Det skulle aldrig gå köra med vissa utan EVO 100 som Scania hot rod den ryker inget trots stor kubik men har EVO 100 i tanken och sid paip med fel diesel skulle aldrig stå vid sidan då.
Plus är olagligt använda färgad diesel i fordon.

Röken kommer nog inte från motorn som har avgasrör på sidan. Röret som spyr ut rök bakom hytten ser ut att vara kopplat till någon sorts förbränningsenhet och tank med bränsle i lådan på flaket. Troligen aktiveras funktionen från förarhytten och styrs med gaspedalen.

Tillbaka
Topp