Röd pickup som sotar cyklister

• Trådstartare Trådstartare BMF
  • Start datum Start datum
Gick den så fort var det väl ingen A-traktor?
Tekniskt sett inte, men i och med att elektroniskt begränsning tillåts numera så kan dom stänga av och sätta på hastighetsbegränsningen som dom vill. Det är såklart olagligt, men tycks inte stoppa någon. Tidigare var A-traktorerna tvugna att ha en utväxling som gjorde dom omöjliga att köra fort, men det slopades.

Om nu lagstiftaren ansåg att det räckte med en regplåt för att identifiera en A-traktor tycker jag denna borde ha placerats där bak. För det kräver en profetisk förmåga som de flesta cyklister helt enkelt inte besitter, att memorera regnr innan brott har begåtts. Kan inte påminna mig att jag nånsin fått möte med en backande A-traktor eller blivit omkörd av en.

Tekniskt sett inte, men i och med att elektroniskt begränsning tillåts numera så kan dom stänga av och sätta på hastighetsbegränsningen som dom vill. Det är såklart olagligt, men tycks inte stoppa någon. Tidigare var A-traktorerna tvugna att ha en utväxling som gjorde dom omöjliga att köra fort, men det slopades.
”Inte stoppa någon”. Åja, nu tar vi väl i lite?

Min bild är att de allra flesta ändå är skötsamma och har lagliga bilar. Mina ungar som är i den åldern, och delvis i svängen, bekräftar den bilden. Att ha eget väderskyddat transportmedel har sina poänger. Det finns såklart negativa saker också, som bristfällig förarutbildning tex, men jag är i stort positiv. Moppebilarna är jag mer skeptiska till, de går fortare och verkar inte vara särskilt krocksäkra.

Min bild är att de allra flesta ändå är skötsamma och har lagliga bilar. Mina ungar som är i den åldern, och delvis i svängen, bekräftar den bilden. Att ha eget väderskyddat transportmedel har sina poänger. Det finns såklart negativa saker också, som bristfällig förarutbildning tex, men jag är i stort positiv. Moppebilarna är jag mer skeptiska till, de går fortare och verkar inte vara särskilt krocksäkra.
Jo, jag tog nog i lite. Det var nog tänkt mera så som "inte stoppa någon som vill ta sig runt begränsningen". Det verkar lätt gjort för dom som vill. 🙂

Gick den så fort var det väl ingen A-traktor?
Inte i praktiken förstås, men LGF-skylt hade icke-traktorn
a-trakt.jpg

Det är väl just därför mopedbilar få gå fortare, de är lättare. Osäkrare för chaffören, men mindre rörelseenergi (och säkrare) mot den oskyddade trafikanten.

I övrigt har jag två invändningar mot EPA;
- Ungarna kör omkring i finare bilare än vad jag någonsin haft (många iaf).
- Tidigare fick ungdomarna lära sig knacka plåt, bygga om växellådor osv. Dvs de blev utbildade på köpet. Så är det ju inte idag.

Jag har läst att det inte är bra att tanka fel drivmedel.
E85 i motoroljan är inte bra, det dödade min flexifuelbil.
Ingen som helst uppvigling, bara ren egenupplevd fakta...

Cyklister brukar dock inte spruta spolarvätska på andra trafikanter.
Inte Epa-förare heller. Aldrig haft problem från någon med en epa när jag cyklat. Dock finns det några som spelar hög musik och några till under classic car week men de gör även de utan EPA.. så handlar nog mer om att det finns för många idioter.

Dock gillar jag ej epatraktorer även om det säkert är bra för vissa ungdomar men jag hoppas att mina barn inte kommer vilja ha en..

En granne till oss hade för några år sedan en 70-tals ljusblå defender 90 som EPA. Då kunde till och med jag respektera en EPA..

Var bensin räkningen som stack i väg med dubbla växellådan i A traktor epa med höga varvtal och låg fart som senare blev varvtal begränsat i stället vilket uppfyller fart krav med lägre förbrukning så blev den tekniska lösningen mot de gamla lösningen.

Fast den här tråden handlar ju om mobbningen pennalism retare på cyklister.

Senast ändrad:
För ett par år sedan uppe i Dalarna körde jag på en liten 70-väg (i ~70)och blev omkörd av en EPA/A-traktor!
Under gårdagens cykeltur mötte jag en EU-moppe i en kurva, samtidigt kommer en 740 med LGF-skylt och kör om nämnda moped i samma kurva. Uppskattar hastigheten på EPA-traktorn till cirka 90 km/h. Blev trångt där på vägen med moped, epa och cykel.
Skyltad hastighet är 40 km/h.

Under gårdagens cykeltur mötte jag en EU-moppe i en kurva, samtidigt kommer en 740 med LGF-skylt och kör om nämnda moped i samma kurva. Uppskattar hastigheten på EPA-traktorn till cirka 90 km/h. Blev trångt där på vägen med moped, epa och cykel.
Skyltad hastighet är 40 km/h.
Min epa (Volvo Duett) gjorde 160 om jag minns rätt, och då vågade jag inte köra fortare för jag var rädd att gangsterkepsen som satt med 4 pop-nitar skulle flyga av.

Det var tider det, men preskriberat nu.

Min epa (Volvo Duett) gjorde 160 om jag minns rätt, och då vågade jag inte köra fortare för jag var rädd att gangsterkepsen som satt med 4 pop-nitar skulle flyga av.

Det var tider det, men preskriberat nu.
Då lär du väl haft stel bakaxel?
Vid sådana tillfällen när en epa kommer i full fart genom skymd kurva önskar man att man satt i en polisbil (med befogenhet att stoppa folk) och inte på en cykel.

Vid sådana tillfällen när en epa kommer i full fart genom skymd kurva önskar man att man satt i en polisbil (med befogenhet att stoppa folk) och inte på en cykel.
Det önskar jag många gånger om dan, och då är det inte på grund av ungdomar i epor, utan vuxna människor som beter sig som om de vore lobotomerade. På andras bekostnad såklart.

Jag har skrivit det förut i någon tråd tror jag, men prova att köra en sväng i en EPA någon gång om ni har möjlighet. Folk är helt tokiga kring Epor. Hetsar, kör om helt vansinnigt, beter sig som svin. Inte bara medelålders-Mats, utan även tant-Eva och typ alla. Jag har inte varit så arg och rädd på snart trettio år i trafiken, som när jag Epa-övningskörde med grabben. Grabben blir inte alls lika upprörd som jag, för det är ju det normala för honom. Jag undrar lite stilla vad det är för fel på folk, och hur det här påverkar Epa-generationen när de har riktigt körkort sen.

Ja, stel bakaxel, bladfjädring, höjd 30 cm med plattjärn för att få plats med Kelly Super Charger som var bredare än hjulhusen🤣
”Toppade” den gjordes bara på lång raksträcka på kvällen utan nån annan trafik i sikte.,Men fattar inte hur man vågade, en grävling så hade den studsat som en vante ut i skogen.

Jag har skrivit det förut i någon tråd tror jag, men prova att köra en sväng i en EPA någon gång om ni har möjlighet. Folk är helt tokiga kring Epor. Hetsar, kör om helt vansinnigt, beter sig som svin. Inte bara medelålders-Mats, utan även tant-Eva och typ alla. Jag har inte varit så arg och rädd på snart trettio år i trafiken, som när jag Epa-övningskörde med grabben. Grabben blir inte alls lika upprörd som jag, för det är ju det normala för honom. Jag undrar lite stilla vad det är för fel på folk, och hur det här påverkar Epa-generationen när de har riktigt körkort sen.
Men varför tillåter då föräldrarna sina snorungar att köra runt i Epor?

De kommer att bete sig precis lika illa, om inte värre!

Men varför tillåter då föräldrarna sina snorungar att köra runt i Epor?
Ungdomarna blir ju mycket mer självgående när de kan ta sig till olika aktiviteter och kompisar själva. Avlastar nog föräldrarna en hel del från att skjutsa kors och tvärs vilket iaf på landsbygden ofta är enda alternativet.

så deprimerande och sjukt på så många plan. vuxna människor som behandlar barn så.

och barnen skulle få samma behandling om de cyklade, så jag fattar om en vill att de sitter i en stålbur istället. även om det blir långsiktiga hälsoproblem med inaktiviteten istället, plus att de fostras in i bilsamhället som uppenbarligen gör folk helt empatilösa.

Min bonusson körde epa tidigare, en som var helt laglig och kördes med gott omdöme.
Men, han fick skrota den efter att ha blivit påkörd bakifrån på en 30-sträcka efter att en otålig kvinnlig bilist försökte köra om men klippte vänster bak. Hennes bil blev också skrot. Bonnusonen berättade ofta att folk var helt galna där ute. Läskigt.

Min bonusson körde epa tidigare, en som var helt laglig och kördes med gott omdöme.
Men, han fick skrota den efter att ha blivit påkörd bakifrån på en 30-sträcka efter att en otålig kvinnlig bilist försökte köra om men klippte vänster bak. Hennes bil blev också skrot. Bonnusonen berättade ofta att folk var helt galna där ute. Läskigt.
så hemskt. "oj ett barn på vägen, dags att bete sig extra vårdslöst!"

men det hade nog inget med bilistens kön att göra.

Tillbaka
Topp