Rookiefråga - spel i styrstammen(?)

JohnVA

Aktiv medlem
Med risk för allmän beskrattning känner jag att jag måste ställa en fråga.

Igår monterade jag av några av de ”mellanlägg” som satt på styrstammen under styret eftersom jag ville sänka det något. När jag därefter monterade tillbaka styret såg jag dels att de kvarvarande mellanläggen satt betydligt lösare än tidigare och jag upplevde visst spel i längsgående riktning i styrstammen (kanske någon millimeter). Jag monterade då av styret och gjorde mitt yttersta för att med handkraft trycka ned styret så långt som möjligt innan jag skruvade fast det igen. Spelet kan ha minskat något men det var fortfarande märkbart.

Nu minns jag förstås inte om det upplevda spelet fanns redan innan jag tog bort mellanläggen vilket gör att jag måste ställa frågan: Är det vanligt att det finns ett sådant spel och om inte, kan det vara skadligt för cykeln och hur ska jag i så fall bära mig åt för att åtgärda det? Jag är ytterst tacksam för svar samt för påpekanden om det finns bättre termer än de jag har använt.

(Nedan bild försöker på ett tämligen klumpigt sätt illustrera spelet.)

Bilagor

• IMG_1341.webp
    IMG_1341.webp
    245 KB · Besök: 75
Eller flytta dem till ovansidan för att återställa de 3mm du behöver
Tack så mycket, jag tror dock att det kommer att vara svårt eftersom spacerarna (eller hur nu de kan heta i bestämd form pluralis) är allt annat än runda och det som sticker upp av styrstammen (?) ovanför styret definitivt är runt. Jag får kanske reversera hela manövern och sätta tillbaka spacerarna till dess jag löst saken på ett bättre sätt.

Tack så mycket, jag tror dock att det kommer att vara svårt eftersom spacerarna (eller hur nu de kan heta i bestämd form pluralis) är allt annat än runda och det som sticker upp av styrstammen (?) ovanför styret definitivt är runt. Jag får kanske reversera hela manövern och sätta tillbaka spacerarna till dess jag löst saken på ett bättre sätt.
Då kan du behöva kapa ja, men kolla upp det bättre först. Jag kör mtb

Det är inte så att du spände styrstammen innan du skruvade fast topplocket?

Du kanske redan har koll, men eftersom du skriver "rookiefråga"; dra nu inte åt topcapen för kung och fosterland, utan spänn styrlagret lagom.

Jo, precis så. Jag läste en beskrivning på nätet om hur en tog bort spacerarna och sedan reverserade jag den manövern.
Det är med topplocket du spänner upp styrlagren. Rucka lite fram och tillbaka så att gaffeln sätter sig, spänn locket lätt som @JPL skriver ovsn.
SEN spänner du styrstammen.
Och det ska va några mm avstånd mellan styrstammens topp och gaffelröret som beskivet ovan, annars går det inte att spänna locket och anläggning mot lagren.

Blir säkert inte bolletta nu, men skruven på toppen är för preload av lager, så dra den först bara tills glapp är borta, inte mer, sedan dra fast med sidoskruvar. För att preload ska vara möjligt att få till så krävs de där 3 mm som tidigare nämnts mellan topp stam och gaffelrörtopp.

Beskrivs troligen bra här:

Ja, alla distanser måste vara kvar. Går att ha dem antingen under eller över stammen. Vill man ta bort distanser måste gaffelrör kapas (med rätt längd så 3 mm finns för preload).
Edit: Finns kanske specialkonstruktioner där distanser inte går att flytta till ovansidan eller som måste sitta kvar under för att stammen ska fungera.

Senast ändrad:
Alltså, köp ett gäng spacers. Kommer ju ofta i pack med olika dimensioner så att man ska kunna pyssla sig fram till rätt distans för att kunna få till det. Googla spacers cykel, så hittar du set med olika mått.
Tillfälligt går det att ta ett eller två buntband och dra åt som spacers, men det är som sagt en väldigt temporär lösning.

Alltstå, nu kanske det är andra fysiska lagar på en lvg...men vill man på en mtb sänka styret så finns det inga spacers i världen man kan köpa som sänker styret utan att det blir mer över på ovansidan än vad det var innan

Alltstå, nu kanske det är andra fysiska lagar på en lvg...men vill man på en mtb sänka styret så finns det inga spacers i världen man kan köpa som sänker styret utan att det blir mer över på ovansidan än vad det var innan
Vad menar du? Möjligt är det väl, men inte särskilt lämpligt?

Kan du inte sätta vanliga runda spacers ovanpå styrstammen då? Det är rätt bra att köra med spacers ett tag så man verkligen är säker på sin nya position innan man bestämmer sig för att kapa gaffelröret.

Kan du inte sätta vanliga runda spacers ovanpå styrstammen då? Det är rätt bra att köra med spacers ett tag så man verkligen är säker på sin nya position innan man bestämmer sig för att kapa gaffelröret.
Jag får överväga den lösningen. Oavsett vilket är nu aerospacerarna återmonterade och spelet har upphört - skönt!

Tillbaka
Topp