Rolig vardaglig brukscykel

horte

Ny medlem
Hej alla cykelentusiaster!

Jag ska köpa mig en ny cykel, men eftersom jag är helt grön i ämnet så eftersöker jag lite expertråd.
Cykeln skall främst fungera som en vardaglig brukscykel och kommer användas sporadiskt (inte dagligen). Oftast kortare sträckor < 5km i ett platt landskap, men det skulle vara kul att kunna ta längre rundor på någon mil utan att det ska kännas trist och tråkigt. Cykeln ska kunna utrustas fullt med skärmar, lampor och ev. pakethållare. I framtiden även kunna hålla en barnsadel eller dra en cykelkärra. Minimalt underhåll och meckande är att föredra.

Än så länge har jag kollat på två cyklar som faller mig i smaken (Crescent Atto & Skeppshult Colour me) men tips på andra tas glatt emot.

Crescent Atto
http://www.crescent.se/cyklar/sport-fitness/atto-304-16-vxl-herr/

Skeppshult Colour me 7vxl
http://www.skeppshult.se/sv/colour-me

* Vilka för- och nackdelar finns det med att ha inkapslade växlar som på Skeppshult jämfört med utanpåliggande som på Crescent?

* Stålram vs Aluminium? Kommer jag känna någon större skillnad viktmässigt när jag cyklar? Jag hörde att stålramen är mjukare och tar stötar något bättre och blir därmed lite behagligare.

* Hur brett spann av era växlar använder ni? I vilka fall känner man sig begränsad på 7 växlar.

* Är det någon som har erfarenhet av just dessa modeller?

* Om man ska tänka helt utanför boxen, vad kan jag då också titta på? Är det kanske en stabil och trofast damcykel eller en sportigare hybrid som man kan utrusta med kombinationspedaler och ta längre motionsrundor med?

Vad har jag glömt att tänka på?

Trevlig sommarcykling!

horte skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej alla cykelentusiaster!
>
> Jag ska köpa mig en ny cykel, men eftersom jag
> är helt grön i ämnet så eftersöker jag lite
> expertråd.
> Cykeln skall främst fungera som en vardaglig
> brukscykel och kommer användas sporadiskt (inte
> dagligen). Oftast kortare sträckor < 5km i ett
> platt landskap, men det skulle vara kul att kunna
> ta längre rundor på någon mil utan att det ska
> kännas trist och tråkigt. Cykeln ska kunna
> utrustas fullt med skärmar, lampor och ev.
> pakethållare. I framtiden även kunna hålla en
> barnsadel eller dra en cykelkärra. Minimalt
> underhåll och meckande är att föredra.
>
> Än så länge har jag kollat på två cyklar som
> faller mig i smaken (Crescent Atto & Skeppshult
> Colour me) men tips på andra tas glatt emot.
>
> Crescent Atto
> http://www.crescent.se/cyklar/sport-fitness/atto-3
> 04-16-vxl-herr/
>
> Skeppshult Colour me 7vxl
> http://www.skeppshult.se/sv/colour-me
>
> * Vilka för- och nackdelar finns det med att ha
> inkapslade växlar som på Skeppshult jämfört
> med utanpåliggande som på Crescent?

Inkapslade växlar kräver mindre underhåll men gör det jobbigare att byta däck/laga punka. Invändiga växlar ger ofta mindre direkt känsla. Jag föredrar den distinkta känslan i drivningen och växlingen som utanpåliggande växlar ger. Underhållet jag gör är i princip inte mer än att smörja kedjan när det behövs och byta drivpaket typ var 700:e mil.

>
> * Stålram vs Aluminium? Kommer jag känna någon
> större skillnad viktmässigt när jag cyklar? Jag
> hörde att stålramen är mjukare och tar stötar
> något bättre och blir därmed lite behagligare.
>

Fina stålramar ger en mycket trevlig cykel men jag klassar inte Skeppshultramen som finare stålram. Den blir bara tyngre än en i aluminium.

> * Hur brett spann av era växlar använder ni? I
> vilka fall känner man sig begränsad på 7
> växlar.

Ska du köra med packning eller kärra rekommenderar jag ett brett spann. Antalet växlar är mindre viktigt. Jag har inte koll på växelspannet på de 7-växlade.

>
> * Är det någon som har erfarenhet av just dessa
> modeller?

Ingen erfarenhet av dessa modeller men hade själv valt andra modeller i någon nätbutik då det antagligen ger mer för pengarna.

>
> * Om man ska tänka helt utanför boxen, vad kan
> jag då också titta på? Är det kanske en stabil
> och trofast damcykel eller en sportigare hybrid
> som man kan utrusta med kombinationspedaler och ta
> längre motionsrundor med?

Jag rekommenderar en hybrid eller en CX. Beror lite på om du vill ha rakt styre eller bockstyre.

>
> Vad har jag glömt att tänka på?

Tänker du cykla på vintern? Se till att ramen klarar lite bredare däck.
Navdynamo ger en problemfri och pålitlig belysning året runt.

>
>
> Trevlig sommarcykling!

Välkommen till Happy!

Hej,

Jag kan bara ge en synvinkel på utväxlingarna.

Atto, högsta utväxlingen 48/11 = 4.36
Atto, lägsta utväxlingen 28/32 = 0.875
Omfång ca 4.98

Skeppshult, 7-vxl Nexus.
Omfång enligt Sheldown Brown ca 2.44
Högsta utväxlingen 1.545 * 38 / 18 = 3.26
Lägsta utväxlingen 0.632 * 38 / 18 = 1.33

Så Atto'n är både klart snabbare, och klarar att dra tyngre last i uppförsbackar.
Av min pendlingserfarenhet vet jag att Skeppshult cykeln med sin utväxling, kommer att gå att trampa ur i nerförsbackar, samtidigt som den blir jobbig i brantare uppförsbackar, framförallt med last.

Med dina önskemål hade jag valt Atto av dom två.

@Fredrik80, Nishiki är absolut ett alternativ. Hade bara inte hört talas om dem tidigare.

Efter vad @svpe och @rois skrivit så faller nog Skeppshulten bort då. Känns som att om man behöver en cykel primärt för kortare sträckor (med barnsits) så kan man köpa en bättre begagnad damcykel.

Så då övergår diskussionen till följande:

* Om man väljer mellan en Hybrid och en CX, finns det någon mer skillnad än styret då?

* Om nöden kräver funkar det att koppla på en barnsits eller en cykelkärra för att transportera barn efter?

* Tar montering av skärmar och en pakethållare bort tjusningen med en sån cykel?

* Vid köp online vilka siter kan ni tipsa om?

(Ska söka vidare på forumet, finns säkert andra trådar som också diskuterat detta)

horte skrev:
-------------------------------------------------------

> * Vid köp online vilka siter kan ni tipsa om?
>

Sidor som jag brukar handla från är:
www.bike24.de
www.evanscycles.com/
www.bikester.se
www.planetx.co.uk

Kolla på trekking/hybrid/urban/touring

Några förslag på cyklar som jag tror kan passa dig:

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXKAFFAPEXFB/planet-x-kaffenback-sram-apex-flat-bar-urban-bike

http://www.wiggle.se/charge-grater-2-2015-hybridcykel/

http://www.bike24.com/1.php?content...,173,158;mid=0;pgc=130:464::131:467;orderby=2

Sub känns som ett bra val om man skall köpa lokalt. Specialized Sirrus är en annan hybrid som verkar ganska så rapp.

Jag har själv bockstyre, jag gillar det men det är egentligen inte optimalt för just barnstol eller cykelvagn där det kan vara skönt att ha lite mer hävarm.

Tack för alla svar!

Tidigare idag var jag nere i vår lokala butik och provcyklade en CX (Bianco ZURIGO TIAGRA DISC) och en Hybrid (Crescent Zetta). Nu kanske inte de är helt jämförbara eftersom det skiljer en del i pris och växelsystem, men jag måste säga att jag tyckte det var sjukt stor skillnad att cykla på de olika.
CX kändes bra mycket roligare och mer spännande än hybriden. Hybriden kändes som vilken vanlig sportcykel som helst med rakt styre. Det är verkligen ingen cykel som skulle få mig att vilja motionscykla eller ta en extra runda för att cykla lite längre. CX däremot kändes rolig och utmanande, men det kanske beror på att jag aldrig cyklat med den typen av handtag tidigare. Dessutom var det rätt mycket mer bekvämt att kunna skifta handgreppet med en CX. Med rakt styre blir det ändå så att jag oftast lägger händerna utanpå handtagen för att få en rakare handledsposition.

Av allt att döma tror jag att jag skulle bli mer nöjd med en CX, frågan är bara vilken :)

Tillbaka
Topp