[Rookiefråga] Hur i h-e pumpar man racerdäck? *avklarat*

pancreas

Ny medlem
Ähum, jag lyckades t.om tömma hela däcket på luft igår. Hur pumpar man racerventiler? Jag har en fotpump med en adapter till racerventil. Jag skruvade lite på den grejen på ventilen men då försvann alla luft. Cykeln är ju precis ny så det var ju luft för flera hundralappar som försvann :-?
Hjälp mig så jag kommer ut en sväng i kväll....

Senast redigerad av en moderator:
Om cykeln är helt ny så är det moderna slangar som måste fyllas med Nitrogen (kvävgas). Detta finns hos vissa LBS:er. Anledningen är att kvävgasens molekyler är större än luft och läcker därmed inte ut.

Hej,

Jo, du gjorde nog rätt. Grejen på ventilen ska skruvas något varv för att "öppna" ventilen. Sedan är det bara att pumpa. Efteråt skruvar du åt grejen igen. Luften pyser ut om du trycker på ventilen "ovanifrån" (i riktning från navet mot fälgen).

Mvh Marcus

Om det inte finns ny nanogas hos lbsén så kan du maila nasa, info@nasa.com och höra med dem. passa på att köpa 3-4 paket på en gång.
/J

Eftersom det är så inom cykelvärlden att saker blir dyrare ju lättare de är, så är luft som ju är jättelätt även jättedyrt. Nästan hela cykelns värde fanns alltså i slangarna som du nu har tömt ut. Du kan lika gärna kasta cykeln. Den är inte värd något längre.

Förövrigt har Marcus_A förklarat hur man gör.

Har du en lös adapter?

Skruva upp ventilen, skruva dit adaptern, lite luft kommer nog ut då, sätt dit pumpmunstycket, pumpa tills du är nöjd med trycket, ta losss pumpmunstycket, skruva ur adaptern, skruva och 'lås' ventilen, klar!

du ska skruva ut prestoventilen HELT. Tryck gärna in den en gång (helt kort) så du hör att luft åker ut (i bland kärvar nämligen dess ventiler). Pumpa till lämpligt tryck. Ta bort pumpmunstycket snabbt och rakt så att inte ventilen hamnar snett och slangen tömms igen. Skruva in ventilen HELT.

en del påstår att man ska ha ventilen rakt ned (= i hjulets högsta läge) när man pumpar..

edit: Skaffa stor pump, sådan klassisk som man håller fast mot marken med en fot. Man blir tokig på små snygga dildoliknande handpumpar.

Tack för svaren, det kanske löser sig.
Hur gör jag med den andra däcket, det är ju ny och fin luft i det. Jag kan ju inte ha ett däck med fulluft och ett med finluft. Ska jag spara den fina luften i en burk utifall jag behöver den senare?

pancreas skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren, det kanske löser sig.
> Hur gör jag med den andra däcket, det är ju ny
> och fin luft i det. Jag kan ju inte ha ett däck
> med fulluft och ett med finluft. Ska jag spara den
> fina luften i en burk utifall jag behöver den
> senare?

Köp en sadelväska du kan ha finluften i.

JLarsson skrev:
> Om cykeln är helt ny så är det moderna slangar
> som måste fyllas med Nitrogen (kvävgas). Detta
> finns hos vissa LBS:er. Anledningen är att
> kvävgasens molekyler är större än luft och
> läcker därmed inte ut.

Eftersom luften består till ca 78% av kvävgas, så kommer bara 22% läcka ur, sen har man ren kvävgas, pumpar man då i mer luft, får man >95% kvävgas, och så vidare.

Kvävgsfyllning i däck, bile eller cykel, är enbart ett sätt för handlarna att dra in pengar. Och ofta snudd på bedrägeri.

Det kan ju vara på sin plats att nämna att UCI inte tycker om den här utvecklingen med exotiska gaser i slangarna och vi kan vänta oss nya regler lagom till vårklassikerna 2010. Utredning pågår för att definiera en "Merckx"-blandning, detta så att nya rekord skall gå att jämföra direkt med Eddys prestationer på 60/70-talet.

Merckx-blandning= brun Belgisk kolkraftsluft blandad med ånger från Geneverstinta supportrar. En mycket snabb luft!

Faema skrev:
> blandad med ånger

:) The Ågren Mix.

Jag fyller alltid slangarna med helium. Det är äkta ww.

Smart med helium, körde med vätgas i hjulen på min superlätta pendelhoj, det slutade med en mindre Hindenburg-katastrof när jag drog på en stoppie vid ett rödljus... Beövde inte raka benen på hela sommaren.

Sen tvättar jag vattenflaskorna med Francium och laddar laptopen med kranvatten. Man lär sig mycket på Happy. :)

Sedan är det viktigt att komma ihåg att man måste byta ut all luft när man ska pumpa däcket. Så självklart ventilerar jag ut all befintlig luft i slangen innan jag pumpar i ny, normalt måste man suga ut den sista luften med munnen om man nu inte lyxat till det och införskaffat Continentals luftsug. Vittorias fungerar också men är inte lika bra eftersom munstycket är lite lägre. Får du inte ut all luft kan hjulen vobbla lite vid högre hastigheter vilket är obehagligt. Den gamla luften har ju redan varit komprimerad en gång och har därmed lägre kompressionsgrad vilket försämrar åkegenskaperna på hjulet.

Nu är luften bytt i båda däcken. Det fick bli billig luft denna gång.
Tack för alla förnuftiga och vetenskapliga förklaringar :-)

Nåja. Ska man vara liite mer allvarlig så köpte jag en ny pump. Det gick att pumpa upp däcket på 5 röda. hade nån jävla 50kr fotpump från biltema vilket kanske duger till en badboll. Köpte en golvpump med mätare på och som klarar 11 bar. Blev ordentligt trögpumpad över 7 bar men min hoj ska bara ha max 8,3 så det gjorde ingenting.

Tack Little Stereo (på jobbet) som skrev att adapter inte dög. Jag köpte ny pump och allt löste sig.

Kom även på varför gårdagens runda gick så jävla seg, hade 5,5 bar i. Kanske borde pumpa oftare :-)

hur mkt vikt skulle man tjäna genom att pumpa ett normalt 2,1" mtb däck med vätgas istället för luft?

kanske fylla ramen med vätgas också?

sen undrar jag var man kan köpa lätta cykelkläder av asbest också, utifall att...

Vätgas är nog ingen bra idé (se ovan). Helium är nog en bättre ide. Så kan man suga i sig lite om man vill spexa på fikastoppet. På tråkiga rundor kan man ta lustgas istället.

Nix, det blir jättebra. Se till att det är motvind och att du ligger i täten. Mycket bättre än att riskera att förlora i en spurt.

Det har du förstås rätt i. Men jag tänkter mer de gångerna man cyklar ner till badet med familjen.

Skicka med cykeln på en Mt Everstexpedition. Sen ber du dom pumpa däcken på toppen. Då får du jättelätt och "fin" luft. Och dyr.

Gurra skrev:
> åå HEJ, vad det luktar troll...

Du får väl tvätta dig då....
Om du syftar på att jag skulle trollat har du fel. Jag hade faktiskt en relevant fråga som jag fick bra svar på, däremot spårade det kanske ut lite väl framåt eftermiddagen.

Själv tycker jag det verkar som hela tråden spårade ur redan efter tre minuter.
Men skoj läsning var det :)

Inlägg 3, 6, 7 och 8 var de konservativa lösningarna. Övriga redogjorde för nya tankar inom ämnet. Men jag skulle inte vilja kalla Marcus_A, Stumpy, 42Hz och ÅL troll för det. ;)

Veloce skrev:
> Inlägg 3, 6, 7 och 8 var de konservativa
> lösningarna. Övriga redogjorde för nya tankar
> inom ämnet. Men jag skulle inte vilja kalla
> Marcus_A, Stumpy, 42Hz och ÅL troll för det. ;)

Men bigtrollo då???

Funkar metangas? Presta är ju inte särskilt grova. Smiter gasen bredvid då?

Tillbaka
Topp