Romic-service

Romic-service
feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför kollar ni på RP3 och inte DHX?

Menar du DHX air eller coil?

DHX air tycks ha lite barnsjukdommar (ok, en hel del) och coil görs inte i 5-Spot kompatibel längd längre :/

Hoppas min Romic håller tills Öhlins fått ut sina double barrel på marknaden. Och att de kommer i rätt längd :-D

Coil ska jag dock ha, något annat vägrar jag betala för.

Romic-service
> DHX air tycks ha lite barnsjukdommar (ok, en hel
> del) och coil görs inte i 5-Spot kompatibel längd
> längre :/

Menade coilen. Den görs inte längre i 7,5"/2" ? Det hade jag missat. Jahopp...

> Coil ska jag dock ha, något annat vägrar jag
> betala för.

Äksakt.

f

EDIT: Då är det väl 5th element som gäller?

Senast redigerad av en moderator:
Romic-service
Eller en Swinger 6-way, samma funktion som 5th fast hållbarare om man ska tro alla tjogtals med recensioner på mtbr.

För min del blir det nog en RP3 eftersom jag är ute efter en lättare dämpare nästa gång.

Romic-service
feffemannen skrev:
> Menade coilen. Den görs inte längre i 7,5"/2" ?
> Det hade jag missat. Jahopp...

Jo, men bara som OEM :(

I just spoke to Fox and their view of stopping that shock is that there was very little demand for that model and length, as an aftermarket part. They have no reason to dis continue it for the OE customers. We will be spec'ing the 5.0 on the RFX pack next year.

David Turner

Förvirrande tråd: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=98797

Så vad har vi för coil alternativ?

5th element
DHX begagnad från eBay
Vanilla RC
Manitou Swinger

Fler?

Romic-service
Problemet är att DHX och 5 Spot är en no-no enligt Dave Turner.

Jag håller kontakt med Cane Creek och återkommer med besked så snart jag kommer åt dämparen.

Romic-service
Daner skrev:
> Problemet är att DHX och 5 Spot är en no-no enligt
> Dave Turner.

För att piggyn inte får plats på medium och mindre ramar eller av någon annan anledning?

Är det som med AC-måttet beror det på att den inspirerar till större åkning än ramen är designad för.

Romic-service
Hmmm, nu är dämpare reklamerad hos CC, det kommer antagligen bli kanonväder för cykling närmaste veckorna..

Från CC: "Vi skickar in din dämpare till Azonic så att de får fixa den, tar ca. 1 1/2 vecka
innan du har den åter hos dig."

Romic-service
Om någon vill prova så har jag något i min signatur.*host**host* :)

Men varför får man inte kombinera DHX och 5spot? Trodde det var en några på mtbr som körde med det.
Man kan ju alltid plocka av den stora, blåa, justerratten om det är den det hänger på...

Romic-service
Roger skrev:
> Om någon vill prova så har jag något i min
> signatur.*host**host* :)

Scch! Den är min!

> Men varför får man inte kombinera DHX och 5spot?

Man kan beställa 5-Spot med en DHX 5.0 (för $50 extra) så vart den infon kommer ifrån begriper jag inte...

Romic-service
> Så vad har vi för coil alternativ?
>
> 5th element
> DHX begagnad från eBay
> Vanilla RC
> Manitou Swinger

Passar 5th element på 5-spoten? Kan inte hitta någon info om det...

f

Romic-service
Hittar du en med rätt stroke och i2i-längd så ska det väl inte vara några problem?

Om du tittar på MTBRs reviews så får Swinger 6-way bättre betyg än 5th, trots att Manitou licenstillverkar den. Den verkar hålla bättre.

Romic-service
Nu när tråden har poppat upp igen kan jag passa på och meddela att dämparen kom tillbaka från CC efter drygt två veckor och nu har jag hunnit köra med den en stund och allt verkar funka perfa!

Romic-service
Byter jag dämpare på 5-Spoten blir det till Fox DHX Coil eller Marzocchi Rocco.

Kompletterar jag stallet någon gång med en mer Årekompatibel hoj kan jag överväga RP3 eller DHX-luft också.

Romic-service
the_TnT skrev:
> Byter jag dämpare på 5-Spoten blir det till Fox
> DHX Coil eller Marzocchi Rocco.

beg dhx då antar jag...

f

Romic-service
Obed skrev:
> Gillar ni inte Romic eller vad är det frågan om?

Jag gillar min Romic, men de tycks ha en del kvalitétsproblem och skulle jag råka ut för det blir det intressant att byta.

Marzocchi Roco har den enormt stora fördelen att den kan servas av mig utan specialverktyg. Det lockar oerhört. Bakdämparen är den enda del av min cykel jag inte kan serva själv i dagsläget.

Romic-service
Nuförtiden är det någon sorts gas långt inne i dämparen som har en mystisk funktion. Den är nog svår att åtgärda sånt själv. I övrigt bör det gå att plocka isär bakdämpraren fast man får nog ha rätt verktyg plus lite sinne för sånt. Troligtvis är det inte värt att joxa själv med eländet. Bättre att bekvämt skicka iväg dämparen till någon som lagar inom rimlig tid.

Romic-service
Det finns de som plockar isär bakdämpare och sätter ihop dem igen under oljebad.
Man skall väl dock inte leka med de där prylarna om man inte vet hur man tömmer
dämparen helt på gas först.

Lär bli roliga märken i verkstads-väggarna annars. :/

Tillbaka
Topp