Rookietips vid cykelköp

Markus T

Ny medlem
Rookietips vid cykelköp
Hej!

Återigen en sån här vad ska jag köpa för cykel-tråd...

Är på jakt efter en prisvärd racer inför VR2013. Har pendelcyklat ett antal år på en hybridracer som nu börjar kännas för långsam och vill uppgradera mig och öka på dosen. Jag har ca 4 mil till jobbet och kör sträckan enkel väg ett par gånger i veckan och har tänkt att använda hybriden när det är fulväder. Budgeten ligger runt 10000 och jag har efter idogt surfande och läsande kommit fram till att Rose ligger bra till för mig. De har dessutom i lager vilket t.ex. Canyon verkar ha just nu.

Nu till frågan: Det finns en variant som heter Pro-2000 och en som heter Pro-SL 2000 för ca 8700 respektive 10300 kr. Vad jag kan förstå så är det ungefär likvärdiga hjul men lite uppgraderad gaffel, sadel m.m. på SL-varianten. Varför ska jag inte välja den billigare (och eventuellt uppgradera till bättre hjul)?

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-sl-2000-double-541655/aid:541770
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-2000-double/aid:557610

/Markus

Rookietips vid cykelköp
En följdfråga då, det sitter Mavic Aksium 10 hjul på cykeln. Är det någon poäng med att plussa på ca 2000 kr för att få lite bättre hjul, eller ska jag hellre lägga pengar i spargrisen för att kunna uppgradera till lite finare grejor i ett senare skede? Då får man dessutom två uppsättningar hjul...

Rookietips vid cykelköp
Markus T skrev:
-------------------------------------------------------
> En följdfråga då, det sitter Mavic Aksium 10
> hjul på cykeln. Är det någon poäng med att
> plussa på ca 2000 kr för att få lite bättre
> hjul, eller ska jag hellre lägga pengar i
> spargrisen för att kunna uppgradera till lite
> finare grejor i ett senare skede? Då får man
> dessutom två uppsättningar hjul...

Köp hellre ett par hjul senare, då kan du utnyttja reor, begagnatmarknaden o.s.v. Att ha ett extra par hjul är inte heller fel.
Sadel är väldigt individuellt, det viktigaste är bekvämlighet.
Jag skulle ta den billigare cykeln, du sparar lite vikt med den dyrare cykeln men om du ska viktminimera så kommer du ändå vilja utgå från en lättare cykel, gissningsvis kommer totalvikren komma in lite över angiven vikt på 8.1 kg.
Tycker du att något av färgvalen på den dyrare cykeln är snyggare så ta den dyrare cykeln.

Rookietips vid cykelköp
JMT skrev:

> Köp hellre ett par hjul senare, då kan du
> utnyttja reor, begagnatmarknaden o.s.v. Att ha ett
> extra par hjul är inte heller fel.
> Sadel är väldigt individuellt, det viktigaste
> är bekvämlighet.
> Jag skulle ta den billigare cykeln, du sparar lite
> vikt med den dyrare cykeln men om du ska
> viktminimera så kommer du ändå vilja utgå
> från en lättare cykel, gissningsvis kommer
> totalvikren komma in lite över angiven vikt på
> 8.1 kg.
> Tycker du att något av färgvalen på den dyrare
> cykeln är snyggare så ta den dyrare cykeln.

Tack för det svaret! Egentligen tycker jag nog att den dyrare cykeln är snäppet snyggare, men det motiverar inte att gå upp i pris. När man har småbarn hemma så gäller det att vara snål på rätt ställen...

Eftersom jag bantar vikten med 3-4 kg mot nuvarande cykel så kommer jag vara glad i något år bara för den saken så några 100 g hit eller dit kommer jag inte att märka. Det blir nog en Pro 2000 med en gelsadel, eftersom det är häcken och paketet som tagit mest stryk när jag cyklat hittills.

Rookietips vid cykelköp
Om du inte redan är inkörd på Shimano-reglage så hade jag övervägt Pro 2200 med SRAM Apex också, STI eller DoubleTap är väl en smaksak men själv gillar jag det senare.

Rookietips vid cykelköp
Egentligen kunde du postat frågan i Rose-tråden, tror Rose representant (Jenni Ribacka) hade kunnat förklara lite bättre varför priset diffar såpass mycket mellan modellerna och rått dig.

Förra året kände det som diffen i specifikation mellan 2000, 3000 osv var rätt stor och så hade de submodeller 2200 och 2000 så var det t.ex. gruppen som skilde (Shimano vs Sram t.ex.) dem åt men i övrigt ungefär samma

Rookietips vid cykelköp
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Egentligen kunde du postat frågan i Rose-tråden,
> tror Rose representant (Jenni Ribacka) hade kunnat
> förklara lite bättre varför priset diffar
> såpass mycket mellan modellerna och rått dig.
>
> Förra året kände det som diffen i specifikation
> mellan 2000, 3000 osv var rätt stor och så hade
> de submodeller 2200 och 2000 så var det t.ex.
> gruppen som skilde (Shimano vs Sram t.ex.) dem åt
> men i övrigt ungefär samma

Förstås... Det är sånt tempo på forumet så jag missade att det fanns en sån tråd av bara farten. Kanske få kolla där också då. Men jag är ju egentligen öppen för andra märken också, bara det att Rose har mycket inne där det verkar utplockat på andra håll.

Tillbaka
Topp