Roligare på trainern?

Varghonan_nr1

Ny medlem
Roligare på trainern?
Hej!

Härligt att cykelsäsongen närmar sig men fortfarande är det mycket snö och is på vägarna här. Därför kan det vara skönt med lite trainer. Men till min fråga:

Hur gör man trainerpassen roligare?

Roligare på trainern?
Varghonan_nr1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Härligt att cykelsäsongen närmar sig men
> fortfarande är det mycket snö och is på
> vägarna här. Därför kan det vara skönt med
> lite trainer. Men till min fråga:
>
> Hur gör man trainerpassen roligare?

Tänker glada tankar??
Kör korta, intensiva pass så hinner du (kanske) aldrig få tråkigt. Det funkar för mig iaf, men roligt är det ju inte... Bara bita ihop.

Roligare på trainern?
Trist svar men som Johan antyder, trainern är inte kul från början och är därför svår att göra skojig. Ju längre inomhussäsongen blir ju tråkigare blir trainern.

Tänk på vad stark du blir, projicera vår och sommarturerna, skyltspurter, klungkörning eller vad du vill som gör cykel till det roligaste du vet!

Sen är ju dvd filmer, tv, radio, skivor allehanda förströelse bra att ha, och återigen som Johan skriver, kör kort och intensivt så tar det slut fortare.

Roligare på trainern?
Tejpa upp ett kryss på väggen framför dig som du håller blicken fokuserad på under hela passet, då kommer du att garva dig harmynt när du kommer ut på vägarna igen.

Kör varierande pass, intervaller av olika slag och aldrig två likadana pass i rad. Att bara sitta och trampa funkar inte.

Roligare på trainern?
Träning skall inte vara rolig.

Bilagor

• 45456264604d1a619450b612e9fe6eee.jpg
    45456264604d1a619450b612e9fe6eee.jpg
    31.3 KB · Besök: 17
Roligare på trainern?
rekrej skrev:
> Jag använder sufferfest och www.trainerroad.com.
> Detta är rena drömmen mot att köra planlösa,
> korta, hårda pass

Har också börjat köra denna kombon och tycker det funkar bra. Enda kritiken är möjligtvis att VirtualPower med min Tacx Sirius är helt off när det kommer till siffrorna. Funkar dock för att jämföra mellan mina egna olika pass.

Roligare på trainern?
Varghonan_nr1 skrev:

Med några öl och en chipspåse...

Varför ska man plåga sig med trainer när det finns riktiga cyklar???
/E

Roligare på trainern?
McGortsy skrev:
> Trainern är livsförnekelsen materialiserad.

+1 på det. Varje gång jag är klar förnekar jag att jag ens existerar..

Roligare på trainern?
Kör med Tacx flow trainer software, och det är helt ok, så länge det inte är för långa pass.
Intervallerna är kul, man tävlar mot sig själv och senaste resultatet. Bra för pannbenet. Har inte provat onlinefunktionen ännu men det kan säkert vara intressant om man lyckas hitta någon som ligger i samma nivå.

Roligare på trainern?
Tack för alla tips! Lite att prova.

Kan meddela att vanlig cykling inte riktigt är ett alternativ när det är -15 grader ute, snö och is...

Extra bonus till mzi, självklart är det roligare med sällskap!

Roligare på trainern?
Då cykeln ska passa två familjemedlemmar kör vi en beggad spinning-Schwinn istället för trainer, men skitsamma, tristessen är ju densamma.

Jag kör två varianter;
Korta intervallpass:
Powermetal på full volym i lurarna! Blicken fäst på pulsklockan och intervall-appen i telefonen. Bit ihop och liiiiid.

Längre pass:
TV-serier på laptopen framför mig. Fördelen med tv-serier tycker jag är att längden är rätt okej, 45-60 minuter. Och, hittar man en bra och spännande serie som man bara tillåter sig se på cykeln så är det nästan så man längtar till nästa avsnitt/träningspass. Är det riktigt spännande, kör två avsnitt på raken och simsalabim - dubbla tiden/distansen. Jag har kört film ibland, men har man osis är det en kass film och man kliver av hojen efter en dryg halvtimme.
Serier som rullat hemma hos mig senaste tiden är bla. Sons of Anarchy och Breaking Bad. Sons of anarchy rekommenderas starkt!

Roligare på trainern?
Varghonan_nr1 skrev:
> Hej!
>
> Härligt att cykelsäsongen närmar sig men fortfarande är det mycket snö och is på
> vägarna här. Därför kan det vara skönt med lite trainer. Men till min fråga:
>

Vadå göra? Nu förstår jag inte riktigt. Trainer det är ju kul bara det. Det behöver inte göras något, ja förutom att trampa då, för att det ska bli kul.

Så kul får du när du sätter dig på trainern/cykeln och trampar. Svårare är det inte. Och karaktärsdanande kan det också vara.

Pass, ute, på >50mil, de kan bli lite töliga mot slutet, men knapp det. Så ett trainer pass på 2-3 timmar kan omöjligt hinna bli tråkigt, omöjligt.

Men ok, en CD spelare kan väl lyfta upp stämningen något och ev en tv, med tillhörande DVD, också. De står ju ändå bara där i förrådet.

Har faktiskt tänkt prova på ett "VR-pass" på trainern. Får se om det är lika kul inne som ute.

Senast ändrad:
Roligare på trainern?
Intervallkörning samtidigt som man tittar på nyheterna fungerar för mig. Full fart på ett inslag och lugnare på nästa, lite oberäkneligt hur långt varje intervall blir, men det fungerar att gå efter klockan också. Annars att bara sitta och trampa till någon TV-serie alt lite skön musik. Gran Turismo 5 i B-spec mode fungerar också.

Ser dock ingen jättemening med att tvinga sig själv att sitta kvar på trainern i timmar i sträck. Jag tar gärna en paus och kör flera korta hårda pass istället.

Roligare på trainern?
gabbeon skrev:
> Klarar man av att koncentrera på annat än hur
> mycket tid man har kvar av intervallen kör man
> inte hårt nog.

Men vilodelen mellan intervallen blir mycket roligare med en TV-serie.

Roligare på trainern?
JMT skrev:
> Men vilodelen mellan intervallen blir mycket
> roligare med en TV-serie.

Då funderar jag mest på om jag ska ta livet av mig eller fortsätta...

Roligare på trainern?
JMT skrev:
> gabbeon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klarar man av att koncentrera på annat än hur
> > mycket tid man har kvar av intervallen kör man
> > inte hårt nog.
>
> Men vilodelen mellan intervallen blir mycket
> roligare med en TV-serie.

Jo, men hur kul är det att titta på 3x3 "slumpvis" utvalda minuter ur ett avsnitt? (Okej du får 10 minuter uppvärmning och 10 minuter nedvarvning också, men det blir inte mycket mer sammanhängande.)

Roligare på trainern?
Johan A skrev:
> Se till att dom inte kör in fingrarna in i
> bakhjulet bara... Barnen alltså...

Det där löste jag klockrent med en Monark. Ingen sån där snikig strip utan en riktig. :D

Jag brukar lyssna på musik och kolla på cykelfilmer. Oftast är det samma rulle som går här hemma, Höllentour, eller Hell on wheels som den heter på det där andra språket.

Roligare på trainern?
Johan A skrev:
> Se till att dom inte kör in fingrarna in i
> bakhjulet bara... Barnen alltså...

Diskhjul? :D

Roligare på trainern?
Jag försöker göra trainerpassen till en famljeangelägenhet. Min snart 8-årige son gillar att vara min coach. Han går runt och domderar och ömsom hejar på, ömsom skäller när jag tappar tempo. Dessutom ställer han taktikfrågor för att även träna mig mentalt. T ex "pappa om du ligger tvåa i ett lopp och ettan ligger fem meter framför vad gör du då?" "lägger mig på rulle" svara jag. "Bra pappa, lägg dig bakom och samla energi, sen kör du förbi och kör för fullt!"

Dessutom testar han gärna en stund själv, mest med intresse för hastigheten medan jag försöker förklara sambandet mellan kraft, arbete och effekt med föga framgång.

Bilagor

• IMG_0351.JPG
    IMG_0351.JPG
    67.2 KB · Besök: 13
Roligare på trainern?
Att köra trainer är som att ha möte med en återkommande förstoppning: Först kommer en smygande känsla om att något är fel, du förnekar det ett tag, men du vet att det bara finns en lösning på problemet, ...och den kommer att göra ont. När du har gjort det du ska kan du se fram emot att känna dig euforisk, duktig och en aning fysiskt ansträngd.

Thomas

Ps. En iPad, eller liknande, erbjuder erforderlig distraktion från smärtan i båda fall.

Roligare på trainern?
Om man kan sitta och titta på tv-serier så tränar man inte tillräckligt hårda intervaller! Musik och radio är bättre, då kan man försvinna in i intervalldimman och sedan lyssna igen när man vaknar till tills nästa dimma kommer...

Tillbaka
Topp