Romic-service

lundatok

Aktiv medlem
Romic-service
Tja, en bild säger mer än osv.

romic1.jpg

http://hem.bredband.net/b404360/romic2.jpg

Jag tyckte det blev lite väl mycket guttaperkaboll över hojen, mer än vanligt iallafal.

Vem ringer jag och när kan jag få det fixat? ;P

Ska man låta hojen vara tills man kan få det ordnat eller kan man åka utan returdämpning?

Romic-service
Skicka en bild och fråga Sid <technical@hotlines-uk.com>. De tar hand om Romic här i Europa. Det är han jag köper fjädrar ifrån.

Annars kan man ringa Dr. Spoke om att byta upp till en RP3.

Romic-service
Det här kanske är lite spammigt... men, men...

Du är inte intresserad av en DHX 5.0? För storleken är väl 7.5x2" på 5-Spot, också?

Har en till övers.. ;)

Är det från justerskruven det läcker?
Har läst att en del Romic ägare har haft det problemet. Kanske är en garanti-grej?!

Mvh/
Roger.

Romic-service
Är det nån som vet om det är ett återkommande fel eller om det "blir bra" när man får servat dämparen?

Jag trivs väldigt bra med min Romic, men om den när som helst kan börja kissa såhär, även efter service så är den inget alternativ. Är den lika bra som en dämparen med fjäder, en RP3?

Kollat runt lite och en PUSHad Vanilla RC, Swinger Coil 4way och en FOX verkar gå på ungefär samma pengar. Surt sa räven.

Roger: http://imdb.com/title/tt0128853/

Romic-service
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------

> Help me Obi-wan.

Ok. Om Maguras bakdämpare vet jag inget. Om Romic tror jag att du har haft otur och/eller ett tidigt exemplar som drabbats av en barnsjukdom. Om RP3 tror jag att en sådan vill jag ha och kommer nog att köpa en sådan när jag råkar ha alldeles för mycket pengar. Läser man på mtbr.com så verkar folk vääääldigt nöjda med RP3.

Alltså: har du gott om pengar köp RP3 (alternativt Rogers DHX...). Har du mindre gott om pengar fixa din Romic och kör vidare, det är också en himla trevlig dämpare.

Romic-service
Alright, landet ligger som följer.

Billigast blir att serva dämparen på Hotlines, lite dyrare blir det med repair and custom tuning på Stendec som erbe föreslog. Sen har jag hittat en Swinger Air 4-way i tüskland som verkar kanon och den blir lite dyrare än Stendec men jag får en ny, annan dämpare.

Nån som kör/kört med Manitous SPV-dämpare som har något bra/dåligt att säga om dom?
Min Minute-gaffel är lite trist på småbulor men funkar fint på lite större. Jag brukar iofs köra den på 15PSI, vilket är minimum för SPVn.

Annars är det Rogers DHX om jag vill fortsätta med fjäderdämpare. Romicen verkar kunna göra såhär, folk som haft dom har kört dom mellan nån dag till 6 månader efter service, det verkar mer bero på tur än något annat.

Nackdelen med luftdämpare är ju att om det händer något med den så får man gå hem, med fjäder kan man iallafall rulla hem.

Romic-service
Är det jag som e blind eller bara utan kunskap, men vad är felet på bilden??
Jag skojar inte, ser inget konstigt förutom att den ser skitig ut. Pinsamt men jag måste fråga iaf.

Romic-service
Om du tittar där det står Romic så är det mörkare där och neråt. Nått har hänt för det har runnit ner olja ur dämparen därifrån och ner på veven. Klicka på länken under så ser du ytterligare en bild på eländet. ;)

Romic-service
Är ett känt problem att Romicdämpare brukar läcka vid den blåa "skruven". Jag skulle inte satsa på en Romic iaf, verkar inte vara så bra kvalitet, men när det väl funkar ska den va super...

Skulle jag ha fs vill jag ha en Manitou 4-way coil, verkar vara en underbar dämpare.

Romic-service
Det var väl snart två år sedan det blev känt att Romicarna pajade på det där sättet? Hur gammal är din? Det är ju smått otroligt att de inte gjort kosta-vad-det-kosta-vill-mycket för att de där haverierna aldrig mer ska hända. Det ser ju vem som helst redan på sprängskissen av Romic att det aldrig kommer att funka - kompressionsventilen sitter fast med en insexa som bara håller den fast med friktion från sidan. I den ventilen sitter en ratt som man vrider och sliter i. Inte bombsäkert direkt. Själv har jag haft tre Romicar pga läckage och kompressionsventilsavlossning - beröm till Huckfest, Hotlines och Cannondale som hjälpte mig snabbt, skall nämnas.

Dessutom är Romic väldigt trevliga dämpare när de väl fungerar!

Romic-service
Ja, jag har varit väldigt nöjd med min Romic, utför har den tagit emot all misshandel och uppför har den varit kanon, inget att klaga på.

Det är nog en '03 så problemet fanns väl i den, hade problem tre gånger med din innan du gav upp och bytte?

Just nu lutar jag åt en fjäder-dämpare, får se. Det blir frukost och gymmet så jag får fundera lite på hur jag ska göra.

Romic-service
Innebär en punkterad luftdämpare att man får gå hem?! Illa isf. Gäller det även gaffeln? Eller håller dom för lååååååångsamt rullande när dom är tomma på luft?

/Oroliga Muerto som snart blir med luft

Romic-service
Nä, det är väl inget att oroa sig för, men går det ur luft ur en luftdämpare så gör den ju som en ballong. Sen finns det folk som har haft problem med luftdämpare i minusgrader, då det tydligen händer konstiga saker med dom.

Romic-service
Min 5th tappade all olja efter bara nån månad förra sommaren, och då toppade ur nåt djävulskt. Noll retur där med! Dr.Spoke fixade det och hade vänligheten att bara ta betalt för jobbet! Fixa dämparen innan du fortsätter att cykla på den! Vad jag har förstått, kan saker gå sönder inuti om du inte fixar det!

Romic-service
Japp, jag håller på att bestämma mig för fullt vilket håll jag ska vända a*chlet.

Får se, det var inte detta semesterersättningen skulle användas till... ;)

Romic-service
Det är väl mest spv-dämpare som skadas när man kör dem utan tryck? Vet inte hur det är med Romic.

Jag körde i alla fall ett par dagar i Åre med blåst vanilla RC. Intressant upplevelse!
Klart skön känsla över alla rötter på solstigen, osv, när bakhjulet hinner med varenda liten ojämnhet! Men rejält otäckt när stigen svänger...

Läste på mtbr, att lundatoken väger lite. Kanske hade varit bäst med något custom-tunat? Men det är nog svårt att hitta Vanilla RC's i rätt storlek. Om inte Push säljer kompletta dämpare, alltså.

Romic-service
Det finns Vanillas i rätt storlek, några stycken på Ebay iallafall. Men dom går på ca 1500kr, sen kostar t ex PUSH 1500kr, så jag vet inte om det är riktigt ett alternativ.

Vad menar du med custom-tunat, vilken dämpare skulle jag få det gjort på?
*duckar för dum fråga* ;)

Romic-service
Jag menade att Push kan bygga om Vanilla RC dämparna, så att de passar just dig och din åkstil. Speciella portar, shims och grejer.

Skräddarsytt är oftast roligare än standard!

Och så slipper man en massa inställningar som man absolut måste pilla med hela tiden... :)

Romic-service
Ja, jag vet inte, villrådigare än någonsin. ;)

Stendec kan customtuna Romicen när dom bygger den om jag förstod dom rätt. Om man nu vågar reparera den, det verkar ju inget vidare när man läser om hur "bra" den funkar.

Romic-service
...har dock ingen egen erfarenhet av Push! Men har köpt ett par dämpare och en gaffel från Avalanche-Craig. De har varit helt perfekta varje gång! Bara behövt finjustera returen ett par klick...

Naturligtvis viktigt att de får reda på vad den skall användas till, åkstil, cykel, osv..

Romic-service
Japp, sant, men jag kör egentligen bara stig och något halvmeters drop om jag måste. ;)

Tycker att det borde gå att hitta en fjäder som tål undertecknad.

Romic-service
Alright, uppdatering, jag skickar min dämpare till de brittiska öarna på måndag och sen får vi se, Dave på Stendec lovar 3 dagars turn-around, sen kanske Schenker får tag på den på vägen hem...

Visst ser den lite kastrerad ut?
kastration1.jpg

Romic-service
höljena ser väldigt märkliga ut på bilden (om det är jagwire), men det skulle mycket väl kunna vara jagwires silvriga kevlar höljen.. samma som de bruna.. och de fungerar bra!

Senast redigerad av en moderator:
Romic-service
Jag har Avid Flakjackets med CARBON LOOK, mkt snabba, och dom funkar kanon, hade lite problem med spökväxlingar men det visade sig att det var problem med ett för långt hölje.

Det gäller bara att man kan med att ha dom knallröda plaströren där vajern är bar vanligtvis. ;)

Bilderna är lite stora men jag orkar inte i värmen. :D

avid-flakjackets.jpg

rollamajig2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Romic-service
Buhuuu.... Nu får man vara med i 'läcker olja om kompressionsskruven-klubben'. :(

Undrar om man vågar köra vidare med skruven i botten så att det inte läcker ut något?

romic017nk.jpg

romic023hn.jpg

Romic-service
Buhu, Harri!!! :( Jag lider med dig!!

Ca 1200kr inkl returfrakt tar Stendec som Erbe hänvisade till, dom är väldigt trevliga och svarar snabbt på mail!

Om man vågar åka eller inte kan jag inte svara på tyvärr. Går min sönder en gång till byter jag märke. =)

Romic-service
Hmm, 1200:- precis vad man vill höra. :(

Frågan är vad de gör med dämparen? Fixar de problemet tillfället eller modifierar de dämparen permanent?
Det är inte meningen att jag skall köra en FS med bromsar som fungerar, jag får ge upp skogsåkandet och bygga mig en fixie-racer..

Romic-service
Hi Magnus,

The seals we use are a polymer seal which lasts a lot longer. We've had no
problems with these new seals.

Regards
Dave

-----Original Message-----
From: Magnus Alexandersson []

- Hide quoted text -
Sent: 13 June 2005 13:02
To: Dave. Garland
Subject: Re: Enquiry from stendec-works.com

Hi!

I re-read you first reply and you write that you tune the shock and
rebuild it with modified seals. Does that mean that the risc of
rupturing this seal again is minimised? These Romics seems infamous
for their oilseals.

Cheers!
Magnus

Romic-service
Tack! Låter ju riktigt bra men borde inte detta då vara en garantigrej då, verkar ju vara en klar konstruktionsmiss?!

Det får nog bli en service då, gillar helt klart Romic:en och en ny motsvarande bakdämpare lär jag ju inte ha råd att skaffa på ett tag.

Romic-service
Magnus, märker du någon skillnad på dämparen nu när den är tunad och servad? Om min håller fram till vintern kan det ju vara ett alternativ att slänga ut 1200:- för att få den nyservad och kanske mer pålitlig och ev. bättre. Ett annat alternativ är ju att lägga till ytterligare några kronor och skaffa en RP3...

Romic-service
Dämparen är mer aktiv än tidigare, på gott och ont, kanon i skogen, men svårt att få den att sluta gunga på vägen. ;)

Jag har inte riktigt fått ställt in den för den vill joja lite men då har jag inte skruvat så mycket. När vi körde en stöktur i Sandsjöbacka i helgen som gick så körde jag med dämparen helt öppen större delen och det var först på slutet jag fick klicka in några steg för att det ville joja.

Jag är nöjd än så länge, men vill detta inte sig så köper jag en RP3 jag med. =/

Tillbaka
Topp