Roliga delar

Roliga delar
Oles sadelstolpe...

scan%20ad%20small.JPG

Roliga delar
En cool pryl är något som heter/hette "Power Post". En sadelstolpe som gick att reglera sittställning med via ett reglage på styret. Den kom för ett bra tag sedan, innan "freeride" blev "uppfunnet. Då tyckte MBA att funktionen "Stow away" (stolpen fäller ner sig totalt och är inte i vägen alls) inte hade någon riktig funktion.

Idag anar jag att det kan vara en rätt intressant funktion om man cyklar i lite extremare terräng.

Bananskydden såg roliga/funktionella ut. Lite mer rak design så hade man kunnat förknippat dem med något helt annat...

Edit: Power Post är ganska annorlunda den fällbara stolpe som visas i tidigare inlägg.

Senast redigerad av en moderator:
Roliga delar
Den finns recenserad i MBA nummer 8/-94, året efter det att Jurgen Beneke tog DH titeln med en Manitou 3 gummidämpare av samma kvalisort som idag finns på 2500 kr bensinmackscyklar. Stolpen kom nog före sin tid tyvärr... men jag drar mig till minnes att jag sett reklambanners från dem från senare MTB tävlingsreportage i MBA. Det står "Power Post Extreme" på dem vilket då skulle föregå en lite mer extremare sektion på tävlingsbanan, underförstått att man "ska" ha såna här stolpar och justera dem efter terrängen.

Roliga delar
Bananskydden rules!! Fan vad kul! Nu har jag skrattat gott åt dessa + korna som bestämde sig för att testa att delta i klungan i Touren så det räcker för idag.

För övrigt så var det i slutet av 80-talet ganska vanligt med en fjäder man monterade på sadelstolpen + sadelröret på sin MTB. Denna gjorde att man kunde ändra sitthöjd under cykling, t.ex när man cyklade uppför så höjde man sadeln, var det nedför så sänkte man. Såg aldrig någon som gjorde det, dock.

Roliga delar
Någon som kommer ihåg "Hite-Rite" ? En simpel stålfjäder (kom även i lyxversion i titanium) i saxform som sattes fast med ena ändan med en klämma på sadelstolpen o andra ändan i snabbkopplingen som alltid fanns på sadelklämman.

När man ville sänka sadeln lossades snabbkopplingen o man tryckte ner sadeln lagom långt (kunde göras under färd). För att höja sadeln ställde man sig upp, lossade snabbkopplingen o vips for sadeln upp till ursprungsläget. Hade en på min Bridgestone MB-1 -88. Fungerade skitbra. Försvann nog samtidigt som aluminiumramarna tog över i början av 90-talet pga alu-ramarna hade lösa sadelklammor . De gamla stålramarna hade fastlödda fästen som snabbkopplingen skruvades in i. Därigenom kunde inte sadelstolpen vrida sig när snabbkopplingen lossades.

Passade bra till den "freeride" vi ägnade oss åt på slutet av 80-talet, för några tävlingar existerade inte i Sverige på den tiden.

Roliga delar
Har inte någon en länk till de där hjulen som snurrar även när man stannat? Ni vet sånna som rappare har på bilar så man kan läsa loggan på navkapseln även när man kör.

Tillbaka
Topp