Fick min Rose Xeon RS igår, fantastiskt snygg med blanksvart text mot mattsvart anodisering! Valde SRAM Force och gjorde några uppgraderingar till Red, vevparti (fick nya 2012 utgåvan!) och växelreglage (tyvärr endast förra Black Edition på dessa, 2012 hade inte kommit in i lager ännu tror jag).
Växlarna verkar behöva en del justeringar. Bakväxeln ser inte ut att ligga rakt under kedjehjulen, raslar lite lätt mest hela tiden och runt mitten på kassetten blir det ett schizofrent beteende där kedjan titt som tätt får för sig att momentant hoppa upp/ner ett kugg och sedan direkt tillbaka där den skall vara. Framväxeln hann kasta kedjan två gånger under den korta premiärturen, det kan dock vara mitt eget fel då det första jag gjorde var att skruva dit en kedjefångare eller så är det bara dålig manövrering från en nybörjare.
Sedan var det slut på det roliga då jag fick min första punktering redan efter 17 kilometer. Inte så pigg på att göra mitt första slangbyte någonsin ute på en parkering klockan 23 så fick vandra den sista kilometern hem, inte så långt kanske men man ville ju inte börja med att slita ner de nya skorna och klossarna så snart. Som om inte det vore nog tappade jag en skruv och bricka till ena klossen också vilket är knepigt att ersätta om man valt Mavic för att slippa Shimano på hojen, blä...
Nu blev kanske detta inlägg lite väl negativt. Det var inte alls meningen, för jag är verkligen supernöjd med cykeln avseende allt som inte nämnts ovan!