Rohloff navväxel

Mahsar

Medlem
Rohloff navväxel
Finns det någon här, som har kört med Rohloff navväxel?
Jag stör mig på Shimano-utanpåliggande-skit-växlar som ständigt krånglar fastän jag tycker att jag lägger alldeles för mycket både tid och pengar på att justera dem. Funderar istället på att gå över till navväxel. Men de begränsas till sju stycken och eftersom jag bor i en kuperad stad vill jag ha fler växlar än så. Nexus verkar få lika dåliga omdömen som mina utanpåliggande växlar förtjänar. Läser att Rohloff gör de bästa navväxlarna, dessutom 14 till antalet. De kostar därefter. Jag undrar om de är värda priset, om jag kommer att gråta eller le efter 10 år. Finns det någon här som använt dem och som vill lämna ett omdöme, till mig? Underhållsbehov? Fungerar alla 14 växlarna eller bara varannan? Även efter ett år? Även efter 5 år? Är det lätt att växla ner även halvvägs upp för en backe?

Rohloff navväxel
Av ren nyfikenhet, vad har du för växlar idag Och hur krånglar dem?

rohloff är väl go-to för folk som tourar och vill ha något väldigt pålitligt

Rohloff navväxel
Jag har nog cyklat ca 3-4 tusen mil med mitt Rolhoff nu. Det funkar och har bara blivit bättre med åren. Den gången det har krånglat har det varit på grund av att jag drog växelvajrarna lite väl snävt. Problemet var att det blev lite tungt att vrida växelreglaget, navet funkade utan anmärkning.

Att växla ner i backe är inga problem förutom mellan 8:an och 7:an. Mellan dessa växlar får man lätta belastningen något och vara bestämd på handen.

Underhållsbehovet har inskränkt sig till oljebyte en gång per säsong. Det är väldigt lätt gjort, går på ca 10 minuter. Plus att jag har bytt växelvajrar två gånger. Senast var det inte nödvändigt men jag gjorde det ändå. Obs, jag är fortfarande inne på mitt första bakdrev!!! Har vänt på det en gång men jag kan inte se något slitage över huvudtaget. Det är nästan så att jag funderar över om jag inte har glömt att jag har bytt. Är det verkligen möjligt att köra så länge på ett drev?

Skulle jag bygga pendlare/touringhoj igen skulle jag definitivt överväga Rohloff.

Rohloff navväxel
Kör Rohloff men mest fincykling inne i stan så egentligen helt onödigt, inget att klaga på, såsom alla andra ägare vittnar om är det visst ljud mellan 7 och 8an men eftersom man vet att det är normalt spelar det ju inget roll.

När jag ändå skriver, är inte nöjd med den cykel som navet sitter på så funderar på att flytta "riggen" till annan ram, någon bra cykelverkstad i Stockholm som är van vid Rohloff/Gates/Stålram?

Tillbaka
Topp