Rollers, vilken, bromsad eller inte, och var köper man?

Mr B

Ny medlem
Jag har suttit och glott på CRC, men det enda jag egentligen kommer fram till, är att jag inte vet vad som är relevanta detaljer. Jag kommer ställa MTB'n på den, och även om jag kommer lägga på slicks / semi-slicks, så kommer de hjulen att få tjänstgöra som landsvägshjul också, så jag misstänker att rollers med plastrullar kanske inte är det bästa valet. Någon som har erfarenhet i frågan och kan uttala sig om det?

Bromsa, eller inte. Det är frågan. Utan bromsar torde det rulla väldigt lätt, i princip bara luftmotståndet i ekrarna, och gummits interna friktion när det ger efter för punktbelastningen. är det värt att satsa på en bromsad variant? Är bromsarna friktionsbaserade, och därmed en förbrukningsvara, går det att byta slitagedelarna om så är fallet?

Alternativa tekniker som aluminium-rotor och magneter, fläktar, eller impellrar i olja är väll i det närmaste outslitliga, förutom lagringarna. Vilket för mig till näst-sista frågan, tror jag. Hur är "renoverbarheten" i de här, går det att byta lagringar till rullarna, om man skulle råka ha den här i 20 år, och slita ut dem?

Nej då, jag är inte snål, bara... Eh, ekonomisk.
Och det är väll sista frågan. Varför finns det ingen prisjaktslista för sådana här? Var är rätt ställe att shoppa loss på?
B!

Efter mycket letande och funderationer på vilken sort man skall ha så blev det en Tacx Flow på XXL. Hade beställt en Elite på Wiggle, men orkade inte vänta när leveransen blev uppskjuten gång på gång. Inte för att jag testat någon annan, jag är mycket nöjd med denna och det känns bra att stödja den lokala handlaren även om det nu är ett "varuhus".

Elite har två med motstånd, en som flyter fritt frambak och en med fix ram. Har den första och är mkt nöjd framför allt med motståndet. På mellanlägge drar man 500 watt i 90kadens om man vill så det finns att växa i så att säga.

Roller är dubbelt så roligt som trainer dvs tiden i källaren går inte lika långsamt.

Du ska ha motstånd och Elites E-motion är bäst.

Robert-san skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter mycket letande och funderationer på vilken
> sort man skall ha så blev det en Tacx Flow på
> XXL.

Tacx Flow är en trainer. Frågan gällde rullar.

Trainer är inte aktuellt, men jag får erkänna, 10 000:- för en E-motion är lite avskräckande. Speciellt när man läser reviuew's som säger att trummorna av plast inte är riktigt runda och ger upphov till onödiga vibrationer. Jag bor i lägenhet, vibrationerna torde bidra till ljud, med min vikt (Tjockis, med mina 96-07kilo & 187cm. Plus cykel & apparatvikt, förstås.) på apparaten torde det betyda att lägenheten under min får en härlig ljudbild av vad jag håller på med. Det kanske inte är en så bra ide med rollers trots allt?

B!

Nu tror jag att du blandat ihop begreppen?

Rollers/rullar:
l_rouleau%20elite%20e%20motion%20roller.jpg

Trainer:
home%20trainer%20tacx%20flow%20t-2200.jpg

emilh skrev:
> Nu tror jag att du blandat ihop begreppen?

JT skrev:
>
> Robert-san skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter mycket letande och funderationer på
> vilken
> > sort man skall ha så blev det en Tacx Flow på
> > XXL.
>
> Tacx Flow är en trainer. Frågan gällde rullar.

Nä, jag tror inte jag har blandat ihop begreppen. Jag förtydligade att Tacx Flow inte är aktuell. Vidhåller fortfarande att 10.000:- är lite skräckinjagande, riktigt så långt tror jag inte att jag kommer sträcka budgeten. Men tråden är ju inte död i vattnet för det. (Nå, hoppas jag.)
B!

Mr B skrev:
> Nä, jag tror inte jag har blandat ihop begreppen.
> Jag förtydligade att Tacx Flow inte är aktuell.
> Vidhåller fortfarande att 10.000:- är lite
> skräckinjagande, riktigt så långt tror jag inte
> att jag kommer sträcka budgeten. Men tråden är
> ju inte död i vattnet för det. (Nå, hoppas
> jag.)
> B!

Du kan hitta rollers för bra mycket mindre än 10000:-

http://www.bike-discount.de/shop/k1008/rollentrainer.html

E-motion kostar 549 euro t.ex., dryga 5000:-

Jag kan addera till tidigare svar att det blir en rätt trist ljudbild för folk under lägenheten tyvärr. Har man anala grannar så blir dom knappast mindre förstående till ditt leverne, om du adderar en roller till det.

Har även en Merida spinningcykel med magnetiskt motstånd och remdrift. Den är i princip helt tyst och vibrationsfri, men inte lika rolig.

emilh skrev:
> Du kan hitta rollers för bra mycket mindre än
> 10000:-
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k1008/rollentrain
> er.html
>
> E-motion kostar 549 euro t.ex., dryga 5000:-

Ah, klart roligare prislapp. Jag kom inte längre än till Wiggle och 1100 dollars... Om jag förstår det rätt bjuder de på "frakten" men lägger på 20Euro för "Bulky good**" och man får lägga till ytterligare 6% moms?

Visst, fortfarande dyr, men det är ju inte lika skräckinjagande längre. Men, hur är det med livslängd, och service bara delar på en E-motion? Dödar man rullarna om man använder landsvägshjulen på dem, hur är det med själva "E-motion" biten, det blir ju en ytterligare uppsättning lagringar, i någon form, hur service vänliga är de?
Om jag förstått det rätt är bromsen en magnet-tingest, så troligtvis U-formade magneter runt en alu-rotor. Outslitligt, eftersom det är friktionslöst. Men det är bara en gissning på hur de löst det tekniskt. Magnet-broms oavsett, så livslängden på bromsen borde vara "evig". Så det är rullarna, och lagringarnas livslängd som kan spöka?

För ljudets skull. Man man komma undan med vibrationsdämpande mattor, så att grannarna inte blir tokiga när man får för sig att cykla? Det blir säkert inte helt optimalt, men man kanske kunde komma halva vägen, cykla i inglasningen, med isolerande underlag, och hörlurar på huvudet så man själv inte blir tokig?

Iofs, mina grannar är inte så anala, jag har rent av frågat dem om jag stört dem med tvättmaskinen, då det händer att jag petar igång den mitt i natten. De hävdar att de inte ens hört den, men att den väsnas i mitt badrum är ju inte riktigt samma som en styv konstruktion som skickar vibrationerna jakt ner i golvet/taket.
B!

Vet inget om E-motions kvalitet eller funktioner, men du betalar ingen ytterligare moms från Tyskland. Priset som listas gäller.
Vissa webshoppar vars försäljning till Sverige överstiger ett visst belopp behöver betala svensk moms, då listas i regel det priset.

Frakten för 1st skrymmande gods får jag till 5,95 euro grundfrakt + 20 euro extra.

Ett tips är att använda http://shopping.google.de för att söka bra priser.

Är helt nöjd med min Taxc Galaxia. Inget motstånd, men det löser man genom att växla, rörliga rullar, bra kvalité, en ljudnivå som funkar utmärkt i lgh, ok pris.
http://www.rosebikes.se/artikel/tacx-galaxia-t1100/aid:528230

EDIT// Ett förtydligande: Självklart är rullarna rörliga (doh), menar att den är av den "flytande" varianten, som sägs vara lättare att komma igång med.

Senast ändrad:
Jag tolkade "(from order value of)" "0 € (250 €)" som fraktfritt+skrymmande, men det är kanske fel?
Alla webshoppar, vars försäljning till Sverige överstiger 100.000:- ska ta betalt med Svensk moms. Jag bara förutsatte att Bike-Discount kom över gränsen. (Siffran 100.000 kan vara lite off, den är ett par år gammal.) Men då vet jag att antingen fuskar Bike-Discount lite, eller så säljer de mindre till Sverige än jag trodde. Det borde inte vara mitt problem när grejerna väl är levererade i alla fall.

Visst måste det finnas folk som har en roller med plastrullar, och kan ha åsikter om hållbarheten, även om de inte har en E-motion?
B!

Har kört två hela vintersäsonger rätt mkt på min emotion. Rullarna har slitits tydligt med jack repor och svarta gummistreck. Men inte så att de måste bytas (vilket de enkelt görs om man får tag på sådana vilket jag inte vet hur man gör). Har trainerdäck. Allt håller nog flera år till tror jag.

Jag har kört ett halvår nu på en elite arion, kostade under två tusen på CRC.

Den har plastrullar, ja hela skiten är i plast. Men upplever kvaliten som bra.
Det låter lite och skapar lite vibrationer, framför allt med riktigt hög kadens,
vilket inte är nåt större problem för mig då jag inte orkar hålla det så länge.
Jag har ett liggunderlag under och det dämpar hyfsat.

Man kanske ska ha magnet motstånd, men för mig personligen förstår jag inte varför.

Jag kör intervaller med min fixed, och det är så tungt att jag ser i kors efter ett pass.
(men är man starkare än mig o vill maxa i intervaller kan säkert motstånd behövas)
Även med min vanliga racer har jag aldrig känt att jag skulle behöva högre motstånd.
1 tim på tyngsta växeln ÄR jobbigt. Mer än en timme pallar inte psyket.
Roller är roligare än trainer helt klart, men fortfarande inte speciellt kul.

Att man har en rörlig variant upphängd i ram kan säkert vara vettigt, inte för att det ska bli lättare att komma igång (tar typ tio minuter första gången innan man känner sig bekväm, ha en vägg nära tillhands) utan för att man då kan stå upp o spurta, kanske att man behöver motståndet då. Det går att stå upp på vanlig roller också, men det är svårt att få kraft att bryta samtidigt som man har tyngd på bakhjulet, det blir mer en balanskonst än träning.

Skrmavbild2013-04-15kl.07.28.41.png

Eftersomman som vanligt aldrig kommer till skott, så petar jag lite på den här tråden igen. Jag har precis dragit iväg en order på en E-motion, så om inget annat har jag en i vinter. Nu har jag dock listat ut att jag nog har en ny fråga jag borde ställa, och smyger in den här. Får jag inga svar sparkar jag igång en ny tråd, men varför inte försöka med lite återvinning först.

Hjul till en roller. Jag kör ju MTB, ligger på Nobby Nic bak & Racing Ralph fram. Helt bortsett från tidigare indikationer om ljudnivån, som garanterat inte blir speciellt mycket bättre av att man kör på grovmönstrat, så sliter det tydligen onödigt hårt på däcken. Speciellt bak, om jag förstått det rätt. Ska man lägga pengarna på "riktiga" trainer däck, ska man köpa både fram och bak, eller ska man leta reda på ett par årsgammala slicks till 26" och slänga på?

Den största nackdelen jag ser med det här köpet kommer vara att jag börjar glo mer på TV. Men det kan jag kanske leva med, om jag begränsar TV stirrandet till när jag cyklar...
B!

Contis, 1.75" blir det då. De ska tydligen vara bra. Förhoppningsvis hinner de se mitt email och lägga till dem i min order.
B!

Tar en liten bump här! Har googlat runt, men behöver lite vägledning.
Efter första säsongen med racer har jag börjat fundera på att skaffa trainer/rulle till vintern.
Är det någon skillnad i ljud mellan rulle och trainer? Bor i lägenhet (iofs välisolerad) och vill inte gärna föra för mycket oväsen.

Jag tänker mig att rulle är klokt för att få lite träning i att hålla mig på en rak linje. Men trainer kanske generellt är bättre? Vilka egenskaper är viktiga på respektive typ? smartfunktion i trainern, magnetbroms på rullen?
Vad finns det för för/nackdelar med de båda typerna av hjälpmedel?

Bumpar tråden !! Äre någon som har koll om man kan köra med tex en kona 153 ?? Axel mellan axel 1189 så dom bör svälja det ! E ju perfekt balans träning nu i vinter ! :)

Tjena!

Verkar vara min tur att försöka återuppväcka den här tråden. Jag funderar på att köpa en Elite Arion Mag Roller för att ha inne till racern nu under vintern, men innan jag slår till tänkte jag höra om Happy-kollektivet har några tankar om den specifika modellen eller mer allmänt om hur rullar med motstånd står sig mot trainers nuförtiden?

Tjena!

Verkar vara min tur att försöka återuppväcka den här tråden. Jag funderar på att köpa en Elite Arion Mag Roller för att ha inne till racern nu under vintern, men innan jag slår till tänkte jag höra om Happy-kollektivet har några tankar om den specifika modellen eller mer allmänt om hur rullar med motstånd står sig mot trainers nuförtiden?
Hej!
Högst subjektivt, men för mig som verkligen gillar rullar tycker jag att just Elite mag rollers har lite för lite motstånd.

Ska man köra typ 40/20 så blir hastigheten/kadensen ruskigt hög...är man då i grunden lågkadensare så tyckte jag inte riktigt om de så jag böt till rullar med progressivt motstånd(sportcrafters) och då börjar det lira för mig iaf. Nu kanske inte alla trivs att köra intervaller på rullar men för distans alt tröskel lär det ju funka.

//E

Hej!
Högst subjektivt, men för mig som verkligen gillar rullar tycker jag att just Elite mag rollers har lite för lite motstånd.

Ska man köra typ 40/20 så blir hastigheten/kadensen ruskigt hög...är man då i grunden lågkadensare så tyckte jag inte riktigt om de så jag böt till rullar med progressivt motstånd(sportcrafters) och då börjar det lira för mig iaf. Nu kanske inte alla trivs att köra intervaller på rullar men för distans alt tröskel lär det ju funka.

//E

Tack för tipset! Tror du menar dessa:

Verkar gå att beställa antingen på länken ovan eller via Trimate, för framtida intresserade :)

Tillbaka
Topp