Rose-tråden

Rose-tråden
Har en Rose Count solo1-11.
Lyckades köra av fästet till bakväxeln,Sram x9, som håller i växeln och fästes i ramen.Var kan jag köpa en ny?
För att den ska passa ramen så måste jag kanske ha "Rose orginal"?
Vore grymt glad för hjälp.

Rose-tråden
ollejacobson: Jo, Pro SL har fått sig ett litet lyft från ifjol (bl.a med kolfiberstyrrör) istället har Pro kommit som billigaste landsvägscykel och motsvarar fjolårets Pro SL.
Andreas Å: Maila en bild på ditt nuvarande växelöra och skicka till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se så ger jag dig en intern beställningsnummer på växelörat.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Är det bara jag som plötsligt inte längre kan logga in på Rosebikes.se? Och försöker jag få dem att skicka ett nytt password finns jag inte längre som användare?

Rose-tråden
stefan.: Låter som att du skulle ha ett s.k. gästkonto. Maila dina inloggningsuppgifter till mig på jenni.ribacka@rosebike.se, så ber jag tyskarna ändra det till ett normalt kundkonto. Gästkonton funkar bara en gång. Och ifall du har ett vanligt kundkonto, ber jag dem titta på det.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Har fastnat för en Rose Pro DX Cross 2000 50/34. Cykeln ska användas till huvudsakligen cykelpendling/träning på asfalt samt lite grusväg.

Har lite storleksfunderingar. Har grenmått 92 cm och är 190 cm lång. Ska jag ha en 60" eller 62" för mina ändamål? I konfiguratorn är styrstammen 120mm för 60" och 130" för 62", är det lämpligt eller ska jag välja längre styrstam för mera racerliknande ställning?

Tack på förhand!

Rose-tråden
Om man vill ha ett par billigare hjul/komponent än standard, blir hojjen billigare då? I konfiguratorn visar det samma pris även om man väljer ett par enklare hjul. Går det kanske till och med att köpa en cykel utan hjul?

Rose-tråden
Dählie: Våra crossar har rätt kort överrör, så till dina ändamål skulle jag rekommendera 62. Det är dock svårt att ge generella råd i storleksfrågor eftersom man ofta föredrar lite olika känsla på cykeln (vissa vill ha stora och andra vill ha små cyklar).

Lulle: Tyvärr går det inte att nedgradera cyklar, eller visst får man byta till billigare komponenter men priset kan inte bli lägre än på standardmodellen. Tyvärr går det inte att beställa cyklar utan hjul.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hur lång leveranstid är det på Cross pro RS-2000 i strl 56, samt vilka stänkskärmar passar på den? Så heltäckande som möjligt, gärna fastmonterade.

Rose-tråden
Har tittat på en Rose Pro DX Cross. Problemet är att ni har den minsta storleken i 52 cm och verkar behöva ram med storlek 50 cm. Kommer det en ram i den storleken under överskådlig framtid?

Om inte så kan kanske storlek 52 passa ändå. Tror jag har korta ben i förhållande till överkropp. Känns dock inge vidare att köpa en cykel i fel storlek på postorder om man inte har testat cykeln. Finns det möjlighet att testa en Pro DX Cross i storlek 52 cm i Stockholmsområdet?

Kroppsmått:
Grenmått 76 cm
Överkropp 60 cm (gren till bröstbenstopp)
Längd 168 cm

Försökte e-post frågan till Jennie, men e-posten studsar!

Rose-tråden
Hej , vi är 2par som har bokat in på Hotel Tyrol i Vinschgau ,Rose Mtb vecka 29...
vet ni nå´´t om vilka cyklar som kommer att finnas där att testa...är det AM som gäller , el.
"det ska bli jätte-Nice"
Mvh.

Rose-tråden
Zoulou skrev:
-------------------------------------------------------
> Säljer ni inga kompletta kassetter för
> racecyklar typ shimano ultegra 11-23? Hittar bara
> lösa kransar...

> hittade nu, rörigt var det...och inte billigt heller :)

Tittar vi på samma sida?? Cykeldelar > Kassetter > 10-delat. Ultegra 11-23 är den första som dyker upp i listan, och dessutom billigare än t ex. crc, bike-discount och cyclecomponents.

Rose-tråden
nagge: Leveranstiden är kring 5 veckor just nu på cyklarna. Dessa skärmar kan jag rekommendera till Cross Pro RS: http://www.rosebikes.se/artikel/sks-mudguards-velo-42-urban-without-struts-28700-c/aid:558631

Byraggarn: har du använt mailen: jenni.ribacka@rosebikes.se? Jag är själv 170cm lång och jag cyklar på en 54:ans cross, så jag kan inte tro att 52:an blir för liten åt dig. Crossarna har rätt kort överrör, så det kan hända att du skulle behöva en lite längre styrstam än standard. Leveranstiden ca 5 veckor.

Gallan: återkommer till dig när jag kollat upp saken med tyskarna.

Rose's svenska representant,
Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej robbanh,

Yes, lägg ett mail till mig (jenni.ribacka@rosebikes.se) med bild på det nuvarande växelörat, så skickar jag den interna artikelnummern och du kan skriva den i meddelandefältet vid beställning (finns inte i webbshoppen).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
discovery: Dr Z såldes slut rätt tidigt på säsongen, nu väntar vi bara på att vi skall få in 2013-års modellerna som kommer i höst.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
discovery: Skulle tro att det blir några förändringar, men har ingen aning om vad. Har inte hört något alls om 2013-modellerna förutom att det kommer en helt ny MTB-modell (mer än så säger jag inte nu ;o) )
Men kan inte tro att förändringarna blir till det sämre på Dr Z, eftersom det var första året vi hade en 29" fulldämpad så finns det en del att förbättra till nästa årsmodell.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Gallan: Hon som har hand om MTB-veckan är på semester (tillbaka i jobb i början av juli), så jag fick inte 100% klarhet i vilka cyklar som kommer att finnas på plats, men dock bara MTB:ar. Man kunde också önska vilka cyklar man ville se och testa, men det kan vara att det är för sent nu. Men du kunde maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se och skriv vilka cyklar ni är intresserade av, skriv också era namn så skickar jag det vidare till Tyskland. Men som sagt, det kan vara för sent men det är alltid värt ett försök.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej,
Jag är ute efter en AM i prisklassen 20-30kkr, och funderar på Granite Chief 2012. Ni som har den, vad tycker ni? Hur är den att klättra i teknisk terräng med?

Hur är Magura-dämparen (120/150) för er som har den?

Såg att "robbanh" här ovan har en Granite Chief ivf, kanske kan skriva lite? :)

Hur är annars Jabba Wood? Funkar den för hopp och mindre drop? (<1 meter)

/Simon

Rose-tråden
Tjo!

Tack Jenni....vi har nu fått svar från Hotel Tyrol i Vinschgau på en offert som en kompis
förfrågade om detta samt vi har nu bokat cyklar å´Guide där till V.29...så allt har löst
sej,Nice.
Mvh.

Rose-tråden
Hej!
Kan du hjälpa mig klargöra ett par saker? Tänkte beställa ett hjul till min gamla Giant och hittade detta 1775642. Det står att det passar med sexhåls bromsskiva men det ser inte så ut på bilden. hur ser jag leveranstiden? Och till sist kanske en dum fråga men det står inte om hjulet kommer färdigbyggt. Killen på Rose jag mailar med är mycket trevlig men har lite problem med engelskan så svaren blir lite knepiga. Och min tyska är kaputt :-).
Desperat hojlös

Rose-tråden
Hej jag undrar om jag beställer en ROSE Count Solo 2 i storlek M nu hur lång kommer då leveranstiden att vara? tillverkas cykeln på beställning eller brukar dom finnas färdiga för att skickas iväg så fort inbetalningen skett?

MVH. Henke

Rose-tråden
henke_89: De cyklar som har ramar i lager har ca 5 veckors leveranstid för tillfället. Alla cyklar byggs enligt beställning och kundernas önskemål, kön till produktionen är för tillfället ca 4 veckor. Råkar du hitta en cykel bland styckevarorna:http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/styckevaror/ så är de färdigt monterade och klara för leverans på någon dag. De flesta är utställningscyklar som bara varit utställda på evenemang eller i Roses butik Biketown i Tyskland.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hej!

Har ni servicekit till Fox RLC 32 FIT 130mm (den som sitter på jabba wood 2 2011) på er rosebikes.se? Om inte var kan jag få tag i det? Tittade som hastigast men hittade inget sånt.

För att bekräfta men är det olja och volymer enligt rad 32 i: http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/oil_volumes.htm#

Har ni dessa oljor: FOX red, green och float floid?

Är också ute efter service kit till bakdämparen FOX RP23 boost valve men det är inte lika akut.

Tack på förhand
/Anders

Rose-tråden
akvadrat:
Vilket servicekit tänker du på? Packnings-set, dammtorknings-set, kassettätning?

Fox red och green kostar 29€, fload fluit 3,95€.
Olja och volym enligt rad 32 stämmer. Tyvärr får vi inte tag på servicekit för bakdämparen.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Jag är intresserad av att köpa en Pro-RS 3000. Tänkte eventuellt konfiguera den med andra hjul och kanske annan stam och sadel. Hur lång tid kan det tänkas innan den är färdig om man skulle lägga en beställning innan helgen? Jag kommer befinna mig i Tyskland i början på v29 och tycker att det vore trevligt att åka förbi bike town och hämta den på plats. Tror ni att detta är möjligt med så relativt kort varsel?

Rose-tråden
Fick min Rose Xeon RS igår, fantastiskt snygg med blanksvart text mot mattsvart anodisering! Valde SRAM Force och gjorde några uppgraderingar till Red, vevparti (fick nya 2012 utgåvan!) och växelreglage (tyvärr endast förra Black Edition på dessa, 2012 hade inte kommit in i lager ännu tror jag).

Växlarna verkar behöva en del justeringar. Bakväxeln ser inte ut att ligga rakt under kedjehjulen, raslar lite lätt mest hela tiden och runt mitten på kassetten blir det ett schizofrent beteende där kedjan titt som tätt får för sig att momentant hoppa upp/ner ett kugg och sedan direkt tillbaka där den skall vara. Framväxeln hann kasta kedjan två gånger under den korta premiärturen, det kan dock vara mitt eget fel då det första jag gjorde var att skruva dit en kedjefångare eller så är det bara dålig manövrering från en nybörjare.

Sedan var det slut på det roliga då jag fick min första punktering redan efter 17 kilometer. Inte så pigg på att göra mitt första slangbyte någonsin ute på en parkering klockan 23 så fick vandra den sista kilometern hem, inte så långt kanske men man ville ju inte börja med att slita ner de nya skorna och klossarna så snart. Som om inte det vore nog tappade jag en skruv och bricka till ena klossen också vilket är knepigt att ersätta om man valt Mavic för att slippa Shimano på hojen, blä...

Nu blev kanske detta inlägg lite väl negativt. Det var inte alls meningen, för jag är verkligen supernöjd med cykeln avseende allt som inte nämnts ovan!

Rose-tråden
Bakbromsen: Kön till produktionen är just nu kring 4 veckor, så det låter väldigt tight att ha cykeln klar i början av v.29. Om du lägger in beställningen väldigt snabbt och skickar beställningsnummern till mig på mailen: jenni.ribacka@rosebikes.se, så ser jag vad jag kan göra.

Mayhem: hoppas cykelturerna i fortsättningen går bättre!

Jenni Ribacka

Rose-tråden
akvadrat: Packnings-setet finns i Tyskland i lager, kostar 29€ och har det interna artikelnumret 972765. (internt artikelnummer = finns inte tillgängligt i webbshoppen, men om du skriver på engelska att du vill beställa varan med ett internal item number i meddelandefältet vid beställning så vet de vad du menar) Betalningen måste då ske med kreditkort, PayPal fungerar inte på beställningar som man gör via meddelandefältet.
Dammtorknings-setet kostar 33€ och har det interna artikelnumret 972802. Det här har vi inte i lager utan måste beställa, så det finns hos oss i Tyskland ca. 2 veckor efter beställning.

Jenni Ribacka

Rose-tråden
Hejsan äger en Rose count solo men börjar få lite problem med mina bromsar på den (avid), bakbromsen tar otroligt dåligt och frambromsen kan man jämföra med en abs broms på bilar.
kan det vara så att det bara är lite olja till bakbromsen som behövs ?
och frambromsen har ja inte en aning om varför den hackar som en abs broms när man bromsar med den tacksam för svar och tips!

Rose-tråden
Hej Rose,

kul att träffas i Tahko i helgen (det var jag med Canyon Luxen)! Jag blev tyvärr mer än lovligt intresserad av en Dr Z 29er... men tyvärr har jag glömt när ni sa att nästa års cyklar kommer? Och kommer det ändringar i konfiguratorn... saknar bland annat XTR 2x10 och en del annat smått och gott (tycker bland annat att "rördelarnas" utbud är lite knapert (saknar bland annat Ritcheys grejer).

Rose-tråden
Hej Rose,
Funderar på att köpa en cross, men det verkar som Pro DX cross-ramarna i storlek 60 är slut, tex Pro DX cross-4400 (1842290). Det står: "inte i lager för tillfället, leveranstiden måste kontrolleras". Betyder det att 2013-ramarna är på väg in och när kommer de i så fall?

Undrar också om det går att byta nav till navdynamo (Shimano XT DH-T785), dvs det blir då samma framhjul som Pro DX cross-3000 Randonneur (1836156) levereras med?

Mvh
Andreas

Rose-tråden
PontaB:
Det låter som att du behöver putsa/avfetta bromsskivan fram. Kanske den har fått något oljestänk eller liknande. Det kan också löna sig att slipa bromsklossarna.

Kendo:
Ja, vi har planerat in en demodag den 31.7 vid Skatås Motionscentrum kl.13-19.

Castrello:
Alltid lika kul i Tahko :o). Vi har fört feedbacken vidare till Tyskland angående XTR 2x10 och Ritcheys grejor. Det mesta som är tekniskt möjligt går ju redan i dag att byta även om det inte finns i konfiguratorn. Fråga oss för prisuppgifter/offert. En del 2013-modeller torde dyka upp på hemsidan i september/oktober.

Ajoj:
Leveranstiden för en Pro DX Cross i storlek 60 är ca. 5 veckor. Det går att få navdynamo (Shimano XT DH-T785) för ca. 29€ till. Skicka då beställningen via oss per mail (rose.nordic@gmail.com) så blir det enklast.

Roses svenska representanter,
Jenni & Mats Ribacka

Rose-tråden
Hej,

Sitter och klurar på ett lämpligt höst/vinter-vapen som komplement till min LVG. En Pro DX Cross 2000 verkar fin. Dock verkar man inte kunna välja till extra s.k. "cyklocross-bromshandtag", typ Tektro RL721? Går det att göra en "specialbeställning" och få såna monterade?

/L

Rose-tråden
Lars Vilks: Jo, DX Crossarna har varit väldigt populära. Cyklocross handtagen funkar inte med skivbromsarna (eller de funkar, men de är värdelösa), så om du vill ha extra bromshandtag rekommenderar jag Cross Pro RS-2000:http://www.rosebikes.se/artikel/rose-cross-pro-rs-2000-4636-530693/aid:530695 istället som har fälgbroms och då funkar de extra bromsarna.

Jenni Ribacka

Tillbaka
Topp